Jump to content

Nieuwe wet op de privacy

Recommended Posts

• Member Group

Binnenkort gaat de nieuwe wet op de privacy in werking.

In mijn - op internet gepubliceerde -  stamboom vermeld ik de namen van nog in leven zijnde personen (zonder verdere gegevens).

Mijn vraag is of dit eigenlijk wel is toegestaan?

Is er een publikatie waarin dit helder wordt omschreven of uitgelegd?

Met vriendelijke groet.

Bram

• Member Group

Aanvulling:

Mijn vragen zijn in principe opgelost.

Het CBG zegt hierover:

Je mag als stamboomonderzoeker gegevens over levende personen verzamelen. Het delen ervan met anderen, in wat voor vorm dan ook, is niet toegestaan. Dan is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Op basis van die verordening hoor je bij stamboomonderzoek de volgende regels te volgen:

1. Informeer de personen om wie het gaat.
  2. Laat aan hen zien om welke informatie het gaat.
  3. Vraag toestemming om de gegevens te publiceren.

Als alternatief kun je ook besluiten om geen gegevens openbaar te maken van personen die minder dan 100 jaar geleden zijn geboren. Daarnaast is het goed om terughoudend te zijn bij het publiceren van gegevens over familieleden die misstappen hebben begaan.

Unquote

Met vriendelijke groet,

Bram

• 2 weeks later...
  • Beheerder

Bram bedankt voor je melding van de uitleg van het CBG.

Voor de volledige tekst kunt u

Please login or register to see this link.

.

Ik ga dit topic vastzetten, zodat het voorlopig bovenaan blijft voor anderen.

Met een genealogische groet, sadminF 

Edited by sadminF
link aangepast
  • sadminF pinned and featured this topic
  • sadminF unpinned and pinned this topic
  • 4 months later...
  • Member Group
Framegote

nou, vandaag ben ik uit een fb-groep gestapt omdat de melding dat ik gegevens over mijn eigen gezin ergens op internet in een stamboom tegenkwam flink wat tumult te weeg bracht. Schijnbaar hebben veel "nieuwe genealogen" nog nooit van regels gehoord en doen maar wat. Ik zit (voor wat genealogie betreft) dus weer voornamelijk hier. Gezellig tussen serieuze mede-speurders.

Ter aanvulling: elk genealogieprogramma heeft de mogelijkheid om gegevens van levenden (of zij die nog geen 100 jaar geleden geboren zijn) af te schermen. Vaak staat die mogelijkheid standaard AAN. Dat houdt in dat bij publicatie die gegevens zijn afgeschermd, maar dat je ze zelf wel kunt zien en bewerken. 

• 2 weeks later...
  • Member Group
cschults
Op 20-4-2021 om 22:13 zei Framegote:

nou, vandaag ben ik uit een fb-groep gestapt omdat de melding dat ik gegevens over mijn eigen gezin ergens op internet in een stamboom tegenkwam flink wat tumult te weeg bracht. Schijnbaar hebben veel "nieuwe genealogen" nog nooit van regels gehoord en doen maar wat. 

En heb je eigenaar van die,site er op gewezen, dat het weg moet en je anders autoriteit persoonsgegevens inschakeld. ?? 

• Member Group
Framegote
8 uur geleden zei cschults:

En heb je eigenaar van die,site er op gewezen, dat het weg moet en je anders autoriteit persoonsgegevens inschakeld. ?? 

ja, dat heb ik gedaan.

• Beheerder
sadminF

@Framegote en @cschults Het stoort me erg dat er inzake de AVG zo weinig wordt gedaan.

Melden oké, maar ondertussen blijven de privé feiten gewoon staan. En wordt door plaatser de spreekwoordelijke middelvinger opgestoken.

Ik zou graag meer actie willen ondernemen tegen publiceren, kan dat en hoe?

Enige waar ikzelf mee kwam is de overtreder wat meer en steviger op de vingers tikken, maar hoe?

Hoor graag jullie input.

PS. Melden blijft nodig:

Dat kan hier worden gedaan:

• Beheerder
sadminF

Overigens @cschults mocht het ooit gebeuren dat u zulke heisa over u heen krijgt in onze FB groep, altijd melden, want wij dulden dat absoluut niet. Bij geen enkel bericht, op dit forum of de fb groep.

