Member Group Gert L Posted January 25, 2018 Member Group Share Posted January 25, 2018 Beste lezer, Het lukt me niet de essentie te halen uit bijgaande akte over de boedelscheiding van een van mijn voormoeders, omdat ik de tekst niet kan ontcijferen. Ik ben een echte beginner. Kan iemand dit voor mij "vertalen". Het gaat me vooral om pagina 2. Bij voorbaat, heel veel dank. Gert L Please login or register to see this attachment. Please login or register to see this attachment. Gert L. Please login or register to see this attachment. Please login or register to see this attachment. Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Kèren Posted January 30, 2018 Member Group Share Posted January 30, 2018 Gert, bij deze alleen de 2e pagina, beginnend met laatste zinsdeel 1e pagina. Hoop dat dit voldoende voor je is. laatste zin pg-01 Zijnde volgens verklaring van partijen tot de gemeenschap bestaan hebbende tusschen Hendrik van de Pol en Willempje Goudkamp gerechtigd de comparant Frans van den Heu- -vel met de comparanten Gerrit van de Pol en Gerrit Snel welke gemeenschap echter volgens verklaring van partijen ge- -heel ontscheiden en verdeeld is, zijnde tot de onderhavige na- -latenschap van Willempje Goudkamp gerechtigd de compa- -rant Frans van den Heuvel voor de helft krachtens de hu-pg-2-welijksgemeenschap en voor de wederhelft de lastgeefster Aaltje van den Heuvel als eenige en algeheele erfgename voor zooverre de wet zulks toelaat krachtens testament den twintigsten februarij achttien honderd drieenzeventig voor der te Lunteren gevestigden No- -taris van den Ham verleden, behoorlijk geregistreerd terwijl bij evengenaemd testament de kinderen uit het eer- -ste huwelijk van Willempje Goudkamp voornoemd, zijnde de comparant Gerrit van de Pol ende huisvrouw van den comparant Gerrit Snel zijn begiftigd ieder met eene som van eenhonderd vijftig gulden uit te betalen binnen drie maanden na haar overlijden, ter voldoening van hun wette- -lijk erfdeel in hare nalatenschap. De comparanten Gerrit Snel en Gerrit van de Pol verklaren dat door hen aan de regtbank te Utrecht de vermelde schei- -ding en verdeling is aangevraagd omdat zij vermeenen dat door de bepalingen van het voormelde testament het wette- -lijk erfdeel hun toekomende in de nalatenschap hunnen moeder is verkocht ….lve zij ter beoordeling in hoeverre hunne voormelde bewering gegrond is, de openbaren verkoop van al de bestanddeelen des boedels en der nalatenschap noodzakelijk achten De gemachtigde van Aaltje van den Heuvel, met het oog op het testament van de overledene, waarbij zij is gesteld tot eenige erfgename onder voorwaarde dat ter voldoening van het wettelijk erfdeel aan hare beide voorkinderen Hein- -tje van de Pol en Gerrit van de Pol door haar moet worden uitgekeerd ieder honderdvijftig gulden vordert en beweert dat tot geene verdeeling kan worden worden overgegaan voor en aleer er eene behoorlijke inventaris is opgemaakt waarbij de roerende en onroerende goederen door drie deskundigen worden gewaardeerd door partijen ter benoeming en door den Heer kantonrechter te beëdigen bij verschil door den Reg- -ter opdat men kan bevoordeelen of het wettelijk erfdeel al dan niet is overschreden. De comparanten Gerrit Snel en Gerrit van de Pol blijven hun beweren dat openbaren verkoop alleen den juisten stand des boedels in der nalatenschap voldoende kan bewijzen volhouden. Indien de regter uitmaakt dat door benoeming van deskundi- -gen de onderhavige boedel en nalatenschap ontscheiden moet worden wenschen zij dat die deskundigen door den regter be- -noemd worden Zij wenschen wel tot schikking over te gaan indien de ove- -rige partijen er toe kunnen besluiten hun ieder tweehonderd vijfentwintig gulden vrijgeld in voldoening hunner erfportie af te staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Gert L Posted January 31, 2018 Author Member Group Share Posted January 31, 2018 Beste Kèren , Zeer bedankt voor de vertaling. Ik begrijp nu wat er staat en kan weer verder in mijn speurtocht. Gert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts