Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jan Purmer (of Jan Harmensz Smit) in Monnickendam 1727


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Eigenlijk doorborduren op een discussie van 3 jaar geleden, maar omdat het zo lang geleden is dacht ik dat het verstandig is om een nieuwe reeks te beginnen.

 

Jan Harmensz Smit dus, op 01-02-1739 in Monnickendam getrouwd met Trijntje Engels (volgens het lidmatenregister). Zij zijn mijn 7x over grootouders.

Hij woonde ten tijde van het huwelijk in Katwoude en zij in Overleek.

 

Wat mij al heel lang dwars zat is dat ZIj, Trijntje Engels dus, als doopgetuige bij haar kleinkinderen de ene keer Trijntje Engels wordt genoemd en de andere keer Trijntje Smit. Tel daarbij op dat Jan Harmensz Smit ook wel Jan Harmensz Purmer (of gewoon Jan Purmer) wordt genoemd, dan is de kans groot dat ik hier niet twee, maar vier personen heb.

 

In het lidmatenregister staat op pagina 5 (de handgeschreven nummering bovenaan de pagina ... linksboven staat 4 en rechtsboven staat 5) staan als enige (?) lidmaten in Overleek Jan Purmer en Trijntje Engels genoemd zonder verdere bijzonderheden. Op diezelfde pagina staan ook mijn 6x overgrootouders (in een nabije tak) JAcob Wiedemeier en Geesje Bart, met als extra aanduiding "uyt Oostvriesland".

Deze vermelding om aan te tonen dat een dergelijke vermelding wel wordt gemaakt!

 

En toen vond ik deze pagina:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Linksboven staat dat op de 27e dezer (april 1727) Jan Harmensz Smit en Aaltje Harmensz Smit, beide uit Badbergen in het ... (dat kan ik niet lezen) Osnabrük worden ingeschreven.

Deze Jan Harmensz Smit trouwt dus 12 jaar later met Trijntje Engels. Dan kan ik begrijpen waarom ze soms Trijntje Smit wordt genoemd. Mijn vrouw wordt immers ook aangesproken met MIJN familienaam, zoals dat tot voor niet zo lang geleden normaal was in Nederland.

De vraag is nu dus eigenlijk is Jan Harmensz Smit dezelfde persoon als Jan Purmer? En zo ja, waarom neemt iemand uit Badbergen de naam Purmer aan? Katwoude, waar hij woonde, ligt tegen de Purmer aan, maar niet er in.

 

Wie heeft een idee?

 

Vast bedankt voor het meedenken.

 

Groet

Frank

 

P.S. Niet echt relevant voor dit topic, maar voor de geïnteresseerden, de weblink naar de discussie van drie jaar terug:

 

bewerkt door sadminF
Link geplaatst, die wordt genoemd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...