Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Erfenis naar de kerk ...


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo iedereen,

 

Op 02-11-1776 geeft Dirkje Westeneng, laatst weduwe van Jan Meertense Lodder, al haar bezittingen over aan de kerkenraad van Woudenberg. Haar bezit bestaat uit haar kleding en inboedel met ruim 1 1/2 morgen land in de Caneel. Belast met 200 gulden t.b.v. de erfgenamen van Maria van Wittenberg, wed. IJsbrand Verhoef, nu t.b.v. Arien Eijkelkamp. De kerkenraad zal haar de rest van haar leven onderhouden. 

Uit deze vermelding van het Gerecht Geerestein kon ik dus opmaken dat zij in ieder geval NA 2 november 1776 is overleden. Ik heb in Woudenberg wel een begrafenis-inschrijving van ene Dirkje Westeneng gevonden op 29 juni 1781, maar er stond natuurlijk geen verdere aanduiding bij. Kan ik nu eigenlijk zonder meer aannemen dat het hier om "mijn" Dirkje Westeneng gaat? 
Er zou m.i. iets in de boeken van de kerk moeten staan over haar overlijden. Haar leven is immers een kostenpost voor de kerk en omdat de uitgaven na haar overlijden verminderen zal de kerk geld overhouden. Ze zullen dat moeten verantwoorden, lijkt me.

Ik weet wel dat dit een beginners-vraag is, maar ik wil jullie mening hierover. 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Frank,

Dat wordt dus zoeken in het plaatselijke kerkarchief, als dat er tenminste is.

Ik zou eerst maar eens kijken in de rekeningen van de kerkvoogdij. En daarna in die van de diaconie, je weet maar nooit.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, dat was mijn gedachte ook. Dat wordt spitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...