Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Johannes Anthonie van Diejen vml. Nederlands-Indië


hvdwoerd

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie weet wat meer over de kinderen van J.A. van Diejen > John, geboren 1913 en Madelaine Anne Gertrude, geboren 1917?

Van oudste zoon Max weet ik dat hij gehuwd was met Wil Bakker en één zoon had. Hij kwam om 30-11-1944.

bewerkt door sadminF
privcacy, zie huisregels
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Overlijden van Madelaine Anne Gertrude op 24-07-1963

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Ze werd geboren 24-02-1917 vlgs gezinskaart Rotterdam

bewerkt door joke andriessen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

08-06-1913 geboorte John van Diejen te Sitoebondo (RA1914:D97)

Er is van John een interneringskaart 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Er staat geen echtgenote op, dus mogelijk niet gehuwd op dat moment. Contactadres is zijn vader. Evt info over hem op te vragen SAIP te Heerlen. 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Trouwens ook van Max is een kampkaart 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

Er is van zijn zuster een archiefkaart bij stadsarchief Amsterdam. Haar kaart is formeel nog niet openbaar (pas na 100 jaar).

Is een archiefkaart nog niet leverbaar en kunt u aantonen door middel van een schriftelijk bewijs dat de kaarthouder is overleden, dan kunt u in het Informatiecentrum van het Stadsarchief de scan van de kaart aanschaffen. Je kunt vragen haar kaart openbaar te maken door een bewijs van overlijden (zie bijdrage Joke) mee te sturen. Lees de handleiding bij de archiefkaarten hoe je dat doet per e-mail. 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Ik vind in Ned Indië in de adreslijst 1941 drie keer een van Diejen vermeld:
J.A van Diejen direct. ond. Kontjir te Bondowoso gehuwd met J.C. Allaries
M. van Diejen empl ond Batoe Lawang te Bandjar gehuwd met Bakker
M.J. van Diejen adm  ond Tobele te Tobele gehuwd met J.M. Roemen (vermoedelijk een broer van J.A.)

In 1934 vermeld het adresboek ook nog J.A. van Diejen gehuwd met A.C.M. van Heusden.

 

mvg-Ben

 

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Ben en Joke,

 

Bedankt voor jullie reactie.

 

Met vr.gr.

Margriet van der Woerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

John van Diejen  heeft ook aan de Birmaspoorlijn gewerkt en is eind 44 daarvan als een van de weinige overlevenden teruggekomen. zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Verder is een familieverhaal te lezen op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

dat gaat over JA van Diejen , familie en de drie kinderen;

In de Indie kranten van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   zijn veel passagierslijsten te vinden, waaruit blijkt dat de familie (zowel JA alleen, als zijn vrouw alleen , en met 2 en met 3 kinderen) nogal wat afgereisd heeft in de periode tot 1932. Ook enkele interessante berichten over het zeer actieve echtpaar zowel cultureel als i.v.m. tabaksindustrie), per slot ook een rechtszaak en veel problemen.

Het huwelijk met ACM van Heusden is waarschijnlijk een 2e huwelijk van JA, want hij zou volgens empieterse (Geneanet.org) in 1930 gescheiden zijn van J.C. Allaries .Mogelijk heeft zij alleen haar dochter terug naar Nederland genomen (?) want die vind ik niet terug in Indië.

In ieder geval weet ik dat John is overleden op 17-03-1999 in Groningen of Zuidhorn, hij heeft één zoonhderd , de naam van Johns vrouw kan ik nog niet achterhalen, ook niet wanneer en waar een huwelijk plaatsvond. Dit zou dit na terugkomst uit Indie geweest kunnen zijn. Maar dat is gokken. Mogelijk ook hadden ze meer kinderen en zijn die omgekomen in Indie.

Tenslotte": Broer Marinus Johan van Diejen (broer van J.A.) (25-12-1884-? Tricht) is getrouwd met Jeanne Marie Roemen (1896-25-2-2003). Over deze laatste is een dikke biografie verschenen :

Title: Ibu Maluku. The story of Jeanne Marie van Diejen-ROemen

Ik heb het besteld (moeilijk te verkrijgen!) en daar staan mogelijk meer familie wetenswaardigheden in. Misschien meer duidelijkheid dan.

groet ad

bewerkt door sadminF
Aangepast: privacy wetgeving zie onze huisregels.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ adhocfamilie,

 

Houd svp rekening met de privacy:  "zoon N.N. (enig kind), de naam van N.N.'s  vrouw kan ik nog niet achterhalen."  Naam van vrouw en huwelijksdatum zullen ook binnen de gehanteerde regels m.b.t. privacy vallen .

