Jump to content
Ludmilla

vertaling Verklaring van Overlijden

Recommended Posts

Ludmilla

Beste mensen,

Dankzij de hulp van diverse leden van dit forum werden in 2014 ruim 5200 scans met Verklaring van Overlijden geindexeerd en getranscribeerd. Hierdoor werd het voor de stichting Memorial Damslachtoffers 7 mei 1945 mogelijk een selectie te maken met mogelijke slachtoffers waar meer onderzoek naar moet worden gedaan. 

Graag roep ik nogmaals de hulp in bij het ontcijferen van deze 3 overlijdensoorzaken. 

zie http://de-dam-zevenmei1945.nl/nl/onderzoek-naar-slachtoffers/

Hartelijk dank,

Paula

Ik kan er jammer genoeg niets van maken Ludmilla en ik denk dat er iemand met een medische achtergrond beter uit kan komen, alhoewel ik hoop het.

sadminF

Ik denk dat de middelste dysenterie is. 

De eerste is algebra.

De derde, meen ik in de laatste twee woorden te lezen "arteria carotis"
Als ik daarop google kom ik op een site waar ze het over  een vernauwde halsslagader gaat.

Paula

SadminF ik heb de antwoorden nog eens vergeleken maar het is nog steeds een puzzeltje voor mij, over 2 weken ga ik naar een latijnkenner toe, dus is er geen antwoord leg ik de vraag bij hem neer.

Ludmilla

alvast hartelijk dank voor jullie inbreng big_

Bart

Derde afbeelding eerste deel:

Dementia paralytica

met vriendelijke groet, Bart

Ludmilla

De tweede en derde scan kunnen met deze hulp worden weggestreept, in ieder geval geen oorzaak mbt overlijden Dambeschieting. De scans blijven nog wel even op onze site staan, misschien dat er meer reacties komen die tot hetzelfde leiden. In ieder geval heel hartelijk dank allemaal voor het meedenken.

Framegote

misschien een rare opmerking, maar vaak hebben (huis-)artsen maar een enkele blik nodig om JUIST dit soort hiërogliefen te ontcijferen. Ze worden volgens mij geselecteerd op zo'n handschrift :-)

… Misschien een idee om het aan zo iemand te laten zien.