Member Group Peters Posted April 4, 2017 Member Group Share Posted April 4, 2017 In het archief te Utrecht vind ik het eerste document in mijn vaders bloedlijn: de doopakte van mijn betovergrootvader en dopeling (zoon) Joannes (1 mei 1797 te Utrecht geboren). Daar staat als vader vermeld: Guilielmus. In de digitale transcriptie staat: Wilhelmus. [Bron: 711 Burgerlijke Stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters. Inventarisnummer 55, pagina 7. aktedatum: 01-05-1797.] Er staat op bovenvermelde pagina: Johannes. // V. Guilielmus Peters ex Leuven // M. Elisabeth van Ham ex Thienen // M. Clasina Donkers. V = Vader, M = Moeder, M = Meter. In het Utrechtse doopregister van bovenvermelde Joannes Peeters staat dus dat de vader (mijn bet-bet-overgrootvader): Guilielmus (= Wilhelmus) Peters (geb. ws.1773 en overl. na 1848), uit Leuven (B.) afkomstig was en zijn echtgenote Elisabeth van Ham uit Thienen/Tirlemont (B.). In een lijst van emigrés in Utrecht uit 1828 staan Guilielmus en Elisabeth staan als zodanig vermeld. Overlijdensdata van Guilielmus en Elisabeth zijn onvindbaar in het Utrechts Archief. Zowel vader als zoon waren schuitentrekker. Mogelijk ligt het overlijden van Guilielmus en zijn vrouw ergens tussen Amsterdam en Utrecht.n Elisabeth als zodanig vermeld. De nakomelingen, beginnend in de provincie Utrecht, heb ik over het algemeen in beeld. De voorouders echter uit Vlaams-Brabant in België tussen 1750-1800 krijg ik niet boven water. Ondanks intensief onderzoek in alle dtb-registers in de parochiekerken van Leuven, Tienen en vele andere plaatsjes in de buurt. Weet iemand raad over hoe ik meer informatie kan vinden, zowel van de overlijdensdata van Guilielmus Pe(e)ters en Elisabeth van Ham als van hun voorouders in België? Bij voorbaat dank. Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 4, 2017 Member Group Share Posted April 4, 2017 Welkom op dit forum. Je stelt overleden na 1848. Waar komt dit vandaan? Op 07-01-1849 waren ze beiden overleden Please login or register to see this link. Bij het snel kijken komt ik in dezelfde tijd ook een Lammert Peters tegen. Is dit zeker een andere persoon? ( Ik heb het niet bekeken) Groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peters Posted April 5, 2017 Author Member Group Share Posted April 5, 2017 Dag Joke, Dank je voor je reactie. In de doopakte (1797) van zoon Joannes staat vader Guilielmus in deze spelling vermeld. In het jaar 1849 (op 7 januari) overlijdt deze Joannes. In de desbetreffende akte (Utrechts Archief) staat vader Guilelmus (in deze speling) voor de laatste keer (althans aan mij bekend) vermeld als 'vader van' zónder het woordje 'wijlen' en moeder Elisabeth als 'moeder van' mét het woordje 'wijlen'. Vader Guilielmus kan dus in de loop van 1849 overleden zijn. Vandaar mijn vermelding: na 1848. Lammert is om allerlei redenen niet dezelfde persoon, ook al heet diens vrouw Elisabeth van Ham. Dank. Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peters Posted April 5, 2017 Author Member Group Share Posted April 5, 2017 Beste Joke, Bij het hernieuwd lezen van de scan van de overlijdensakte van Joannes Peters uit 1849 lees ik inderdaad dat Guilielmus ook 'wijlen' is. Bij een eerdere blik van mij op deze akte was deze akte erg onscherp. Vandaar mijn vergissing. Inderdaad is Guilelmus dus op 7 januari 1849 al overleden. Theoretisch kan Guilielmus voor 7 januari in het jaar 1849 overleden zijn. De vermelding nu kan zijn: in of voor 1849. Vriendelijke groet, Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 5, 2017 Member Group Share Posted April 5, 2017 Dag Hubert, Het is inderdaad niet gemakkelijk te lezen. Heb je nog andere kinderen gevonden dan Johannes? Je zegt dat Lammert om allerlei redenen een ander persoon is. Ik vind het wel opvallend dat zoon Johannes in 1824 een zoon Lambertus krijgt. Ook steeds dopen met moeder Elisabeth, maar geen vader Willem in wat voor spelling ook, terwijl hij nog wel leeft. Je weet zeker dat de redenen dat Lammert niet dezelfde persoon is, kloppen? groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peters