Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Bezoek aan BHIC


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Een klein groepje SVF-leden heeft de moeite genomen om op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

te reageren en bracht een bezoek aan het Brabants Historisch Informatie Centrum BHIC wat gevestigd is in ‘de Citadel’ in Den Bosch.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Een hartelijk welkom door archivaris

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

die ons buiten in het zonnetje al staat op te wachten.

“Kom, dan gaan we eerst even koffie drinken. Dan kan ik gelijk even mijn boterhammetje etenâ€. In zijn werkkamer worden over en weer wat ervaringen uitgewisseld. Ook het BHIC heeft een vragenforum waar je alles kunt vragen over het BHIC en haar archieven. Dus niet alleen genealogische onderwerpen maar ook over oude kaarten, notarisstukken etc. Door de medewerkers wordt gerouleerd met digitale diensten voor de beantwoording, zoals bij de chatdienst. Het BHIC was het eerste archief dat een chatdienst in gebruik stelde, om beter met de gebruikers van het archief te kunnen communiceren. Want zeg nou zelf, hoe prettig is het als je iets online aan het zoeken bent, maar je komt er niet goed uit, en je kunt direct een hulplijn inschakelen die met je meekijkt en meedenkt.

Open archieven, dat is hun doel. Bijzonder te horen is de waardering voor vrijwilligers en gebruikers van het archief. In tegenstelling tot sommige andere archieven die gebruik maken van eigen indexeerders en vaste protocollen hanteren, wordt bij het BHIC ieder initiatief toegejuicht en zelfs Word-bestanden geaccepteerd en omgezet, als het maar een volledig deel is van een archief. Er was laatst een vraag van een online-bezoeker of iemand wat foto’s wilde maken van een gerechtelijk archief. Een ander reageerde spontaan door dat aan te bieden en om er gelijk een index bij te maken. Door bemiddeling van Christian is dit alles verwerkt zodat het eveneens beschikbaar is voor álle gebruikers.

 

Het is zeker geen straf om hier te mogen werken. Wat een prachtige ligging en wat een prachtig gebouw, van buiten en van binnen. De Citadel is een voormalig fort en dateert van 1645. Eind 18e eeuw werden er vier militaire gebouwen aan vastgemaakt, die in 1984 zijn gesloopt. De kelders zijn bij de renovatie gereconstrueerd en dienen nu als archiefdepots.

Op het buitenterrein is het kruithuisje bewaard gebleven. De wanden zijn vele centimeters dik, nog te zien door de openingen (‘ramen’) met daarvoor de dikke luiken, maar het heeft een dak van uitsluitend leiplaatjes. Dat alles rekening houdend met een mogelijke ontploffing van het daar bewaarde kruit.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Links en rechts van het kruithuisje staat een kunstwerk, bestaande uit een aantal ‘bomen’ met pinnen. Ze zijn gemaakt door de oude halve bomen in te gieten in betonsteen, vastgenageld en de boom te laten vergaan. Overgebleven zijn de afdrukken van de bast en de nagels symboliserend de “tand des tijds†waarvan je kunt zeggen dat dit de nog bewaarde archieven voorstellen.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Als je de entree binnen gaat, kom je in een ruime hal met een hoog plafond. De binnenruimte van het fort is overdekt, met aan alle kanten schuine ramen waardoor er een mooie lichtinval is.

De receptie heeft een prominente plaats; de bezoeker wordt direct opgemerkt en vriendelijk aangesproken. Er komen veel dagjesmensen vragen of het een museum is en zouden graag verder willen kijken. Zo heel af en toe biedt Christian spontaan aan om de toerist een kijkje te geven in zijn domein. Vooral de moderne uitstraling valt op. Recent is het interieur vernieuwd en geeft een frisse aanblik. Zowel links is er een studiezaal en rechts de zaal met de microfiches.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

     

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

De ruimte is breder geworden omdat de gang erbij is getrokken; daar waar de oude zuilen stonden zijn deze vervangen door moderne houten pilaren.

In het midden van de hal, is een leeshoek met de meest recente uitgaves van historische boeken en de mogelijkheid om wat digitale kranten door te bladeren of benodigde stukken op te vragen. Die kunnen dan bij de altijd aanwezige archivaris of assistent aan de balie worden afgehaald. Een bruggetje overkapt de kelderruimte, waar ook het café zich bevindt.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

De depots, dat was wel een bijzondere ervaring. De ruimtes die continue op 15 graden worden gehouden, maar bovenal de collectie waar Christian ons steeds weer nieuwe topstukken uit toont met daarbij de meest indrukwekkende uitleg. Hij praat gemakkelijk en weet veel. Of weet hij veel en praat hij daarom gemakkelijk?

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Zo laat hij ons het boek zien

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en de plattegrond van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Ondertussen maken we foto’s. Dat is niet altijd eenvoudig want hij blijft maar praten en dan sta je er soms niet op je best op. Dan maar een vraag stellen en ja,… klik.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Handschoentjes worden niet gebruikt. “Die zijn verboden. Ze brengen juist meer schade toe aan het fragiele papier. We vragen de bezoekers wel om eerst hun handen te wassen om zo de zuurgraad te verminderen.†Volgzaam lopen we door de ondergrondse gangen, van het ene depot naar het andere. “En dan gaan we nog even hier heen…. en dan wil ik jullie nog graag even dit laten zien….â€

Nog even langs zijn werkkamer om een snelle uitleg te krijgen hoe we op de website de getoonde stukken kunnen laten zien, want er is heel veel online te vinden in beeld en tekst. Neem de moeite en blader eens rond op de website,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en klik dan zeker even op het vakje “Archieven en boekenâ€.

 

Bijna drie uur later, vermoeid maar zeer voldaan, blikken we terug op een geweldige leuke en leerzame middag. “Wat kan die man vertellenâ€, “Wat een passie†en “Zo kom je ze niet vaak tegenâ€, zijn de uitspraken die we horen. We nemen afscheid van Christian en duiken nog even de stad in voor een drankje en een hapje. Hapje… oei, Christian zal nu wel aan zijn boterhammetje zitten te peuzelen, want daar is hij helemaal niet aan toe gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jammer dat ik er niet bij was. De oproep zag ik pas een paar minuten geleden (3-9-2015 14:56). Als ik de oproep wel gezien had, was 't vast ook niet mogelijk geweest me uit Amsterdam los te rukken. Ondanks dat ik veel bij BHIC zou willen inzien, ben ik pas 1x een middagje langsgeweest. De plek is zeker prachtig, ook een bezoekje waard voor wie niks met archieven heeft. Een van de eerste stukken die ik vond, bleek in een voor mij vrijwel onontcijferbaar handschrift. Ik vind van mezelf dat ik best een redelijke routine heb opgebouwd in het lezen van 17e en 18e eeuwse handschriften, maar dit was een brug te ver. Helaas kon ik bij BHIC niemand vinden die mij die dag verder kon helpen. Nu maanden later staan de foto's van dat stuk, met mijn eigen nog half afgemaakte transcriptie me nog aan te gapen...

Tegen de tijd dat ik me daardoorheen heb gebeten, zal ik vast weer voldoende aanknopingspunten hebben om me weer genoodzaakt te voelen naar BHIC te gaan. Jammer, kost zoveel extra reistijd en -kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
christianvanderven

@Ludmilla: Dank voor het mooie verslag! Het was een boeiende en gezellige middag. En met die boterhammetjes is het ook nog goedgekomen hoor. ;-)

 

@Maggy: Wat digitalisering betreft loopt het BHIC aardig mee voorop in Nederland, maar je hebt gelijk, in veel gevallen is een gang naar de studiezaal nog altijd noodzakelijk. Ik weet natuurlijk niet om welk stuk het gaat, dat je aan het transcriberen bent, maar als je wilt, kunnen we je transcriptie wel voor deeltjes verder invullen, bijvoorbeeld woorden die je niet kunt lezen of waarover je twijfelt. We hebben geen standaard transcriptie service voor hele teksten hoor, maar kunnen bij problemen wel helpen. Ook veel gebruikers op ons forum (en vast ook op dit SVF) helpen vast graag een handje. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een archivaris die met ons meeleest en meedenkt...Over service gesproken

Maggy, plaats je transcriptievraag in het speciale transcriptietopic, dan kom je vast iets verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...