Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

van Frankenthal naar Nederland, of ...


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

(Ik heb dit ook op een paar genealogiegroepen op Facebook gezet, want hoe meer mensen dit lezen, hoe groter de kans dat er eindelijk schot in deze zaak kan komen) (misschien zou het -ook- in de Europa sectie moeten, maar ik wil geen spammer zijn)

Ik ben op zoek naar het gezin van Jaques Loas (zoals hij in doopinschrijvingen genoemd wordt) en Marie Darli/Terlier. Zij hebben in 1669, 1670 en 1672 resp. Henri, Marie en David laten dopen in Frankenthal. David, mijn voorvader, is in 1701 opgedoken in Zutphen, waar hij kamerbekleder was en trouwde met …., tja op zijn huwelijksaankondiging in Amsterdam werd de naam van zijn bruid wel genoemd (Marie Billeau), maar bij de inschrijving van zijn huwelijk in de Waalse Kerk in Zutphen schittert haar naam door afwezigheid. 
Veel inwoners van Frankenthal vluchtten in/rond 1689 voor de Fransen die de stad met de grond gelijk maakten. Omdat in de Nederlanden inmiddels geen vervolging van niet katholieken meer was gingen sommigen terug naar het land van hun voorouders. Dat David LEWIS (zoals hij hier geregistreerd is) in Zutphen terecht is gekomen, doet mij vermoeden dat zijn broer, zus en misschien ook zijn ouders ook deze kant op zijn getrokken. De truc is nu om te vinden WAAR ze zijn gebleven. 
Trouwens ook David en zijn vrouw (en hun 1e zoon Daniel Joseph, 12-12-1706)  zijn na de doop van hun tweede zoon (Jean, 15-02-1711 te Zutphen) spoorloos verdwenen. Het helpt niet dat de Waalse kerk geen eigen begraafregister heeft.
Het is wat de Engelsen een "long shot" noemen, maar misschien heeft iemand een Henri/Hendrik afkomstig uit Frankenthal rond 1670 in zijn bestand of is die ergens in een archief/boek tegen gekomen. Ik zou het geweldig vinden als iemand me op het spoor kan zetten van een van bovengenoemden. Het is echt een gezin dat mij al heel veel tijd heeft gekost. 
Wie kan helpen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep

Voor hen die dit willen volgen: er is een update!

Mijn mede speurneus Marten Lewis en ik hebben ontdekt dat Marie Darli op 20 maart 1675 wederom bevallen is van een zoon (Jacques) die 4 dagen later is gedoopt. Dit alles gebeurde niet in Frankenthal, maar in Leiden!

Doopgetuige waren Johan le Gen en Saleine LOYSE.

 

De naam van de vader wordt in deze doopinschrijving geschreven als Jacques LOYSE. De doopgetuige zou dus zijn zus kunnen zijn....

Via WieWasWie kan ik wel deze doop vinden, maar dat is ook meteen de enige vermelding van Marie Darli en/of van de familienaam LOYSE die enige binding met dit gezin zou kunnen hebben.

 

Ik ben nog steeds benieuwd waar we op een gegeven moment de overlijdensplaats van Jacques LOYSE/LOAS en zijn vrouw Marie DARLI zullen vinden.

 

Hulp is nog steeds welkom!

 

groet

Frank

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...