• Member Group
cschults
18 minuten geleden zei sadminF:

Overigens @cschults mocht het ooit gebeuren dat u zulke heisa over u heen krijgt in onze FB groep, altijd melden, want wij dulden dat absoluut niet. Bij geen enkel bericht, op dit forum of de fb groep.

Ik zag je vraag over input, maar je geeft zelf al aan dat je dat gewoon bij autoriteit persoonsgegevens kan melden, via dat formulier. 

Wellicht idee om een bericht er over vast te zetten, met die link. 

Groet Chris

• Member Group
cschults
1 uur geleden zei sadminF:

@Framegote en @cschults Het stoort me erg dat er inzake de AVG zo weinig wordt gedaan.

Melden oké, maar ondertussen blijven de privé feiten gewoon staan. En wordt door plaatser de spreekwoordelijke middelvinger opgestoken.

Ik zou graag meer actie willen ondernemen tegen publiceren, kan dat en hoe?

Enige waar ikzelf mee kwam is de overtreder wat meer en steviger op de vingers tikken, maar hoe?

Hoor graag jullie input.

PS. Melden blijft nodig:

Dat kan hier worden gedaan:

Wat ik wel eens gedaan heb is via whois de host van de aite gezocht en die een mail gestuurd. Ging in dat geval om namaak artikelen, maaardenk dat ivm privacy ook kan werken. Die site was toen heel snel verwijderd. 

• Member Group
Framegote
3 uur geleden zei cschults:

Wat ik wel eens gedaan heb is via whois de host van de aite gezocht en die een mail gestuurd. Ging in dat geval om namaak artikelen, maaardenk dat ivm privacy ook kan werken. Die site was toen heel snel verwijderd. 

Dat zou in mijn geval niet moeilijk te vinden zijn ... het was een KPN-site.

• Beheerder
sadminF

@Framegote Wordt de site ook gehost bij KPN internet ? Dan zeker ook daar melden.

@cschults Voorlopig staat dit onderwerp nog bovenaan zolang wij berichten schrijven. Uiteindelijk wil ik een stuk plaatsen over privacy en genealogie, maar dat is niet zo 1, 2, 3, gedaan, door mijn chronisch tijdgebrek. 😑 Maar komt goed.

• Member Group
cschults
17 uur geleden zei sadminF:

@Framegote Wordt de site ook gehost bij KPN internet ? Dan zeker ook daar melden.

@cschults Voorlopig staat dit onderwerp nog bovenaan zolang wij berichten schrijven. Uiteindelijk wil ik een stuk plaatsen over privacy en genealogie, maar dat is niet zo 1, 2, 3, gedaan, door mijn chronisch tijdgebrek. 😑 Maar komt goed.

Bekend probleem     tijdgebrek.

• Member Group
Framegote

De reactie van KPN:

Vanuit KPN kunnen wij hier niets aan doen. De klant neemt een domein bij KPN af maar wij hebben geen invloed op de data die de klant op het domein zet. De website beheerder is zelf verantwoordelijk om te voldoen aan de wet. Wij zijn geen partij in de verwerking van de persoonsgegevens en mogen niet naar de inhoud van een domein kijken. Niet het antwoord dat je wenst uiteraard maar ik kan hierin niets voor je betekenen. Desondanks een fijne dag verder gewenst.

• Member Group
Framegote
Posted (edited)

Om anderen ook de gelegenheid te geven om te controleren of zijn/haar data of dat van (levende) familieleden daar ook vermeld staan, dit is die site:

Edited by sadminF
aanpassing link
  • Member Group
cschults
Op 4-5-2021 om 18:07 zei Framegote:

Om anderen ook de gelegenheid te geven om te controleren of zijn/haar data of dat van (levende) familieleden daar ook vermeld staan, dit is die site:

Snelste methode is  in  google

Intypen achternaam site:sitenaam dus bijv

andel site:home.kpn.nl/vos00546/

• Member Group
cschults
1 uur geleden zei Framegote:

De reactie van KPN:

Vanuit KPN kunnen wij hier niets aan doen. De klant neemt een domein bij KPN af maar wij hebben geen invloed op de data die de klant op het domein zet. De website beheerder is zelf verantwoordelijk om te voldoen aan de wet. Wij zijn geen partij in de verwerking van de persoonsgegevens en mogen niet naar de inhoud van een domein kijken. Niet het antwoord dat je wenst uiteraard maar ik kan hierin niets voor je betekenen. Desondanks een fijne dag verder gewenst.

