Spring naar bijdragen
Hein Lindhout

Naamswijziging achterhalen?

Recommended Posts

Hein Lindhout

Hallo beste leden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben bezig met de familie van der Horst stamboom en kom nu op een stuk onbekend terrein terecht.

Ik heb de tak kunnen terugvinden tot Nijkerk 1819 overleden, geboren rond 1750 te Staphorst?), maar loop daar vast.

Een "Lucas Roelofse van der Horst "is daar terug te vinden waar op een document een verwijzing staat naar Staphorst als geboorteplaats. (geen datum).

Echter geen directe geboortedatum e.d. Via een ander stamboom-site is deze tak ook aangeraakt, maar verder niet uitgewerkt. Alleeen wordt daar deze Lucas in verband gebracht met een Vader en Moeder uit Staphorst die geen "Van der Horst" heten. De naam Lucas komt wel voor idd in de geboorte register van Staphorst rond februari in Staphorst, maar daar is de tweede naam "Reolofse" de achternaam van die "vader". Op alle andere documenten die ik heb van Lucas (huwelijk, overlijden, bijlage van huwelijk van de zoon, etc. komt nergens een verwijzing naar deze achternaam "Roelofse" meer voor, anders dan de tweede voornaam en staat er verder overal "Van der Horst" als achternaam en Lucas Roelofse als voornamen.

Via zoekakten is in de Staphorst files geen van der horst terug te vinden. Mijn vraag is waar ik een mogelijke naamsaanpassing zou kunnen terugvinden van deze Lucas. Ik ben nog niet in staphorst zelf geweest maar heb verder wel de digitale bronnen doorgezocht.

Bij voorbaat dank,

Hein

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kèren

Hallo Hein,

Denk niet dat hier een naamswijziging is geweest. Hij leefde en is geboren voordat de Burgerlijke Stand in 1811 er was. Je komt dus in de DTB boeken terecht en het kan goed zijn dat hij in de doopboeken zonder de familienaam van der Horst wordt vermeld. Ook hoeft Roelofse niet de naam ter zijn van de vader.

Nu ben ik niet zo bekend met Nijkerk en omgeving. Maar volgens mij namen mannen die huwden met een boerendochter en de boerderij overnamen vaak de naam over. Dat kan hier wellicht het geval kunnen zijn hoeft niet. Maar houd het in het achterhoofd.

Ik denk eerder dat je nu een andere methode van onderzoek moet gaan gebruiken, namelijk die van extra bewijs.

Was hij getrouwd? Met wie en kijk eens naar de trouwakten, meestal als ze ook trouwden voor het gerecht en staan daar meer details bij dan bij de inschrijving van het kerkelijk huwelijk, die je weer kan gebruiken voor het opbouwen van een theorie die je leidt naar de juiste doop [ en hoogstwaarschijnlijk geen geboorte] datum. Stond er in zijn overlijdensakte een leeftijd? Dan kan je die als een losse leidraad gebruiken voor het jaar van geboorte, let wel men nam het niet zo nauw in die tijd met de juistheid en namen aan dat de aangevers het correct doorgaven. Ik onderscheidt dit door rond 1750 ter gebruiken als een grove schatting en bijv 1750-51 als een gecalculeerde.

Verder omdat ik zelf vaak de notariële akten moet gebruiken, blijf ik dat iedere keer maar weer noemen, daarin kan zijn vader en of Lucas zelf als ze enige bezittingen hadden; opnieuw zijn gehuwd of pachtten in voorkomen, ook daar kunnen details staan die je verder helpen tot de juist doopdatum te geraken.

Kijk eens op geneaknowhow.net er zijn daar links vermeld van secundaire bronnen. Moeite waar die even door te nemen.

Succes, met het onderzoek, en ik zeg altijd maar nu begint het echte werk als je voorbij de BS terecht komt! :-)

bewerkt door Kèren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
jannie

Hallo Hein,

Een paar opmerkingen waar je misschien wat aan hebt.