 

met vriendelijke groet, Bart

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep

Beste allemaal,

 

Beetje laat, maar ik was op internet aan het zoeken omtrent mijn schoonfamilie (Van Diejen). Ik heb dan ook een redelijk compleet Stamboom van J.A. van Diejen. (verleden tot heden) Hij is de bedovergrootvader van mijn kinderen. Ik wil dit uit respect voor mijn wijlen schoonvader G.J. van Diejen niet online delen. Zo is de originele foto van J.A van Diejen, waar hij poseert met vrijmetselaarsketting, ooit door mijn schoonvader uitgeleend. Ondanks uitdrukkelijke mededeling dat hij niet wenste dat deze foto online gepubliceerd werd, is dit toch gebeurt. En is deze foto geplaatst door ene maxime als zijnde portret van zijn zoons (MAX) op de website van www.oorlogsgravenstichting.nl. Dit ben ik nu dus aan het recht zetten

Ik ga dan ook geen informatie online delen. Een ieder die interesse heeft kan mij benaderen voor informatie

Hierin staan de de stamouders (Frankrijk&Zwitserland) van echtgenote van J.A. van Diejen (10e generatie van mijn kinderen) vermeld 

en ben ik tot begin 1700 gekomen wat voorouders van J.A. van Diejen aangaat.

 

Daarnaast heb ik ook info opgedaan omtrent wat er zich in Indonesië en in de J-Kampen heeft afgespeeld.

Uiteraard kan ik ook e.a. vertellen over kinderen van J.A van Diejen.

Om e.a even duidelijk te maken mijn kinderen komen uit de lijn J.A van Diejen - John van Diejen - Gustaaf John van Diejen - Mijn vrouw - onze kinderen.

Omdat de mijn schoonvader 2 dochters heeft gekregen. heb ik mijn naam afgestaan en dragen mijn kinderen dan ook de achternaam Van Diejen om zo de bloedlijn door te laten gaan

 

met vriendelijke groet,

 

Tonny

bewerkt door Belt0050
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Naar aanleiding van boven vermelde gegevens over de familie van Diejen kan ik het volgende melden. Johannes Anthonie van Diejen was mijn grootvader, Max van Diejen zijn oudste zoon was mijn biologische vader, John van Diejen was mijn oom, Madeleine van Diejen mijn tante. Mijn grootvader en vader zijn  omgekomen in het Jappenkamp. Mijn grootvader te Bandoeng en mijn vader te Batavia na terugkomst uit de Molukken na eerst nog getorpedeerd te zijn. De meeste vrouwen in onze familie en kinderen hebben het gered en zijn na de internering naar Nederland gekomen. Mijn moeder Willy Gerda Bakker leeft nog ze wordt volgende maand 102. Zoals al eerder is gemeld is John van Diejen overleden, zijn zoon Guus van Diejen is zomer 2018 overleden, de vrouw van John is ook overleden, haar naam is Willy Broekhals.Het boek IBU MALUKU geschreven door Ron Heynneman geeft een aardig inzicht over het leven van onze familie te Java en Molukken. Mijn grootvader heeft zijn jongere broer John na de eerste wereldoorlog over gehaald naar de tropen te komen met zijn vrouw Jeanne Roemen, deze John (Het barst van de Johnnen, Anthons, Theodoors, Guusen in onze familie) werd met zijn vrouw gedropt op de Molukken waar mijn grootvader samen met zijn zwager een Allaries een stuk oerwoud bezat waar een onderneming ontgonnen moest worden. De lieve mensen hadden totaal geen tropen ervaring en enige landbouw kennis en zaten zo verlaten dat het wel spaak moest lopen Een en ander is tussen de broers niet goed afgelopen wat uitgebreid beschreven wordt.

Wat betreft de foto van mijn grootvader in vrijmetselaarskostuum heb ik een andere herinnering. Hij was voorzitter van de Loge indertijd, de foto die op internet te vinden is is een geretoucheerde copie van het orgineel wat ik van mijn grootmoeder kreeg om het te laten herstellen, de foto was zwaar beschadigd door vocht en kamp omstandigheden. De genoemde Maxxim die de foto op internet geplaatst heeft is mijn jongste dochter, waarom zij het gedaan heeft is mij een raadsel, waarschijnlijk wilde zij een familie site maken maar is er verder niets van gekomen.In onze familie wordt weinig over de oorlog gepraat, wij hadden niet zoveel leuks te vertellen en kwamen in een familie omgeving die ook het een en ander te verstouwen had. Familie in het verzet en na gevangenschap geexecuteerd, de aangetrouwde Joodse  familie allemaal afgeslacht.

Met vriendelijke groet.

TTVD.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...