Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

overlijdensgegevens Aloijsius Hendriks, geboren in 1910 in Zaandam


Enno Borgsteede

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Mijn oma Annie Hendriks was een van de 13 kinderen van Cornelis Hendriks en Christina Lange. Ik heb van haar en 11 broers en zusters de geboorte- en de overlijdensdata, maar die heb ik niet van haar broer Aloijsius, die in 1910 in Zaandam geboren is. Mijn oma overleed in 1990, en haar laatste overgebleven zus overleed ook in dat jaar, en op dat moment was mijn vader de enige erfgenaam, wat betekent dat genoemde Aloijsius toen ook al overleden was. Mijn ouders hebben echter langs directe weg nooit iets van zijn dood gehoord.

In de notities van wijlen mijn vader staat dat Aloijsius vermoedelijk in Haarlem overleed, en als dat in 1990 of eerder is gebeurd, dan zou zijn overlijden inmiddels openbaar moeten zijn. Is er iemand hier die zijn naam herkent? Aloijsius had net als de andere broers en zusters geen kinderen, en is dus mogelijk in betrekkelijke stilte gestorven.

Op de site van het Noord-Hollands archief vind ik hem niet, maar dat kan zijn omdat de recente overlijdens nog niet geïndexeerd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Enno Borgsteede,

 

Misschien trap ik een open deur in, maar is een persoonskaart opvragen bij het CBG geen optie? Ik neem aan dat je de ouders weet een (bij benadering) een geboorte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is een persoonskaart op de site van SAA te vinden van een Aloijsius geboren 03 NOV 1910. Ik zit nu op mijn smart phone en kan daardoor de link niet openen. Nu het gratis is, de moeite waard even te kijken.  

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Via WieWasWie is de inschrijving voor dienstplicht, waar de namen van zijn ouders ook staan vermeld. Het is dus de juiste. Geboren 03-11-1910 in Zaandam.

1,75m lang en heeft iets aan zijn neus :-)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In de index van de geboortes van Zaandam staat zijn geboorte vermeld. Akte is opgemaakt op 05-11-1910. De akte zelf staat nog niet bij FamilySearch.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Via het gemeentearchief Zaanstad is een krantenpagina te downloaden waar zijn geboorte op staat:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wellicht dat je daar moet zijn om een scan van de geboorteaangifte te krijgen.

 

De persoonskaart waar Keren het over heeft geeft aan dat hij op 4 april 1957 van Amsterdam naar Haarlem verhuisde. Nieuw adres: Javastraat 10.

 

 

 

bewerkt door Framegote
er moest nog wat bij
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Framegote, gisteren kon ik de persoonskaart niet inzien, en waarschijnlijk is dat al bekend bij Enno.

 

 

18 uur geleden zei Enno Borgsteede:

Op de site van het Noord-Hollands archief vind ik hem niet, maar dat kan zijn omdat de recente overlijdens nog niet geïndexeerd zijn.

Is er wat gewijzigd in de openbaarmaking van akten? Overlijdensakten zijn dat toch pas naar 50 jaar? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
3 uur geleden zei Kèren:

@Framegote, gisteren kon ik de persoonskaart niet inzien, en waarschijnlijk is dat al bekend bij Enno.

Tja … dat kan, 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, maar omdat het er niet stond heb ik het er maar bij gezet. Beter teveel info dan te weinig. :-)

 

Citaat

 

Is er wat gewijzigd in de openbaarmaking van akten? Overlijdensakten zijn dat toch pas naar 50 jaar? 

 

Jij bent meer op de hoogte van dit soort dingen dan ik, maar ik dacht ook 100,75.50 (G,H,O)

 

 

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede
19 uur geleden zei Kèren:

Hallo Enno Borgsteede,

 

Misschien trap ik een open deur in, maar is een persoonskaart opvragen bij het CBG geen optie? Ik neem aan dat je de ouders weet een (bij benadering) een geboorte. 

 

Hallo Kèren,

 

Het lijkt een gigantische open deur, maar is wel waar, en ik had er niet aan gedacht. Ik dacht alleen aan het opvragen van familie-advertenties, en daar stopte ik direct weer mee, omdat dat voor de achternaam Hendriks niet echt lekker werkt. En als deze oudoom vrij alleen gestorven is, is de kans dat er een advertentie is ook niet echt groot. Mijn oma kon men niet goed inlichten, omdat die in een verpleeghuis zat, maar hij had een zus die nog wel redelijk helder was, en als die was geinformeerd, had ze het mijn ouders ook wel verteld, denk ik.

 

Omdat ik de termijn van openbaarheid ook nog eens fout had, lijkt de conclusie me duidelijk, en dat is dan dus inderdaad een mail richting het CBG. Dit is een oudoom die nog toeziend voogd van mijn vader is geweest, en in dat opzicht voel ik me wel aan hem verplicht.

