Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Trijntje Engels, Monnickendam


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo samen,

 

Ik vraag me soms wel eens af of ik het goed lees. De laatste tijd trouwens steeds vaker en anderen vertellen me dan doodleuk dat ik inderdaad niet kan lezen. 

Om het in perspectief te zetten: Trijntje Engels, op 01-02-1739 in Monnickendam met Jan Purmer getrouwd, wordt op 14-09-1778 begraven. Er staat bij die datum in het begraafboek "trijntje engels wed. jan purmer". Dat klopt dus, lijkt me.

Bladerend door dat boek, op zoek naar de begrafenis van Nicolaas Hendriks Kraaij (of Klaas Heijns Craij, of alles wat daar tussen zit). Die zou ergens in de buurt van 1753 overleden kunnen zijn. Misschien als "kint van", maar het kan ook met naam gebeurd zijn. In ieder geval kwam ik op 31-07-1753 EN een klein stukje lager op de pagina op 17-08-1753 de begrafenis(sen) tegen van Trijntje Engels! Twee maal dezelfde inschrijving, maar dus op verschillende dagen.

Ik zie dat al helemaal voor me ... dame begraven, maar omdat ze nog niet overleden was kroop ze er weer uit, waarna ze opnieuw begraven is en weer niet goed, maar nu kregen ze haar niet eerder te pakken dan zo'n 24 jaar later... :-)

(ik ben gestoord, ik weet het. Ik zit de hele dag al in dat boek te bladeren en wordt niet goed van al die kinderen die begraven worden.)

 

Kan iemand eens kijken of ik dit goed gezien heb? En weet iemand misschien bij wie DEZE Trijntjes hoorden?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sorry, Frank... ik kan er ook niets anders van maken. Vergissing van de registreerder?

Hier "bij ons" wordt een overlijden soms vaker genoteerd, omdat de soort betaling verschilt. Er is een betaling wegens klokluiden, wegens boete voor begraven op een formeel niet toegestaan tijdstip (dan doe je dat juist, want dat is deftig!), voor het lijklaken over het graf, etc. etc. Soms wordt dat samengevoegd, soms niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...