Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jan Gers en Neeltje Eijbers uit Nijkerk


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo medespeurders,

Jan Gers en Neeltje Eijbers zijn een echtpaar uit Nijkerk, Gelderland. Zij krijgen in ieder geval 4 kinderen:

Gerrit, gedoopt 29-10-1754, getuige Metjen Eijbers

Elisabeth, gedoopt 09-03-1757, getuige Engeltjen Jans

Trientje, gedoopt 27-01-1760, getuige Aeltje Gijsbers (dit zal wel een leesfout zijn … is ongetwijfeld Aeltje Eijbers)

Peter, gedoopt 24-11-1764, getuige Gerritsen Lammers

Met uitzondering van de doopinschrijving van Trientje, heb ik de originele scans van alle inschrijvingen zelf gezien. Die van Trientje was een transcriptie op de site van het Gelders Archief.

Ik probeer aan te tonen dat de Jongste zoon, Peter, dezelfde Peter is die op 23-02-1794 trouwt met Steventje Joosten en verder gaat met de familienaam Tra (Thra, Traa)

Ik heb een Elisabeth Traa gevonden die getrouwd was met ene Jan Gerritsen van de Raapkamp. Bij het huwelijk van een van hun zoons, Jan, op 29-05-1816 met Wilhelmina van Kleef, staat de leeftijd van Elisabeth (59). Terugrekenend zou dat kunnen kloppen met de Elisabeth in bovengenoemd rijtje.

Graag zou ik jullie gedachten hierover lezen.

Heeft misschien een van jullie iets over de familie Traa in zijn/haar bestand of zouden deze Jan Gers en Neeltje Eijbers inderdaad de ouders zijn van Peter Jansen (Traa)?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

 

Geen van de genoemde namen zitten er in mijn bestand.

Maar ik dacht rond die jaren zou er toch meer te vinden moeten zijn.

Waarschijnlijk dan wel in het archief zelf. Zoals memories en notarieel.

Verder is het zoeken naar het overlijden van Elisabeth een idee, hopelijk staan daar haar ouders in.

En eventueel trouw om te zien of daar de naam van haar vader in voorkomt.

 

Weet niet of je hier nog weleens kijkt;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zeker de moeite waard even naar de Nijkerkse bronnen te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou kon het niet laten op zoek te gaan:

Hier is haar overlijden; 1842 Nijkerk, aktenr.14

En ja haar ouders zijn Jan Gerritsen en Neeltje Eijbers  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel, Kèren. Dit brengt me weer een stap verder.

Momenteel is genealogie een troost. Mijn moeder is druk bezig om ook de laatste datum op haar persoonsblad te krijgen. Mijn zussen en ik houden de wacht. Het lijkt nog een kwestie van dagen ... op zn hoogst...

 

Mocht een reactie van mijn kant wat langer duren, dat weten jullie waar het aan ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wens je veel sterkte de komende dagen. Hoe oud je ook bent, je moeder moeten missen blijft verdrietig.

Hou je taai! Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep
Albert Veldhuis Hzn

Hallo  mede/zoekers ,   kwam hier terecht bij het zoeken naar  Neeltje Eijbers gehuwd met  Jan Gersen  in Nijkerk als  voorgeslacht  van de  families  Wouterse  en Van Hool  in  Hoogland.  Hun zoon Wouter  zoek ik de  doop  van. De naam Traa komt ook voor in mijn bestand , kwam ik zojuist achter  en Neeltje Eijbers of Ebbers  was eerder  gehuwd  met  Jan Diricksen.  Wouter is waarschijnlijk uit haar eerste  huwelijk.  Neeltje Eijbers  tr rk Nijkerk  1 mei  1753  Jan Gersen  en  sept  1737  met  Jan Diricksen.    vriendelijke groet , Albert Veldhuis in Hooglanderveen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
9 uur geleden zei Albert Veldhuis Hzn:

Hallo  mede/zoekers ,   kwam hier terecht bij het zoeken naar  Neeltje Eijbers gehuwd met  Jan Gersen  in Nijkerk als  voorgeslacht  van de  families  Wouterse  en Van Hool  in  Hoogland.  Hun zoon Wouter  zoek ik de  doop  van. De naam Traa komt ook voor in mijn bestand , kwam ik zojuist achter  en Neeltje Eijbers of Ebbers  was eerder  gehuwd  met  Jan Diricksen.  Wouter is waarschijnlijk uit haar eerste  huwelijk.  Neeltje Eijbers  tr rk Nijkerk  1 mei  1753  Jan Gersen  en  sept  1737  met  Jan Diricksen.    vriendelijke groet , Albert Veldhuis in Hooglanderveen.

 

Hallo Albert,

Wouter, zoon van Jan Derrikzen en Neeltjen Eijbers (zoals het in de doopinschrijving staat), is (RK) gedoopt op 15 december 1749 in Nijkerk. Hij was het 5e kind van 6 in Neeltjes eerste huwelijk. In haar 2e huwelijk kreeg ze er nog 5.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 9-1-2016 om 16:44 zei Kèren:

Wens je veel sterkte de komende dagen. Hoe oud je ook bent, je moeder moeten missen blijft verdrietig.

Hou je taai! Keren

Het heeft even geduurd ..... sorry. Ik zie deze reactie nu pas.

Mijn moeder heeft het niet nog dagen uitgehouden, maar is op 10 januari 2016 overleden. Bijna 2 weken nadat de huisarts een laatste test had gedaan om te zien wat er aan de hand was en ongeveer 2 maanden nadat wijzelf hadden ontdekt dat er wat mis was en het einde wellicht in zicht kwam. Wij zijn gelukkig allemaal erg realistisch en hebben van de laatste tijd met onze moeder echt genoten - hoewel het natuurlijk emotioneel wel zwaar was. Ze heeft de laatste week - toen wij overdag allemaal aanwezig waren - erg genoten en veel grapjes gemaakt. Het moment-supreme heeft ze in de armen van haar oudste dochter mogen doorbrengen. Hoewel een dergelijke gebeurtenis in principe erg treurig is, hebben we er allemaal mooie herinneringen aan.

Het overlijden van mijn moeder was het einde van een tijdperk, want zij was in onze familie de laatste van haar generatie. Alle ooms en tantes waren haar al voor gegaan. Desalniettemin is het allerminst een einde van de familieband, want zoals in elke familie (groot-)ouders de bindende factor zijn, komen wij nu ook allemaal samen op de geboortedagen van mijn ouders en ook op hun trouwdag, zoals we dat tijdens hun leven ook deden. En net als toen, gaan we dan samen ergens eten en toosten op - en hier verschilt het met toen - niet de gezondheid, maar op de herinnering aan mijn ouders.

 

groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Albert Veldhuis Hzn

Frank ,  mijn dank voor jouw  antwoord.  Daarmee ga ik verder zoeken.  Ben verder benieuwd waar de namen  Traa  en  Hool   vandaan komen.

Genealogische  groet,

Albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep
Op 4-9-2018 om 21:45 zei Albert Veldhuis Hzn:

Frank ,  mijn dank voor jouw  antwoord.  Daarmee ga ik verder zoeken.  Ben verder benieuwd waar de namen  Traa  en  Hool   vandaan komen.

Genealogische  groet,

Albert

Hoi Albert,

 

De oudste dochter van Jan Gers en Neeltje Eijbers, Elisabeth Jansen Thra, trouwde met OOK een Jan Gersen. Bij haar overlijden op 30-01-1842 staat dat zij weduwe was van Jan Gerritsen van de Paapkamp. Heb jij enig idee waar die naam vandaan kwam?

Groet

Frank

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Albert Veldhuis Hzn

Hallo Frank ,  het betreft een boerderij   Raapkamp  onder  Nijkerk ; weet nog niet waar die  ligt of lag. 

Hartelijke Groet ,

Albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Aha. Dank je, Albert. Dat verklaart een hoop. Ik had er zelf niet eens aan gedacht, maar ga op zoek of ik documenten kan vinden over die boerderij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...