 

Omdat ik familie ben, zouden er overigens nog meer mogelijkheden moeten zijn. Een neef van mijn moeder, zoon van een oud-oom, en daarom genealogisch nog een stap verder weg, verdween in 2010 ineens van de radar, en voor hem heb ik een echte overlijdensakte van de gemeente Amsterdam. Die is door mijn moeder aangevraagd, via de gemeente, en als ik het goed heb door het stadsarchief geleverd. En ik heb ook mijn eigen persoonkaart uit Amsterdam, van voor de invoering van de GBA. En ik heb die kaart ook van mjn vader, die in 2004 overleed.

 

Of ik in Haarlem, als hij daar overleden is, hetzelfde kan als in Amsterdam, d.w.z. de akte en/of PK als familie ter beschikking krijgen, ga ik onderzoeken, en als jullie op dat gebied nog tips hebben, lees ik dat graag. Er zou in theorie ook nog een weg bij het notariaat kunnen zijn, maar archieven en CBG zijn denk ik beter toegankelijk.

 

Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken!

 

groetjes,

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Enno,

 

Het is een reden waarom ik een zogenaamde checklist heb gemaakt, eigenlijk een paar voor verschillende soorten onderzoeken.

Vergeet weleens die te gebruiken, maar is wel fijn, er zijn zoveel sites, vooral als het [nog] niet op de www site staat is het fijn als je checklist je er even aan herinnert.  Regelmatig pas ik ze aan, als er wat veranderd.

Dat je het gaatje wilt vullen, is herkenbaar, zeker als er een speciale reden achter zit. Ben erg benieuwd of je via de CBG persoonskaart achter de overlijdensdatum komt.

Volgens mij is Amsterdam een van de weinige archieven die duplicaat persoonskaarten heeft. Op die van Amsterdam is geen overlijden aangegeven omdat Aloijsius Hendriks, naar Haarlem verhuisde. Mijn ervaring is dat de CBG wel overlijdensdata op de kaarten heeft, waarschijnlijk omdat zij ze een bepaalde periode nà overlijden ontvangen.

Tegenwoordig is het wel een stuk langer wachten bij het CBG, laatst vijf weken, maar ach onderzoek loopt niet we.

Succes !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Hallo allemaal,

 

Ik heb de persoonskaart afgelopen week van het CBG ontvangen, en daar staat een overlijdensdatum op. Mijn oudoom Aloijsius is inderdaad in Haarlem overleden, en wel op 18-8-1988. Of ik nu met die datum weer naar de gemeente Haarlem ga, weet ik nog niet.

 

De kaart die ik van het CBG heb ontvangen heeft een iets andere opmaak dan die van het Amsterdamse archief, maar de inhoud komt wel grotendeels overeen. En die leidt nu ik die goed lees nog tot een vervolgvraag over zijn 1e woonadres. Daar staat namelijk de volgende tekst:

 

GK Maria Ch-, VELSEN

 

Zegt dit iemand iets? Als ik die tekst Google komt er niets fatsoenlijks uit, en het is een beetje vreemd adres, omdat er geen huisadres bij staat. En nu ik nog iets verder denk, zou het wel iets anders dan een letterlijk adres kunnen zijn. Het zou namelijk kunnen dat hier verwezen wordt naar een Gezinskaart (GK) van ene Maria Ch-, en hij heeft ook echt een zus gehad met de voornamen Maria Catharina. Ik dacht bij deze afkorting zelf eerder aan Maria Christina, maar die laatste naam komt bij zijn familie niet als 2e voornaam voor.

 

Ik heb tijdens het schrijven even de archiefkaart van Maria Catharina opgezocht, en zie daar een soortgelijke vermelding, die verwijst naar haar vader Cornelis, en op die kaart staat ook de voornaam Christina, die later is doorgestreept, en vervangen door Cathrina. Er is geen spoor van Velsen op die kaart, maar er staat wel GK voor Cornelis, net als hier voor Maria Ch-.

 

Ik zit hier nu denk ik wel mijn eigen vraag te beantwoorden ... :-)

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
8 minuten geleden zei Enno Borgsteede:

Hallo allemaal,

 

Ik heb de persoonskaart afgelopen week van het CBG ontvangen, en daar staat een overlijdensdatum op. Mijn oudoom Aloijsius is inderdaad in Haarlem overleden, en wel op 18-8-1988. Of ik nu met die datum weer naar de gemeente Haarlem ga, weet ik nog niet.

 

De kaart die ik van het CBG heb ontvangen heeft een iets andere opmaak dan die van het Amsterdamse archief, maar de inhoud komt wel grotendeels overeen. En die leidt nu ik die goed lees nog tot een vervolgvraag over zijn 1e woonadres. Daar staat namelijk de volgende tekst:

 

GK Maria Ch-, VELSEN

 

Zegt dit iemand iets?

 

Dit betekent, denk ik, dat je verder moet kijken op de Gezinskaart (GK) van Maria Ch- (Christina? een dochter misschien?) in Velsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Dank je voor de bevestiging. Er waren geen kinderen, en zijn moeder had Christina als eerste naam, dus het moet wel de genoemde zuster zijn, die 13 jaar ouder was dan hij.

 

Dank voor het meedenken.

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...