Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

van Zutphen naar Geneve en vice versa


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Goedemiddag samen, 

 
Tijdens mijn speurtocht naar het wel en wee van de familie LEWIS (David en Marie Billeau en hun twee zoons Daniel Joseph en Jean) kwam ik al een paar keer de melding tegen dat Jean, de jongste zoon, in 1726 van Zutphen naar Geneve vertrok, maar eind 1727 weer van Amsterdam naar Utrecht ging. Een aardige wereldreiziger dus. Zeker voor die tijd lijkt me dat een tijdrovende bezigheid.
Nu heb ik een plattegrond van Geneve uit 1726 gedownload en zie dat het niet zo’n heel grote stad was. Ik vraag me daarom af wat die knul daar moest. Ik heb nergens kunnen vinden waar hij precies naar toe ging. Misschien wel naar familie.
Omdat ik van zijn ouders en broer nadat de kids geboren zijn alle sporen kwijt ben, sprong vanmorgen de gedachte bij me op dat ze misschien in 1726 met z’n allen naar Geneve zijn vertrokken om daar verder te leven en te overlijden.
De vraag is nu: Hoe kom ik daar achter?
Heeft iemand een idee? Mijn Frans is op z’n minst roestig en een Engelstalige site heeft het AEG (Geneefse archief) niet. Ik kan er niet achter komen of en waar de boeken online staan.
 
Graag jullie hulp!
 
Groet
Frank
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

lezen in Duits moet ook kunnen op een Zwitserse site, of niet? anders Google translate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Google Translate is leuk voor enkele woorden, maar niet voor een lap tekst. Duits heb ik op de site van het AEG niet kunnen ontdekken. Geen taalknop kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dan kan je de tekst in stukjes vertalen en dan eventueel naar een word file kopiëren en opslaan,  zo doe ik het

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inmiddels heb ik een idee waar Jean Lewis naar toe is gegaan: de Universiteit van Geneve. Die was al in de 16e eeuw opgericht en had tal van interessante opleidingen. Aangezien Jean later zelf leraar Frans werd kan ik me voorstellen dat hij zijn opleiding DAAR gehad heeft. Ik heb inmiddels iemand van "international affairs" van die instelling een email gestuurd met de vraag of hij of een van zijn collega's voor mij in hun archief zou kunnen kijken of Jean Lewis daar in staat als student, OF dat hij me dan doorverwijzen naar iemand die dat voor me kan doen. 

Ik ben zeer benieuwd naar zijn antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...