Foutje KPN zie o.a. punt 2 hier; de inhoud is onrechtmatig, dus bij melding MOETEN ze actie ondernemen. 

• Member Group
cschults
Posted (edited)

Ben sinds pensionering 2015 niet meer zo bezig geweest met sites c.a. Maar schoot me iets te binnen.

Het domein is : www.kpn.nl

Ze hebben daar een subdomein op gemaakt voor hun klanten met de naam  home.kpn.nl

Daarmee bieden ze hun klanten de mogelijkheid om een pagina aan te maken Meestal is de naam gerelateerd aan de klantnaam bij de provider. 

Oke. Die naam bij SVF team bekend is dus websitebeheerder (min of meer). Maar KPN is domeinbeheerder.& hosting provider.

En dan is dit dus van toepassing op host KPN en moeten ze of de de klant er op wijzen, dat de inhpoud niet voldoet aan privacy wetgeving i.c. onrechtmatig is. En bij niet prompt voldoen er aan, de betreffende pagina's verwijderen.:

-

2) Zodra de provider van het onrechtmatige karakter op de hoogte is, zal hij direct de informatie verwijderen of de toegang tot de website blokkeren.

Op grond van dit wetsartikel (artikel 6:196c BW )  is een hosting provider niet aansprakelijk voor informatie die zij op verzoek van een gebruiker opslaat, tenzij zij wordt gewezen op het “onmiskenbaar onrechtmatige” karakter van de informatie én zij vervolgens niet prompt handelt om die informatie te blokkeren of ontoegankelijk te maken.

Edited by sadminF
naam verwijderd vanwege privacy wetgeving
  • Member Group
cschults

Leesvoer op forum kpn gezet

• Beheerder
sadminF

@Framegote De KPN gaat inderdaad hier de fout mee in, ze zijn wel degelijk (mede) verantwoordelijk.

@cschults Goed leesvoer, ben benieuwd wat de reacties zijn.  Helaas leert mijn ervaring dat het meestal weinig uithaalt.

Maar niet geschoten....

• Member Group
cschults
4 uur geleden zei sadminF:

@Framegote De KPN gaat inderdaad hier de fout mee in, ze zijn wel degelijk (mede) verantwoordelijk.

@cschults Goed leesvoer, ben benieuwd wat de reacties zijn.  Helaas leert mijn ervaring dat het meestal weinig uithaalt.

Maar niet geschoten....

Admin van kpn heeft wel mailadres van die  mevr vos verwijderd ivm privacy 🙂 had nml die meegekopieerd.

• Member Group
cschults

De ontvangen reactie van mevr Vos.

Zal er morgen wel op reageren.

Wacht even op reactie van kpn.

Anders gewoon melden bij autoriteit persoonsgegevens.

Simpeler kan niet.

Weet dat ze bij de autoriteit daar best alert op zijn. 

Please login or register to see this attachment.

• Member Group
Framegote

Dank voor je aktie.

Naar mijn idee werkt mevrouw Vos verkeerd om. Je moet EERST toestemming vragen voor je iets over levenden publiceert. Zoals zij werkt moet je toevallig op je eigen gegevens stuiten voor je weet dat ze online staan.

In de Ter Weijden stamboom staan ook gegevens van levenden. Er staat dan wel bij dat ze in 1900 geboren zijn, maar de ouders zijn later geboren, dus dat KAN niet eens. En zo zijn er meer stambomen.

Ik begrijp het idee ook niet. Waarom zou je die gegevens publiceren terwijl je weet dat die gegevens in de diverse archieven niet openbaar zijn?

Het is zo simpel in de diverse genealogieprogramma's van tegenwoordig. Je zet gewoon de privacy-filter AAN en je doet niets verkeerd. (Tenzij je ze allemaal in 1900 geboren laat worden natuurlijk).

• Member Group
ErickJ

Wat beeld die zich in, ik durf bijna te wedden dat zij niets zal verwijderen. Ik zou zeggen niet treuzelen gewoon melden bij de autoriteit persoonsgegevens.

• Member Group
cschults
19 uur geleden zei Framegote:

Dank voor je aktie.

Naar mijn idee werkt mevrouw Vos verkeerd om. Je moet EERST toestemming vragen voor je iets over levenden publiceert. Zoals zij werkt moet je toevallig op je eigen gegevens stuiten voor je weet dat ze online staan.

In de Ter Weijden stamboom staan ook gegevens van levenden. Er staat dan wel bij dat ze in 1900 geboren zijn, maar de ouders zijn later geboren, dus dat KAN niet eens. En zo zijn er meer stambomen.

Ik begrijp het idee ook niet. Waarom zou je die gegevens publiceren terwijl je weet dat die gegevens in de diverse archieven niet openbaar zijn?

Het is zo simpel in de diverse genealogieprogramma's van tegenwoordig. Je zet gewoon de privacy-filter AAN en je doet niets verkeerd. (Tenzij je ze allemaal in 1900 geboren laat worden natuurlijk).

Idee 🙂  ik zet mezelf ook 50 jaar eerder in mijn stamboom, kan ik mezelf ook publiceren (ben van 1950) 🙂 

Is soms wel opletten. heb privacyfilter uitgezet, omdat ik die gegevens via mail stuurde naar paar neven en nichten. 

Maar bijv geneanet en genealogieonline blokkeren die gegevens gelukkig automatisch voor als je het vergeet.

• Member Group
cschults
17 uur geleden zei ErickJ:

Wat beeld die zich in, ik durf bijna te wedden dat zij niets zal verwijderen. Ik zou zeggen niet treuzelen gewoon melden bij de autoriteit persoonsgegevens.

Ik wacht eerst op wat kpn doet. N.a.v. bericht van Framegote heb ik die actie ingezet en gelukkig zag ik de achternaam snoek daar staan, zo heet mijn vrouw ook. Helaas zie ik er geen directe familie van haar tussen staan.  Maar ben ook niet verder gaan zoeken of die er wel bij staat. Zag gewoon geboortedata, die korter dan 100 jaar gelden zijn. En dat mag niet.

• Member Group
cschults

Jammer, dat ze geen gegevens van mij heeft staan.   @Framegote  staan er wel gegevns van jezelf, want dan kun je klacht indienen.

Ik kan alleen een TIP indienen en weet niet of autoriteit daar verder wat mee doet. 

Dit is tekst op site van autoriteit:

Wat voor privacyklacht kan ik melden?

Er zijn 2 soorten privacyklachten die u kunt melden:

• Een klacht waarbij u de AP informeert over een mogelijke privacyschending. De AP noemt dit een tip.
  • Een klacht over de verwerking van uw eigen persoonsgegevens. De AP noemt dit een klacht.

Een klacht melden waarbij u de AP informeert (tip geven)

Vermoedt u dat een organisatie persoonsgegevens verwerkt op een manier die in strijd is met de privacywet? Dan kunt u de AP hierover informeren. U geeft dan een tip aan de AP.

• Een tip kan gaan over uw eigen persoonsgegevens, maar ook over persoonsgegevens van andere mensen. Of over de naleving van de privacywetgeving door organisaties in het algemeen.
  • U kunt een tip anoniem indienen.
  • De AP gebruikt tips om onderzoeks- en beleidskeuzes maken. Uw tip leidt niet tot een individueel onderzoek. Ook krijgt u geen inhoudelijke reactie van de AP.

Voor een klacht en voorwaarden zie

• Member Group
cschults
Posted (edited)

Heb mijn "leesvoer" nu ook gemaild aan Privacy figuur van KPN

Functionaris Gegevensbescherming Dhr. J. Jongenelen    
  E-mail naar: verwijderd
Edited by sadminF
email verwijderd vanwege spam
  • Member Group
Framegote

Dank cschults!

Ik kan zelf ook niets anders dan een tip indienen bij de AP. Ik vind het met de enorm strenge regelgeving rond privacy wel vreemd dat je als privé-persoon heel veel moeite moet doen om een klacht in te dienen.

• Member Group
cschults
3 minuten geleden zei Framegote:

Dank cschults!

Ik kan zelf ook niets anders dan een tip indienen bij de AP. Ik vind het met de enorm strenge regelgeving rond privacy wel vreemd dat je als privé-persoon heel veel moeite moet doen om een klacht in te dienen.

heb vrouwtje vos dit nog gemaild

L.S.
Ik zag de naam Snoek staan en mijn vrouw heet ook Snoek. 
Weet dat je al eerder over dit soort gegevens benaderd bent en geen actie onderneemt.
Intussen het in ieder geval al gemeld bij functionaris gegevensbescherming van KPN, omdat je pagina's op een site van KPN staan.
Die zijn volgens de AVG dan verplicht actie te ondernemen.

Groet.

• sadminF locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...