Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Afwijkende patroniem.


a.vdzee

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik ben sinds kort weer begonnen met het verder uitzoeken van mijn stamboom maar kom eigenlijk niet veel verder dan daar waar ik de vorige keer gestopt ben. Ik zit namelijk met het volgende probleem. In 1811 heeft Trijntje Scheltes (weduwe van Sjouke Hantjes) de achternaam van Van Der Zee aangenomen. Tijdens deze aanvraag registreerde zij vijf kinderen. Deze kinderen bezitten dan ook de patroniem Sjoukes met uitzondering van de oudste die de patroniem Jacobs heeft. Deze Jacob Jacobs trouwde in 1804 terwijl zijn vader pas in 1806 overleed. Ik denk dan in 1e instantie aan een stiefvader maar kan daar niets over vinden. Ook is het zo dat Jacobs geboorte, als eerste kind, zoals gebruikelijk rond de trouwdatum van zijn ouders ligt. Mijn vraag is dan ook of het normaal is als één der kinderen een ongebruikelijk (voor mij althans) patroniem aanneemt, of wat is verder aannemelijk hoe dit tot stand is gekomen en tot welke bronnen kan ik mij eventueel dan nog richten.

 

Al vast bedankt.

 

Met vriendelijke groet.

Andre vd Zee

Leeuwarden.

 

 

bewerkt door a.vdzee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

" Tijdens deze aanvraag registreerde zij vijf kinderen. Deze kinderen bezitten dan ook de patroniem ..."

Andre, waar zie je die patroniemen bij de Naamsaanneming 1811? Ik zie de patroniemen van de ouders, maar die van de kinderen worden volgens mij nergens genoemd in het document.

Ik neem tenminste aan dat het om deze personen gaat:

Ingeschreven Sjouke Hantjes van der Zee wonende te Knijpe

Knijpe of Brongerga, Nieuweschoot, Oudeschoot

    Bron: Naamsaanneming 1811

    Soort registratie: Inschrijving naamsaanneming 1811

    Datum: 1811

    Plaats: Knijpe

Bijzonderheden:

Zijn weduwe Trijntje Scheltes

Kind(eren): Jacob 39, Nijehaskerschans, Hantje 28, Aaltje 34, Bontje 32, Haskerdyken, Grietje 22

Kleinkind(eren): (v. Jacob) Trijntje 2

 

 

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor je reactie en het meedenken. Logischerwijs staan deze niet in de achternaamsaanvraag maar worden echter wel gebruikt in alle andere documenten. Zowel in de DTB en de akten na 1811. Verder is er echter maar bar weinig terug te vinden waar het gaat om geboorten of dopen voor 1811. Dit waarschijnlijk omdat deze familie hun kinderen uit geloofsoverwegingen, of het ontbreken daarvan, blijkelijk niet lieten dopen. Althans Jacob zijn broers en zusters plus zijn dochter Trijntje (1810) zijn niet geregistreerd in de betreffende doopboeken. Ik moet het dus voornamelijk hebben van de trouw- en overlijdensgegevens uit de DTB boeken en verwijzingen uit akten van na 1811.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zijn patroniem staat eigenlijk op alle documenten vermeld maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nergens een directe link heb dat het om dezelfde Jacob gaat. Maar er zijn te veel indirecte verwijzingen waardoor het geen toeval meer kan zijn dat het hier handelt om dezelfde Jacob. Dat de naam afgeleid is van Sjaak had ik nog niet zo bekeken, zat meer te denken aan Jouke. Zal het meenemen in mijn zoektocht.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Andre,

 

Welkom op dit forum.

Het is hier de goede gewoonte om te melden als de vraag ook op een ander forum wordt gemeld om dubbel zoekwerk te voorkomen.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Helaas heb ik ook niet kunnen vinden waar het patroniem Jacobs vandaan komt.

Ik ben het wel met je eens dat het zeer waarschijnlijk wel om deze Jacob gaat.

Zie bijvoorbeeld de woonplaatsen van Jacob bij de naamsaanneming en bij het overlijden van zijn moeder

Memories kantoor Heerenveen

  • Bron: Memories van successie
  • Soort registratie: Inschrijving Memorie van successie
  • Plaats: Heerenveen

Bijzonderheden:
Filmnummer: 135 Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap (OV: armvoogdij); overleden te Oldeboorn; moeder van Haantje, Aaltje, Jakob, Bontje, te Oldeboorn en Grietje Sjoukes v.der Zee, te Langezwaag.

  • Overledene 

    Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    overleden op 21-09-1818 wonende te Bovenknijpe
     

en de geboorteaktes van zijn kinderen.

 

groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Excuses ik heb daar niet zo snel bij stil gestaan maar idd dat scheelt dubbel zoekwerk, zal er in de toekomst rekening mee houden.

Mijn oudvader is idd de enige Jacob van der Zee die met vergelijkbare leeftijd terug te vinden is in alle akten. Sterker nog een Jacob of Jacob Sjoukes van der Zee met vergelijkbare leeftijd, achternaam en tweejarige dochter genaamd Trijntje is simpelweg niet aanwezig. Anders gezegd ondanks het missen van een fysieke verwijzing kan het niet anders dan dat de Jacob in de naamsaanvraag mijn oudvader betreft. Ik had gehoopt hier op het forum wellicht een andere invalshoek te vinden, of misschien andere bronnen waar info te behalen zou zijn. Ik ben bang dat ik toch zal moeten berusten in het feit dat ik zijn werkelijke vader niet zal achterhalen.

 

Helaas..!!

 

Ik heb overigens alle betreffende akten wel in mijn bezit mocht er aanvullende informatie nodig zijn.

 

bewerkt door a.vdzee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...