De naam van der Horst wijst naar mijn mening naar de plaats waar de familie in Nijkerk woonde. "horst" betekende op de Veluwe : een in het moerasgebied voorkomende hoogte met vaak ander hout begroeid dan de lagere delen.( uit het boekje dr D. Otten, Landschap en plaatsnamen van de Noordoost-Veluwe.)

Roelofse is het patroniem van Lucas, d.w.z. de voornaam van zijn vader. In die tijd van een patroniem heel gewoon.

Bij de Vereniging Veluwse Geslachten vond ik dit gezin in Nijkerk:

Lucas Roelofze VAN DER HORST,j.m. en

Grietje Melisse VAN HENNEKELER,j.d. beijde te Nijkerk

o.tr. 23-04-1783, tr. 11-05-1783

Lucas Roelofs VAN DER HORST x Grietje Melisse VAN HENNEKELER

Melis 21-10 / 23-10-1785

Geerken 03-08 / 12-08-1787

Roelof 26-10 / 05-11-1788

Meelis 23-03 / 27-03-1791

Jan 27-11 / 01-12-1793

en dit vond ik op de website van het Reestdal:

01-02-1750 - Lukas - ZV Roelof Harms+ Geesjen Lukasz, ze zijn getrouwd op 23-12-1742 in Staphorst.

Lukas is dus vernoemd naar zijn opa van moeders kant.

Je zou nog kunnen proberen om in het boek Lidmaten van Nijkerk de inschrijving van Lucas te vinden als hij uit Staphorst komt.

met groet,

Jannie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
jannie

Hallo Hein,

Net nog even bij Zoekakten naar de originele doopinschrijving van de dochter Geerke gekeken met het idee dat ze wel eens vernoemd zou kunnen zijn naar de moeder van Lucas. Mijn gevoel klopt, die dochter wordt gedoopt als Geeske, niet als Geerke. Er is dus bij de transcriptie een foutje gemaakt.

Nog een aanvulling op de kinderen, maar waarschijnlijk heb je die wel gevonden. 

En misschien heb je iets aan deze online cursus stamboomonderzoek

http://ntracademie.nl/cursussen/cursuspagina/10-stappencursus-stamboomonderzoek/stap/intro.html

Succes verder!

Jannie

bewerkt door jannie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hein Lindhout

Hallo 

Ik heb inmiddels bij toeval nog een eerdere doop gevonden met Lucas als vader van ene Geesje in 1783 waarbij Lucas wordt genoemd als vader en enkel Lucas Roelofs zonder de toevoeging van der Horst er achter. Dus dat lijkt de link te kunnen zijn. Ik ben enkel nog benieuwd waarom hij dan ergens tussen 1783 en 1785 Van der Horst heeft toegevoegd aan zijn achternaam want vansf die tijd is van der horst in ieder document genoemd.

Groeten

Hein

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
jannie

Dag Hein,

De achternaam "van der Horst" is een adresachternaam volgens de Nederlandse Familienamenbank. Als je daar zoekt, krijg je een aardig overzicht waar de naam voorkomt. Naar mijn idee loont het de moeite om even te kijken.

In die tijd veranderde een achternaam nog wel eens. In mijn eigen familie was een Teunis Klomp geboren in Heerde. Hij verhuisde naar Kampen en daar veranderde de naam Klomp in "van Heerde", omdat hij uit Heerde kwam. Dat was

± 1750.

Je kreeg je achternaam vaak van je omgeving of het werd bepaald door de plek waar je woonde. Dat heb ik gehoord tijdens een lezing over achternamen door iemand van het CBG.

En nog een tip. Op verschillende plaatsen in het land wordt een "inloopspreekuur"  gehouden. Dit wordt meestal gedaan door leden van de N.G.V., ervaren genealogen. Op hun website onder de kop Actueel kan je zien waar en wanneer die spreekuren zijn, je hoeft geen lid van de vereniging te zijn om geholpen te worden. Ook bij de Vereniging Veluwse Geslachten is veel kennis aanwezig. Maar je mag mij ook direct mailen als je hulp nodig hebt.

jantjevapenstaartjehome.nl, apenstaartje moet je dus vervangen door het symbool.

met groet,

Jannie 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om commentaar te plaatsen

Je moet lid zijn om commentaar achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan voor onze forum. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden