Jump to content

Jan Hendrikus van Alphen

alvara
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Mijn grootvader. Jan Hendrikus van Alphen, geb. 2-6-1862 Beusichem (GLD), zoon van Gerrit Johannes en Neeltje van Batenburg, trouwde 27-8-1885 in Deil met Neeltje de Jong. Bij de

huwelijksbijlagen waren de volgende documenten:

1. Verklariing Nationale Militie d.d. 5-8-1885: "dat hij is ingeschreven voor de lichting 1882 d.m.v. lot n. 13, op 11-5-1882 is ingelijfd en nog is dienende.

2. Toestemming van de Minister van Marine (!!) d.d. 30-7-1885 tot het aangaan van een huwelijk.

Hij is t/m 28-1-1886 blijven wonen in zijn ouderlijk huis in Beusichem en daarna verhuisd naar Wadenoijen. Dit blijkt uit de beide Bevolkingsregisters.

Vraag: hoe kan dit?  Ingelijfd zijn en toch niet verhuisd naar kazerne of schip?

In de Stamboeken Marine kan ik geen gegevens over hem vinden.

Heeft iemand tips of weet, hoe dienstplicht  en inlijving destijds in zijn werk ging?

Vriendelijke groeten,

Alvara

• Member Group

ik WEET het niet, maar als ik ergens in dienst zou zijn, zou ik me niet laten uitschrijven uit mijn huis. In principe woonde jouw grootvader nog gewoon bij zijn ouders. Hij was alleen tijdelijk weg. Hij woonde immers niet bij zijn baas (de Nationale Militie).

• Member Group
joke andriessen

Gelezen op

Please login or register to see this link.

De dienstplicht was in die tijd over het algemeen vijf jaar. Maar de mannen van de lichtingen vanaf 1882 moesten wel zes of zeven jaar in dienst. Dat was de officiële diensttijd. In de praktijk hield het in dat de diensttijd een tot anderhalf jaar duurde. Dat was de tijd dat men in de kazerne was gelegerd. Daarna ging men met met groot verlof en moest men nog twee keer een aantal weken terugkomen op herhaling.

Dat betekent dat de milicien (dienstplichtige) na die eerste anderhalf jaar gewoon naar huis kon en een burgerberoep kon uitoefenen.

• Member Group

Hartelijke dank voor deze toelichtingen. Mede door die op genoemde discussie begrijp ik nu, dat mijn grootvader kennelijk op het ouderlijk adres bleef wonen volgens het

Bevolkingsregister. Ik kan nu niet meer nagaan hoe dat  voor mijn eigen diensttijd (1949/1951) administratief werd geregeld.

Alvara

• Member Group

@Alvara

Bekijk de afbeelding van een militair paspoort uit 1946 op en zie de vermelding van het "eigen" woonadres (met dank aan de familie Lammeretz).

Please login or register to see this image.

• Member Group

Aan Archie,

Bedankt voor dit voorbeeld. Ik weet alleen niet of de situatie uit  1885 zonder meer te vergelijken is met 1946..

Alvara 

• Member Group

Misschien een domme opmerking, maar kan je niet nakijken of het bij andere militairen ook zo is, dat ze niet werden uitgeschreven?

Misschien via 

Please login or register to see this link.

zoeken naar vergelijkbare dienstnemers in die periode en plaats.

Ik vermoed, maar dat is nergens op gebaseerd dat het in vele gemeenten zo was als Framegote zegt, men schreef niet uit.

Maar dat is alleen vast te stellen door middel van bekijken hoe het met andere militairen ging.

IMHO, Keren