Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

zweistra


Guido van Harten

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Guido van Harten

Dit is mijn eerste bericht op dit forum.

Ik doe al jaren onderzoek naar allerlei familienamen die verwant zijn aan mij. 

Een van de door mij onderzochte familienamen is Zweistra. Ik heb daarbij een heleboel mensen gevonden die familie van elkaar zijn. Maar er zijn nog een aantal "eilandjes" die ik niet aan de grote stamboom kan vastmaken. Omdat dit mijn eerste bericht is, weet ik niet of ik deze eilandjes hier mag plaatsen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Guido van Harten, 

 

Welkom op het StamboomVragenForum!!

In principe zijn "uw eilandjes" uw zoekvragen, dus ja u kunt die plaatsen.

Geef wel duidelijk aan wat u al zelf aan data gevonden heeft en wat u nog wil weten.

Ook is het van belang dat u geen gegevens van personen op het SVF plaatst die nog in leven (kunnen) zijn.

Wij hebben

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, ik weet niet of die al heeft doorgenomen?

Mocht u toch zoekvragen hebben over personen die nog in leven kunnen zijn, dan mag u mij altijd een PB [persoonlijk bericht] sturen.

Ik kan dan bekijken of ik u ermee op weg kan helpen.

 

Als er nog vragen zijn. stel ze gerust. en succes met uw "eilandjes"!

Met een genealogische groet,

sadminF - beheerder 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Welkom Guido,

 

De naam Zweistra zegt me niets, maar kom maar op met jouw vragen … ik hou van puzzelen.

 

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Guido van Harten

De familienaam Zweistra (oorspronkelijk Sweisma, later door onduidelijke reden gewijzigd in Sweistra) begon in Friesland. Later trokken zij naar Leiden e.o.

De meeste puzzelstukjes van dit moment bevatten gegevens van mogelijk nog levende familieleden. Alhoewel ik deze gegevens uit legale krantenarchieven op internet heb gehaald, vind ik het vreemd dat de privacywetgeving mij in principe verbiedt dat krantenbericht te citeren.

Uit mijn lijstje puzzelstukjes (totaal 23 stuks):

* Cornelis Sweistra, trouwt met Johanna Vervoort, zij krijgen een dochter in 1822, geboren in Rotterdam. Deze dochter is slechts 22 maanden oud geworden.

Hendrika Zwijstra, die in 1865 een zoon Hendrikus krijgt, geboren en overleden in Arnhem. Die zoon heeft 2,5 maand geleefd.

Wiepke Jupes Zweitstra, geb. ca. 1773 te Franeker; ovl. te Veenhuizen 1835.

Trijntje Zweitsma, trouwt met Jakob Zwerwer, een zoon ca. 1825 en een dochter ca. 1844.

* Tienus Sweimstra, geb. ca. 1837, ovl. tijdens een brand in de molen in Stompwijk, 1859.

* Grietje Swietstra, geb. 1789 te Mantgum, trouwt 1816 met Sierd Groeneveld; krijgen in 1819 en 1821 een zoon.

 

Ik ben benieuwd of je kans ziet van een van deze personen te vertellen wie zijn/haar ouders zijn.

 

Vriendelijke groet,

Guido

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben op zoek gegaan naar Wiepke Jupes Zweitstra die in Franeker geboren zou zijn. Natuurlijk heb ik haar (nog) niet kunnen vinden, maar vond Jup niet echt een naam voor Friese mannen. Met een beetje spelen met klanken - wat weten die Drenten er ook van :-) - kwam ik er op dat het misschien Wopke zou kunnen zijn. Nu overlijd er in Franeker in 1833 een Gerben Wopkes Sweistra. Zijn huwelijk met Sytske Jans staat helaas niet bij AlleFriezen online, dus kan ik zijn ouders niet vinden. Heb jij ook met dit idee gespeeld?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

van Tienus Sweimstra zijn de ouders zo te vinden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De ouders van Grietje Swietstra staan in de huwelijksakte van 15-05-1816 vermeld: Ayse Swierstra en Rixtje Douwes.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Guido van Harten

Framegote, ik ben tot mijn schaamte vergeten te vermelden dat ik van Grietje Swietstra en Tienus Sweimstra de ouders wel gevonden had, maar dat ik twijfels heb over een mogelijke link met de familie Sweistra. Zou "Swietstra" c.q. "Sweimstra" een verschrijving zijn van wat de ambtenaar hoorde bij het noemen van de naam Sweistra?
De naam Sweimstra komt overigens later voor als Zwemstra.

 

De vader van Gerben Sweistra die in 1833 overlijdt is Wopke, geboren 4 augustus 1722, trouwt 12 december 1745 met Yttje Idzes (Ydses).
Gerben is geboren op 31 mei 1747 te Franeker, overleden aldaar 21 oktober 1833. Trouwt 21 mei 1769 met Sietske/Siedske/Sytske Jans, geboren 8 april 1741 te Franeker, overleden aldaar 21 augustus 1796.
Zij krijgen in elk geval zeven kinderen tussen 1771 en 1785. Daar zou Wiepke ook nog bij kunnen horen, maar dan rijst de vraag waarom "Jupes". Een verspreking is mogelijk, maar Wopke was de OPA van Wiepke.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Cornelis Sweistra uit Rotterdam.

Heb jij dat huwelijk gevonden?

Hier de geboorteaangifte

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Woont hij niet alleen samen met de moeder?

Hier overlijden van het kind:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Volgens de aangevers is de vader overleden, maar zijn overlijden komt zo niet tevoorschijn.

Of is hij gewoon weer vertrokken?

Cornelis Hermans Sweistra was 38 jaar bij de geboorte van dochter.

Is het mogelijk dat het dezelfde is als Cornelis Gerbens Sweistra die in 1829 44 jaar is?

Geregistreerde 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

44 oud geboren te Franeker

Diversen: C191

En als Cornelis Germens ( lijkt wel erg veel op Hermans) overlijdt

Overledene

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

55 jaar oud overleden op 02-07-1837

Diversen: ongehuwd

groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Guido van Harten

Beste Joke,

Dankjewel voor je speurwerk. Of dit de juiste link is, weet ik nog niet.

 

De door jou genoemde Cornelis Germens Sweistra, overleden op 02-07-1837, heb ik genoteerd als Cornelis Gerbens, dus in dat gezin zou geen Cornelis passen die in 1784 geboren is.

 

Vriendelijke groet,

Guido

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
14 uur geleden zei Guido van Harten:

Framegote, ik ben tot mijn schaamte vergeten te vermelden dat ik van Grietje Swietstra en Tienus Sweimstra de ouders wel gevonden had, maar dat ik twijfels heb over een mogelijke link met de familie Sweistra. Zou "Swietstra" c.q. "Sweimstra" een verschrijving zijn van wat de ambtenaar hoorde bij het noemen van de naam Sweistra?
De naam Sweimstra komt overigens later voor als Zwemstra.

 

De vader van Gerben Sweistra die in 1833 overlijdt is Wopke, geboren 4 augustus 1722, trouwt 12 december 1745 met Yttje Idzes (Ydses).
Gerben is geboren op 31 mei 1747 te Franeker, overleden aldaar 21 oktober 1833. Trouwt 21 mei 1769 met Sietske/Siedske/Sytske Jans, geboren 8 april 1741 te Franeker, overleden aldaar 21 augustus 1796.
Zij krijgen in elk geval zeven kinderen tussen 1771 en 1785. Daar zou Wiepke ook nog bij kunnen horen, maar dan rijst de vraag waarom "Jupes". Een verspreking is mogelijk, maar Wopke was de OPA van Wiepke.
 

Maakt niet uit... doen we allemaal wel eens.

Om zeker te weten dat je de juiste familie hebt kun je vaak kijken naar de "figuranten" in een akte. Bij het huwelijk van Grietje met Sierd Groeneveld, staat dat haar oom Gerben als een van de getuigen optreed.

Bij het huwelijk van een broer van Grietje ... Pier Ayses Swierstra in 1830, staat dat zijn vader Ayse Piers Swierstra heet en zijn moeder Rixtje Douwes Hiemstra (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gerben, de broer van Ayse, heette dus Gerben Piers Swierstra en was 60 jaar bij het huwelijk op 15-05-1816.

Hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kunnen we lezen dat Gerben bijna een jaar later, op 26 april 1817, nog steeds 60 jaar was toen hij overleed. Hij moet dus ergens begin mei 1756 geboren zijn.

Klopt dit nog allemaal met jouw gegevens? Dan hebben we het over dezelfde persoon en als jij eerst een andere familienaam had, zal dat waarschijnlijk al eerder een verschrijving zijn geweest, lijkt me.

 

Het is jammer dat de originele overlijdensakte van Wiepke uit Norg niet online te zien is, maar als ze daar ongetrouwd is, zal haar overlijden zijn aangegeven door buren of kennissen. Daardoor zijn haar de namen van haar ouders ook niet bekend. Als Wiepke dan een accent had zullen haar buren haar patroniem wellicht verkeerd hebben verstaan en opgegeven wat ze zich konden herinneren.

Dit is nou eigenlijk precies de reden waarom ik ooit aan de hobby begon: "Je bent pas echt dood als niemand meer over je praat."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 18-1-2017 om 09:19 zei Guido van Harten:

* Grietje Swietstra, geb. 1789 te Mantgum, trouwt 1816 met Sierd Groeneveld; krijgen in 1819 en 1821 een zoon.

 

Ik ben benieuwd of je kans ziet van een van deze personen te vertellen wie zijn/haar ouders zijn.

 

Vriendelijke groet,

Guido

Grietje en Sierd krijgen in 1817 ook een dochter: Rixtje. Deze Rixtje Sierds Groeneveld trouwt in 1843 met Willem Fetzes Koopmans. Rixtje is dan 26 jaar en geboren in Stiens (Leeuwarderadeel)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,
Hier de overlijdensakte van Wiepke Zweitstra,

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

akte nr 90 ongehuwd,

vr gr Harmke.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
16 minuten geleden zei Harmke:

Hallo,

Hier de overlijdensakte van Wiepke Zweitstra,

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

akte nr 90 ongehuwd,

 

vr gr Harmke.

Dank je.

Je ziet … het zijn twee zaalopzichters die haar overlijden aangeven. Je hebt kans dat zij haar niet, of nauwelijks kenden en wellicht alleen doorgaven wat er ooit van haar is opgeschreven. Misschien is het archief van het "tweede etablissement der maatschappij van weldadigheid" nog ergens bewaard en staat haar inschrijving daar in.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, die archieven zijn dus in te zien bij archieven.nl:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb boek 1 al doorgekeken, maar geen Zweitstra gezien.

Ik moet nu even wat anders doen, dus ga ik later verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hmm, ik heb nu boek 2 ook doorgekeken, maar ook daar geen Zweitstra gezien. De volgende boeken gaan over een latere datum, dus heeft het volgens mij geen zin die door te kijken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen
Citaat

De door jou genoemde Cornelis Germens Sweistra, overleden op 02-07-1837, heb ik genoteerd als Cornelis Gerbens, dus in dat gezin zou geen Cornelis passen die in 1784 geboren is.

Ik bedoel ook geen extra kind in het gezin, maar dat het steeds om dezelfde persoon gaat

Citaat

Doopboek Herv. gem. Franeker

§  Bron: DTB Dopen

§  Soort registratie: DTB inschrijving doop

§  Datum: 14-11-1782

§  Plaats: Franeker

1.       

1.   Dopeling

Cornelis geboren op 25-10-1782

2.       

1.   Vader

Gerben Wopkes

2.   Moeder

Sietske Jans

 

Men wist vaak niet precies de leeftijd.

De geregistreerde uit 1829 zal ook dezelfde persoon zijn. Maar of hij een uitstapje naar Rotterdam heeft gemaakt zal moeilijk te bewijzen zijn.

In zijn overlijdensakte staat hij wel als Germens.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Guido van Harten

Volgens mij kan de door mij gezochte Cornelis geen zoon zijn van Gerben en Sytske.

Als zijn dochtertje op de leeftijd van nog geen 2 jaar overlijdt in 1824 is hij al overleden. De Cornelis die mogelijk met hem verward wordt, is overleden in 1837.

 

Nu kamp ik met een griepje en kan bij vlagen niet helder denken :) 

 

Een vertrek naar Rotterdam is niet geheel ondenkbaar. De familie Zweistra woont nu vrijwel in Leiden en Rotterdam e.o.

 

Vriendelijke groet,

Guido

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

 

Maar heb jij een huwelijk en een overlijden gevonden van de vader in Rotterdam?

Ik schreef ook in mijn eerste bericht dat hij ook wel gewoon vertrokken kan zijn.

Zijn overlijden komt niet zomaar tevoorschijn in Rotterdam terwijl hij daar moet zijn overleden volgens de akte van zijn dochtertje

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Guido van Harten
11 uur geleden zei joke andriessen:

 

Maar heb jij een huwelijk en een overlijden gevonden van de vader in Rotterdam?

 

Nee, geen van beide heb ik gevonden.

 

Vriendelijke groet,

Guido

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...