Posted April 5, 2017 Author Member Group Share Posted April 5, 2017 Dag Joke, Waar zou de 'afwezigheid' van Willem, c.q. Lambertus, in de akten op kunnen wijzen? groet, Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 5, 2017 Member Group Share Posted April 5, 2017 Dag Hubert, Toch de mogelijkheid dat het om dezelfde persoon gaat. groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peters Posted April 5, 2017 Author Member Group Share Posted April 5, 2017 Dag Joke, Waarom zou Willem, c.q. Lambertus, niet in de akten staan? Omdat hij schuitentrekker is en dus buiten de stad aan het werk is tijdens de aangifte? Is dat plausibel? groet, Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 5, 2017 Member Group Share Posted April 5, 2017 Dag Hubert, Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Ik vind geen kinderen van Elisabeth van Ham met Willem Peters, maar wel met Lambertus ( alles met verschillende spellingen) Daarom vraag ik me af of het op dezelfde persoon gaat. Ik heb niet alle aangiftes nagekeken, maar deze Lambertus wel aanwezig. groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peters Posted April 5, 2017 Author Member Group Share Posted April 5, 2017 Dag Joke, Wat mij puzzelt is waarom Guilielmus in de eerste tientallen jaren van de 19de eeuw Lambertus zou heten, maar in de overlijdensakte van 1849 weer Guilelmus wordt genoemd. groet, Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 6, 2017 Member Group Share Posted April 6, 2017 Dag Hubert, Dat komt waarschijnlijk omdat het steeds om dezelfde zoon gaat. Bij de doop is die naam opgetekend, bij zijn huwelijk kwam dat doopbewijs er bij en zo ook bij zijn overlijden. Je zou alles na kunnen kijken op doopgetuigen en getuigen bij huwelijk en overlijden. Mogelijk komen dezelfde namen voor. De aktes via Utrechts Archief zijn erg moeilijk te lezen. Als je dezelfde akte via zoekakten opzoekt zijn ze beter. Hier de overlijdensakte van Lammert Peeters Please login or register to see this link. Hij is weduwnaar, maar overlijden va Elisabeth heb ik nog niet kunnen vinden. Ook de volkstelling is nog een idee. Omdat in de laatste akte een adres stond heb ik in wijk B gezocht. Daar stond achteraan wijk B een index en vond toen deze Please login or register to see this link. Mogelijk staat dat ook bij andere wijken. Bij de telling van 1820 heb ik die nog niet kunnen ontdekken. Of een betere methode is dan alle scans een voor een te gaan bekijken weet ik niet. Mogelijk kom je op deze manier verder. groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 6, 2017 Member Group Share Posted April 6, 2017 Ik heb nog een poosje gebladerd door wijk B in 1840 en kwam deze tegen: Please login or register to see this link. en deze: Please login or register to see this link. Helaas staat er geen overlijdensjaar bij Elisabeth groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peters Posted April 6, 2017 Author Member Group Share Posted April 6, 2017 Dag Joke, Wat ben ik je dankbaar voor deze vondsten. Deze geven antwoorden op vragen die ik mij al een hele tijd stel. Een vraag: Waarom verandert Guilielmus zijn naam in Lammert? Er is geen enkele etymologische verwantschap te ontdekken, ook niet via het Frans of Latijn. Een tweede vraag: Wat bedoel je met 'via zoekakten zoeken'? groet, Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 6, 2017 Member Group Share Posted April 6, 2017 Dag Hubert, Dit is zoekakten Please login or register to see this link. een snellere manier om bij de scans van Family Search te komen. Waarom de verschillende namen weet ik ook niet. Er is nog steeds geen hard bewijs dat het inderdaad dezelfde persoon is, al is de kans erg groot. Er is trouwens ook nog een kind geboren met vader Albertus. Ik heb hier gezocht: Please login or register to see this link. op eli* ham groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peters Posted April 6, 2017 Author Member Group Share Posted April 6, 2017 Dag Joke, Reuze dank. groet, Hubert JMW Peters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts