Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

gezin Lewis - Billio/Billaud/Billeau in Zutphen 1701-?


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik wil het nog 1 keer proberen, want het zit me niet lekker dat ik niet verder kom met dit gezin.

 

David Lewis, gedoopt 22-02-1672 in Frankenthal, Pfalz, Bavaria (met dank aan de speurders hier), trouwde op 28 april 1701 met, naar ik aanneem Marie Billaud. Aanneem, want zij laten hun huwelijksplannen vastleggen op 25 maart 1701 in Amsterdam. Op hun huwelijksinschrijving in de Waalse gemeente in Zutphen is echter de naam van de bruid niet ingevuld!

Vooralsnog ga ik er vanuit dat zij geboren is op 8 mei 1669 te Perigny, Frankrijk en daar ook op 19 mei is gedoopt als dochter van René Billaud en Jeanne Mailleaud. Hoewel zij de huwelijksaankondiging tekent met "Marie Billeau"

 

David laat op 12 december 1706 zijn zoon Daniel Joseph dopen bij de Waalse gemeente in Zutphen.

Van zijn tweede zoon, Jean, (ged. 15-2-1711) is mij nagenoeg alles wel bekend.

 

Ik zou graag willen weten wat er met David en zijn vrouw gebeurd is. Zijn ze elders gaan wonen en overleden? Hebben ze na Daniel Joseph en Jean nog meer kinderen gehad die dan elders gedoopt zijn? Wat is er met Daniel Joseph gebeurd? Ik kan niets van of over hem vinden.

 

Ik hoop dat iemand hier mee kan helpen, want ik zit met dit gezin al een hele tijd vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
<a href="

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

">Lidmaat David Jean Lewis, 23-09-1760</a>

misschien biedt dit nieuwe aanknopingspunten?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door ZoeKit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor het meezoeken, ZoeKit!

Hoewel de naam niet veel voor komt, ben ik toch geneigd te denken dat dit een andere David Lewis is. Bij zijn huwelijk in 1701 was hij 31 jaar oud. Hij moet dus geboren zijn in 1670. Het zou NU misschien wel mogelijk zijn, maar het komt me onwaarschijnlijk voor dat in die tijd iemand 109 jaar oud zou worden. Bij de inschrijving in Harderwijk staat dat deze David Lewis in 1779 is overleden...

Ik vermoed dat ik een David Lewis zoek die overleden is ergens tussen 1720 en 1750.

Ik ben ook een David Jean Lewis tegen gekomen. Eerst in Namen, later ook in Harderwijk. Pasteur in de Waalse kerk. Wat naam en kerk betreft zou hij prima in het gezin passen, maar een doop ben ik nog niet tegengekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank, zou echtgenote Marie ook deze kunnen zijn?

Anne Marie Billou

Christening Date 29 Feb 1680

Christening Place EVANGELISCH,FRANKENTHAL,PFALZ,BAVARIA

Father's Name

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mother's Name

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door ZoeKit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het zou heel mooi zijn als dit waar is! En begrijpelijk ook. Maar zoals alles in deze hobby brengt dat ook de nodige vragen met zich mee en ik hoop dat dit voor velen interessant genoeg is om mee te denken.....

Marie Billeau komt op 20 mei 1696 vanuit Rotterdam naar Amsterdam (met attestatie ... gevonden bij Waalse kerk in Amsterdam). Ik heb haar in Rotterdam (nog) niet kunnen vinden. Tot nu toe heb ik haar plaats van herkomst op hun huwelijksaankondiging altijd gelezen als rochel en nadat ik dat had vastgesteld heb ik er eigenlijk nooit meer goed naar gekeken....tot net. Nu denk ik dat er ook wel wat anders kan staan, eindigend op "chel".

Ik besef nu eigenlijk dat er waarschijnlijk niet Rochel staat, want dat is (en was?) toch wel een bekende stad. Ikzelf wist niet waar het lag, maar had er wel van gehoord. Ook voordat het in mijn hobby te voorschrijf leek te komen. Het lijkt me nu dus ook vreemd dat ze LA er niet bijgezet hebben.

Er staat in ieder geval niet "Frankenthal", maar misschien was daar in de buurt een dorp of stad met een naam die leek/lijkt op "rochel"

Ik heb een scan van de huwelijksaankondiging op Dropbox gezet:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Op 22 maart 1701 gaat ze met attestatie naar Zutphen en verdwijnt uit zicht.

Doordat ze de huwelijksaankondiging heel duidelijk ondertekent met "Marie Billeau" ben ik bang dat zij niet "Billou" heet. Franse uitspraak van beide namen zou fonetisch iets als biejoo en biejoe zijn, vermoed ik.

Ik ben benieuwd naar jouw of jullie gedachten hierover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

 

Alleen dit: bij de ot in 1701 wordt gezegd dat zij 31 jaar is, dat maakt het niet erg waarschijnlijk dat ze uit 1680 is?

 

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inderdaad, Jacqueline, dat maak het onwaarschijnlijk. Het lijkt erop dat mijn idee over de naam en de ondertekening in dit geval klopt.

Het blijft een lastige puzzel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En wat dacht je dan hiervan:ingeschrevene:

Biljot, Daniel

ingeschrevene:


Asselijn, Maria

datum begrafenis:


25-07-1670

begraafplaats:


Fransch of Waalsch Gereformeerde Kerk

bronverwijzing:

DTB 1130, p.304 en p.305

relatieinformatie:

Vrouw van / Geb.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Begraafregisters voor 1811: NL-SAA-11215199

 

inschrijvingsdatum:
10-09-1666
naam bruidegom:
Bilioth, Daniël
naam bruidegom:
Biljot, Daniel
naam eerdere vrouw:
Baret, Grietje
naam bruid:
Asselin, Maria
bronverwijzing:
DTB 489, p.135

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zou de naam 'van Frankendael' over huize Frankendael in Amsterdam kunnen gaan? En 'van Petanienstraat' over klooster Bethaniën of gewoon die straat ook Amsterdam, veel giswerk ik weet het...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Marie Billeau is in 1701 31 jaar oud en zou dus in 1670 geboren zijn. De Maria Asselijn die je noemt is in 1670 begraven...

Met hulp van deze groep, meen ik, is de doop van David Lewis al gevonden in Frankenthal. Eerder had ik naar huis Frankendael gemaild met de vraag of zij wisten wie de eerste bewoners van het huis waren. Dat wisten ze en daar zat David Lewis niet bij. Zij verwezen me naar de plaats waarnaar het huis genoemd is: Frankenthal.

Wat Petanienstraat betreft ... als ze klooster Bethaniën bedoelden hadden ze dat wel opgeschreven, denk ik. Er staat echt Petanienstraat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik bedoelde met Maria Asselijn als mogelijke moeder. Petanienstraat is Bethanienstraat geworden

bewerkt door ZoeKit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de huwelijksaankondiging staat de plaatsnaam waar Marie Billeau vandaan komt. Ik dacht eerst Rochel te lezen (van LaRochelle) maar in,ideële begin ik te twijfelen. Er staat in ieder geval niet "van Amsterdam".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...