Jump to content

Handschrift over de honger

Theo
 Share

Recommended Posts

• Member Group

In het Noordhollands Dagblad las ik dit artikel over een familie op het platteland die een schriftje bijhield met namen en adressen van mensen uit de Randstad (vooral Amsterdam) die langskwamen op zoek naar eten tijdens de hongerwinter in 1944/45. De bijna 500 adressen staat nu online.

Misschien interessant voor mensen die familie of voorouders hebben in Amsterdam of Haarlem tijdens de 2e Wereldoorlog.

De link naar het artikel:

Please login or register to see this link.

De link naar de adressen:

Groetjes,

Theo

Edited by Theo

• Member Group

De eerste link naar het artikel werkt al niet meer. Zo snel gaat dat met 'nieuws'. Ik heb nog wel een kopie van de tekst.

Het artikel ging over de familie van Diepen die woonde aan de Zomerdijk in Spanbroek, op het Westfriese platteland. Jo van Diepen heeft de namen en adressen van de 'etenshaalders' in een schriftje geschreven. Hij had zelf een gezin van 15 leden, maar de bezoekers kregen nooit 'nee' te horen. Met een deel van de mensen uit het schrift heeft de familie van Diepen na de oorlog nog contact gehad.

Theo

• Beheerder

Beste Theo,

Beide links werken hoor. Wel had ik de 1e keer bij de 1e link een popup met inlog scherm als u dan naar beneden scrollt komt u het artikel tegen. Ik kan er voor de zekerheid een pdf van maken als u dat wilt.  Met een genealogische groet, sadminF 

• Member Group

Fijn dat je dit onder de aandacht brengt, Theo. Bij nummer 20 een bekende, J. van Bentem. De adreslijst zal niet gecontroleerd zijn aan de hand van de (online) woningkaarten bij het Stadsarchief Amsterdam. Van Bentem woonde op nummer 11 hs, en ook heeft het SAA daar een mooie foto van het hoekpand die we in het boek Drama op de Dam, waar het uitgebreide verhaal van Van Bentum en baby Kattouw een plekje kreeg, kunnen gebruiken.  

Prachtig hoe deze familie Van Diepen mensenlevens heeft gered en zo verhalen bewaard blijven. Dank je wel,