Member Group Alfons Utrecht Posted April 21, 2018 Member Group Share Posted April 21, 2018 Ik ben op zoek naar de voorouders van Johannes van den Ingh (1762-1845) geboren Zwammerdam en getrouwd met Cornelia Plomp (1781-1857). Volgens de overlijdens akte (zie onderstaand) waren dat Pieter van den Ingh en Marijtje van Zwieten (of Swieten). Pieter had waarschijnlijk 3 kinderen te weten: Grietje (1739-1812) getrouwd met Floris de Neut (zie onderstaand), Jacobus (1745-1830) en bovengenoemde Johannes. Ze hebben alle drie Pieter als vader, maar wel een andere moeder. Verder wordt ook de naam soms anders geschreven: van den Ingh, van den Eng, van den Engh, van den Ringh. Ik loop vast bij Pieter en zijn partner(s). Ik kan ook geen doop of geboorte gegevens van Grietje, Jacobus en Johannes vinden en ook niet van Pieter of zijn partner(s). Wie kan me verder helpen. Met vriendelijke groet Alfons van den Ingh Overlijdensakte Grietje van den Ingh, 19-12-1812, Zwammerdam Aktedatum: 19-12-1812 Datum overlijden: 19-12-1812 Plaats overlijden: Zwammerdam Tijdstip: 12:00 uur Overledene: Grietje van den Ingh Voornaam: Grietje Tussenvoegsel: van den Achternaam: Ingh Geslacht: vrouw Woonplaats: Zwammerdam Leeftijd: 73 jaar Beroep: uitdraagster Burgerlijke staat: gehuwd Vader: Pieter van den Ingh Moeder: Maria van Santen Aangever: Floris van der Neut Willem van Vliet Soort akte: Akte van overlijden Gemeente: Zwammerdam Toegangsnummer: 114.1.06 Archief van de ambtenaar van Burgerlijke Stand van Zwammerdam, 1811- 1964 Inventarisnummer: 44 Bladzijde: fol. 11 Naam Jacobus van den Ingh Geslacht Man Overleden 10-03-1830 te Woerden Leeftijd 85 jaar Ouders Pieter van den Ingh en Marijtje de Kuiper Aktedatum 12-03-1830 Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van WoerdenBeschrijving index Overlijdensakte Woerden, 1830Inventarisnummer 1695Aktenummer 29 Overlijden Jan van den Ingh, 15-12-1845 Overledene: Jan van den Ingh Voornaam: Jan Tussenvoegsel: van den Achternaam: Ingh Geslacht: M Leeftijd: 84 Overlijdensdatum: 15-12-1845 Overlijdensplaats: Woerden Aktedatum: 16-12-1845 Akteplaats: WoerdenVolgens de overlijdensakte Partner: Echtgenoot van Cornelia Plomp Vader: Pieter van den Ingh Moeder: Marijtje van Zwieten Toegangsnummer: 481 Burgerlijke stand: (dubbele) registers 1811-1902 Inventarisnummer: 498-03 Aktenummer: 140 Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Kèren Posted April 22, 2018 Member Group Share Posted April 22, 2018 Hallo Alphons, Op zich liggen de doop data best wel redelijk uit elkaar 1739; 1745 en 1762. Dat sluit nog niet uit dat Pieter 3X is getrouwd. Zijn alle genoemde kinderen in Zwammerdam gedoopt en heb je in de tussenliggende jaren gezocht naar kinderen, zoek daarvoor het doopboek af en schrijf alle kinderen op. Heb je de begraafboeken doorgenomen om te zien of er [meestal] genoemd als "huisvrouw van" Pieter van der Ingh De trouw afbeelding is helaas niet te lezen, misschien kan je er een link van geven? En daar zou ik ook beginnen door te bekijken of de gezochte Pieter meerdere keren is gehuwd, want bij zijn 2e en 3e huwelijk zou "weduwnaar van ..." moet staan. Misschien overbodig, maar de DTB bronnen voor de Burgerlijke Stand zijn veel kariger met informatie dan de BS. Je zal dus meerdere bronnen als ware als puzzelstukjes in elkaar moeten passen, maar wel zonder forceren... Keren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Kèren Posted April 22, 2018 Member Group Share Posted April 22, 2018 Twee trouwinschrijvingen zoals je kan zien. Alletwee een Petrus [Pieter] en twee verschillende moeders. Maria Jacobdr VAN SANTE [N] trouw 04 NOV 1737 in Zwammerdam en Maria Jansse VAN ZWIETEN trouw waarschijnlijk voor NOV 1762 . De bron is een CD waarop de districtsboeken van Zuid-Holland staan. Ik vond geen derde trouw, wie weet wel in een andere bron te vinden. Please login or register to see this attachment. Please login or register to see this attachment. Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Alfons Utrecht Posted April 23, 2018 Author Member Group Share Posted April 23, 2018 Hallo Kèren, Dank voor je reactie. Een aantal van die trouwinschrijvingen had ik ook gevonden. Dit indexen, (distriktsklappers,Rijnland rondom Woerden distrikt XIII 1736 -1755) zijn de originele documenten ook ergens te vinden en hoe werkt de codering? Van de trouwakte ben ik de bron/link kwijt. Ik heb nog wel een ander trouw document gevonden waarin staat dat Pieter weduwnaar was van Maria van Zanten en nu trouwt met Marijtje van Swieten. Hij is dus zeker twee keer getrouwd. Please login or register to see this link. Al de bovenstaande kinderen zouden dus van hem kunnen zijn. met vriendelijke groet, Alfons Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 24, 2018 Member Group Share Posted April 24, 2018 In dit boek staan in elk geval een aantal dopen. Please login or register to see this link. Bovenaan staat een pag. nummer. Dat komt overeen met de nummers voor de doop 109, 112 enz Via Please login or register to see this link. Rooms Katholiek Groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Alfons Utrecht Posted April 25, 2018 Author Member Group Share Posted April 25, 2018 Beste Joke, Dank voor je reactie. Via deze links heb ik inderdaad de doopinschrijvingen kunnen vinden. De link naar zoekakten is ook handig. Hallo Kèren, Hierbij de link naar de boven toegevoegde trouwakte van Pieter van den Ingh en Marijtje van Zanten. Please login or register to see this link. Groet, Alfons Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Kèren Posted April 29, 2018 Member Group Share Posted April 29, 2018 (edited) Hallo Alfons, De links naar de trouw inschrijvingen zijn een stuk duidelijker. Om de ouders van Pieter van den Ingh te vinden zal verder teruggaand in de tijd meerdere bronnen nodig zijn dan alleen de DTB. Ik denk dan aan notariële archieven, akten van indemniteit. Bij de dopen van zijn kinderen met Maria van Santen wordt hij Petri Jacobi genoemd, dat is waarschijnlijk en patroniem, en dan heet zijn vader waarschijnlijk Jacobus. In de Index vond ik een Jacobus van de [!] Ringh gehuwd met Susanna van 't Wout die kinderen laat dopen van 1725-1734 Kan een broer zijn van Petrus. Of zelfs zijn vader die op late leeftijd nog kinderen krijgt....? Please login or register to see this attachment. Kijk eens op deze site van het gemeenten archief Alphen waar Zwammerdam onder valt. Zo vond ik in de rechtbank archief veel personen met de naam Engh / Ingh [probeer alle variaties natuurlijk] waaronder ik Duijfie tegenkwam als Duijfje van den Engh, weduwe van Reinier Verhoeff. Door verbanden te leggen met de kinderen en ouders en getuigen, te letten op vernoemingen kom je misschien verder, dat geldt ook voor de echtgenotes. Als je nieuwe verbanden legt kan je die toetsen door de DTB weer te doorlopen. Soms heb je geluk en staat er een ouder genoemd [bij de trouw]. Please login or register to see this link. Op Please login or register to see this link. kan je per onderdeel zoeken. Als je akten van indemniteit tegenkomt kan je zien of ze ooit in een andere plaats hebben gewoond. Wil je de originele akten inzien zal je een reisje naar het archief moeten maken. Succes, de zoektocht is het allerleukste van stamboomonderzoek....... Edited April 29, 2018 by Kèren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts