Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ouders gezocht van Matthijs van Alkmaar en Catharina van Ottenstein


mboers

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 24 maart 1708 wordt Matthijs van Alkmaar ingeschreven als burger van Zutphen. Op 8 april 1708 trouwt hij Gereformeerd in de Grote Kerk van Zutphen met Catharina van Ottenstein. Voor beiden is het een eerste huwelijk. Catharina krijgt op 3 maart 1708 attestatie in Zutphen om naar Den Bosch te gaan en in juni 1708 krijgt ze attestatie om van Utrecht naar Zutphen te komen. Beiden zijn overleden voor 21 oktober 1746. Matthijs is overleden na 19 april 1742. De bewaard gebleven Gereformeerde begraafboeken beginnen in Zutphen in 1750.

Matthijs en Catharina krijgen zes kinderen: Geertruijdt (1709-1779), Roelof Joris (ged. 1711), Barent (1713-1784), Judith (1716-1781), Gerardus (1718-1801) en Willem (1721-1772). Op Willem na, die in Zutphen blijft, daar trouwt, kinderen krijgt en diverse onroerend goedtransacties uitvoert, duiken alle kinderen na circa 1742 op in Amsterdam. Ik heb Willem teruggevonden in de index van de Weeskamer Zutphen, maar Matthijs en Catharina niet. Ik heb in Amsterdam geen overlijden van Matthijs of Catharina gevonden.

Vragen:

Heeft iemand de overlijdensplaats en -datum van Matthijs van Alkmaar of Catharina van Ottenstein gevonden?

Wie waren de ouders van Matthijs en Catharina?

Waar en wanneer zijn Matthijs en Catharina geboren?

Wat was het beroep van Matthijs?

 

Mogelijk had Matthijs ook een zuster Geertruij van Alkmaar, getrouwt Nieuwstadskerk, Zutphen 09-09-1714 met Willem Nijenhuis en begr. Grote kerk, Zutphen 23-04-1756.

 

Ik heb deze vraag eerder gesteld in het Gen-Benelux discussieforum en Coret's Stamboom Forum, maar heb daarop geen enkele reactie gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wist je dat Matthijs van Alkmaar en Catharina van Ottenstein OOK op 29 april 1708 in Utrecht getrouwd zijn? Catharina woonde daar in de Muntstraat.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,

Ja, dat wist ik. Katarina woonde ten tijde van het huwelijk in Utrecht. Het is waarschijnlijk dat het echte huwelijk in Utrecht heeft plaatsgevonden, aangezien de bruid daar woonde. Maar zeker is dit niet. En uit de tekst van de huwelijksinschrijvingen in Utrecht en Zutphen kan ik niet met zekerheid opmaken waar het feitelijke huwelijk nu heeft plaatsgevonden. Katarina heeft zowel in Utrecht Zuthen, als Den Bosch gewoond. En misschien wel meer plaatsen, waarvan ik nog geen weet heb. De Weeskamer Zutphen zou me mogelijk meer kunnen vertellen, maar de delen die ik nodig zou hebben, worden nu net gedigitaliseerd en zijn daarom niet in te zien op dit moment.

 

Ik hoop dus op mensen die of de familie van Ottenstein, of de familie van Alkmaar al hebben uitgezocht en weten waar ze vandaan kwamen. Het is ook heel goed mogelijk dat de oudere generaties alleen onder patronym door het leven gingen, maar ik heb in Zutphen nog geen goed spoor kunnen vinden.

 

Michaël

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de inschrijving waar ik de link van stuurde staat dat zij "op 29 april 1708 in de Dom getroudt" zijn. 

Dat lijkt me redelijk echt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...