Jump to content

Nederlanders (en anderen) in Franse dienst

FrankvdV

Recommended Posts

• Member Group

Goedenavond allen,

Zojuist heb ik het eerste overzicht van het 125e Regiment Linie Infanterie op mijn site gezet. Dit bevat 3.000 namen van soldaten uit Nederland, (het tegenwoordige) Duitsland, België en nog meer landen.

De overzichten van het 123e en het 124e Regiment stonden al online. Ik weet dat er een grote database is met 53.000 namen van Nederlanders in Franse dienst, maar mijn overzichten tonen ook de anderen in die lijsten. Ook degenen, die niet in Nederland geboren zijn, maar wel een woonplaats in Nederland hebben gehad. Dit laatste feit heb ik trouwens niet opgenomen.

Zie mijn pagina over de Franse overheersing voor meer informatie:

Please login or register to see this link.

.

• Member Group

Ga er eens lekker in grasduinen! 

Dank je wel, frenkievee!! 

• Member Group

En verder met de volgende 1800 inschrijvingen:

Volume 2 van het 125e Linie Regiment staat nu ook online, zelfde link als hierboven. Er zijn ruim 1000 van de 1800 mannen uit Nederland afkomstig.

Ten opzichte van de vorige overzichten is er iets veranderd:

pagina 4 is toegevoegd met bijzonderheden over dit betreffende stamboek, zoals aantal missende namen in het register achterin en een overzicht met namen van de departementen of landen/regios waar de mannen vandaan komen.

In het overzicht zelf zijn de kolommen "Kanton" en "Departement" samengevoegd tot één met dezelfde informatie. De vrijkomende kolom is gebruikt voor "Laatste woonplaats / Departement". Vaak is die hetzelfde als de geboorteplaats, maar regelmatig ook niet.

Succes met de zoektocht! Ik zou het leuk vinden als iemand gevonden wordt.

• Member Group

Het derde (en tevens laatste) overzicht van het 125ste Regiment is online op

Please login or register to see this link.

. Dit zijn 527 inschrijvingen waarvan er 426 van mannen uit Friesland (Frise) en Groningen, Drenthe (Ems Occidentale). Zie pagina 4 van het betreffende bestand voor het juiste overzicht.