Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Scans worden gratis door wetswijziging


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Er is een nieuwe wet aangenomen over het "hergebruik van Overheidsinformatie". Een enorm taai juridisch stuk, waarvan voor ons van belang is dat scans van archieven voortaan gratis te bekijken zijn. Dat is althans de mening van 3 bepaalde archieven in het land. Zij hebben dat op de volgende manier kenbaar gemaakt:

 

Afschaffen credits Archiefbank

De Wet Hergebruik van Overheidsinformatie heeft er toe geleid dat scans van archiefstukken van het Noord-Hollands Archief, Het Utrechts Archief en het Zeeuws Archief vanaf 5 oktober 2015 gratis zijn in te zien en te downloaden.

Klanten die nog credits voor inzage en downloaden in bezit hebben, kunnen deze tot 5 oktober blijven gebruiken. Ook blijft het tot die datum mogelijk nieuwe credits te kopen.

Klanten die op 1 oktober nog credits hebben, ontvangen op het emailadres waarmee ze zich hebben geregistreerd op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, de website van het Zeeuws Archief, Het Utrechts Archief of het Noord-Hollands Archief een bericht waarin wordt aangegeven hoe het uitstaande saldo kan worden teruggevraagd.

Indien u hierover vragen heeft, neemt u dan rechtstreeks contact op met één van de archiefdiensten:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Nu is het zaak om te kijken hoe andere archieven daarmee omgaan. Zo blijkt het archief van Bergen op Zoom alleen de DTB's laat zien als je eerst lid bent geworden.

 

Oproep: Informeer eens bij een archief in de buurt hoe zij omspringen met die nieuwe wet en of ze ook van plan zijn om het betaalde inzicht in de scans overboord te zetten?

 

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dichtsbijzijnde Archief = Limoges die doen niet zo gek als archieven in Les Pays-Bah.Hopelijk komen ze snel tot bezinning in de Lage Landen. Zo draagkrachtig ben ik nu ook weer niet en het zou fijn zijn door te kunnen gaan met mijn onderzoek(en). Naar een archief toegaan is ook geen optie met 900 kilometer reizen en een recente beroerte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat Noord Holland, Utrecht en Zeeland nu ook de boel verder opengooien is uitstekend nieuws. Aan met name de prijzen van het Zeeuws Archief heb ik me vaak rotgeërgerd. Bij de Markiezenhof (Bergen op Zoom) heb ik gelukkig veel gedownload voordat het achter een betaalsite werd weggestopt.

@Annemarie_57 ik geloof best dat Limoges een fantastisch archief heeft, maar daar heb ik toevallig niets op te zoeken. Gemiddeld vind ik 99% van mijn data in Nederland, 80% online, meest gratis, de rest via archiefbezoek. De meeste van mijn onopgeloste vragen betreffen zaken buiten Nederland waarvan 0% online staat. Burgerlijke Stand en DTB boeken van de meeste Nederlandse gemeenten staan al jaren online, deels geheel gratis, deels in betaalsites.
Op archieven.nl kun je bv tegenkomen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als je op het CD-icoontje klikt, kun je van dit stuk geheel gratis een scan laten maken, wachttijd naar mijn ervaring een dag tot een week. Niet elk archief dat aan archieven.nl deelneemt biedt deze service, als ze 'm wel bieden is dit niet bij alle archievern gratis, mijn voorbeeld betreft het Haags Gemeentearchief. Je hoeft voor deze voortreffelijke service niet eens Nederlands te spreken. Als ik dat vergelijk met de moeite die ik regelmatig doe om in mijn beste Frans emails aan Franse archivarissen te sturen met vriendelijke verzoeken... Vaak onbeantwoord,zelden met goed resultaat...
Het is me ook nog nooit gelukt om via Franse forums iemand te vinden die bereid was iets voor me op te zoeken, iets wat op Nederlandse forums veel gebeurt. Probeer dat ook eens, evenals het scan symbooltje op archieven.nl, kost beide niets, behalve een wat vriendelijker houding t.o.v. les Pays Bah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Reactie van Stadsarchief Amsterdam zie :

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

met vriendelijke groet, 

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...