Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Pieter Peen uit Zunderdorp


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 04-11-1804 trouwt Pieter Peen in Nieuwendam met Fijtje Pauws. Hij komt van Zunderdorp en zij van Schellingwoude. Fijtje is de docht van Hendrik Pauws en Antje Jongbloed.

Samen krijgen ze in 1806 een zoon, Jan. Op 21-05-1808 overlijdt Pieter.

Ik heb het doopboek van Nieuwendam, waar Zunderdorp onder viel, doorgebladerd van het eind tot 1860, ,aar heb geen PEEN kunnen vinden. Weet iemand misschien meer van deze man? Momenteel is het een "dead end" in mijn bestand en daar is het eigenlijk te jong voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Frank,

 

Hij is geboren op 27 mei en gedoopt op 28 mei NH Nieuwendam - maar ik zie nu net dat je dit zelf vorig jaar al hebt gevonden nu begrijp ik de vraag niet meer zo goed? 

 

Groeten van Jacqueline 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,
 

Doopboek NdG Ransdorp (1708-1811)
1806
geboren 13 Novbr. , gedoopt 30 Novbr.
Jan Peen
zoon van Pieter Peen
en Feijtje Paauws E.L.
getuigen: bijde ouders
NB. de moeder alleen
Lidmaat.

Is dit wat je zoekt ?
 

Mvrgr,
 

Henk Elsinga

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,
 

Hier is nog wat duiding:

Een huwelijk wordt vaak gesloten in de woonplaats van de bruid.

Schellingwoude was tot 8 sept. 1857 een zelfstandige gemeente.
Daarna werd Schellingwoude ingedeeld bij de gemeente Ransdorp.
Ransdorp werd op 1 jan. 1921 geannexeerd door de gemeente Amsterdam.

Voor het vinden van meer mensen met de naam Peen, zie Ransdorp.
Bij Schellingwoude lag de ankerplaats van Drentse en Overijsselse turfschepen.
Als ze aankwamen of wegvoeren over de Zuiderzee lagen ze daar "op de modder".
De schipperskinderen werden daar soms geboren en gedoopt.
In en bij het kerkje werden ook huwelijken gesloten en hun doden begraven.
 

Mvrgr,

Henk Elsinga

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Frank,

 

Hij is geboren op 27 mei en gedoopt op 28 mei NH Nieuwendam - maar ik zie nu net dat je dit zelf vorig jaar al hebt gevonden nu begrijp ik de vraag niet meer zo goed? 

 

Groeten van Jacqueline 

de link naar dat topic werkt helaas niet bij mij.... Maar ik denk dat ik dat vergeten ben in te voeren. Ik heb een nogal medisch jaar achter de rug... misschien heeft het daar iets mee te maken. In ieder geval bedankt voor je antwoord. Ik zal het nog eens proberen te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,

 

Doopboek NdG Ransdorp (1708-1811)

1806

geboren 13 Novbr. , gedoopt 30 Novbr.

Jan Peen

zoon van Pieter Peen

en Feijtje Paauws E.L.

getuigen: bijde ouders

NB. de moeder alleen

Lidmaat.

Is dit wat je zoekt ?

 

Mvrgr,

 

Henk Elsinga

 

nou, Henk, dit is de doop en geboorte van zoon Jan. Ik zoek de doop/geboorte van paps Pieter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,

 

Hier is nog wat duiding:

Een huwelijk wordt vaak gesloten in de woonplaats van de bruid.

Schellingwoude was tot 8 sept. 1857 een zelfstandige gemeente.

Daarna werd Schellingwoude ingedeeld bij de gemeente Ransdorp.

Ransdorp werd op 1 jan. 1921 geannexeerd door de gemeente Amsterdam.

Voor het vinden van meer mensen met de naam Peen, zie Ransdorp.

Bij Schellingwoude lag de ankerplaats van Drentse en Overijsselse turfschepen.

Als ze aankwamen of wegvoeren over de Zuiderzee lagen ze daar "op de modder".

De schipperskinderen werden daar soms geboren en gedoopt.

In en bij het kerkje werden ook huwelijken gesloten en hun doden begraven.

 

Mvrgr,

Henk Elsinga

 

dat van die turfschepen wist ik niet. goed om te weten, want wellicht liggen de roots van onze Pieter wel in het Drentse. In DIT geval even nog niet, want bij zijn huwelijk was hij een jongman van Zunderdorp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Beste Frank,

 

Hij is geboren op 27 mei en gedoopt op 28 mei NH Nieuwendam - maar ik zie nu net dat je dit zelf vorig jaar al hebt gevonden nu begrijp ik de vraag niet meer zo goed? 

 

Groeten van Jacqueline 

de link naar dat topic werkt helaas niet bij mij.... Maar ik denk dat ik dat vergeten ben in te voeren. Ik heb een nogal medisch jaar achter de rug... misschien heeft het daar iets mee te maken. In ieder geval bedankt voor je antwoord. Ik zal het nog eens proberen te vinden.

 

Ik heb inmiddels de vraag EN de oplossing gevonden en ingevoerd. Ook meteen maar de scans gedownload en aan het bestand gekoppeld.

Bedankt dat je me erop hebt geattendeerd.

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,
 

Het zou prettig zijn als je ons hier op het forum ook deelgenoot maakt van de details die je gevonden hebt.
Ik heb intussen drie volle uren besteed aan jouw familie Peen en het kind Pieter Peen gevonden, alsmede al zijn broers en zijn zuster en zijn grootouders en de tweede vrouw van zijn vader.
Maar zoals ik het inschat, kan dat allemaal weer in de control-alt- and-delete.

 

Henk Elsinga


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Henk Elsinga,

 

Door de problemen met de automatische e-mail meldingen ontvangt Frank van Andel geen melding.

Als u nog een reactie verwacht kunt u hem beter een PM sturen of even afwachten tot alles weer op orde is.

Er wordt aan de oplossing gewerkt.

 

Met een genealogische groet,
sadminF - beheerder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,

 

Het zou prettig zijn als je ons hier op het forum ook deelgenoot maakt van de details die je gevonden hebt.

Ik heb intussen drie volle uren besteed aan jouw familie Peen en het kind Pieter Peen gevonden, alsmede al zijn broers en zijn zuster en zijn grootouders en de tweede vrouw van zijn vader.

Maar zoals ik het inschat, kan dat allemaal weer in de control-alt- and-delete.

 

Henk Elsinga

 

Neem me niet kwalijk, Henk.

Wat ik gevonden heb:

Pieter Peen, die op 4 november 1804 te Nieuwendam getrouwd was met Fijtje Pauws was gedoopt, ook in Nieuwendam, op 28 mei 1780. Bij zijn doopinschrijving staat dat hij geboren was op 27 mei, dus dat weet ik nu ook. Doopgetuige was Hendrikje Dorreboom (waarschijnlijk de zus van z'n moeder ... dat weet ik nog niet) Vv

Pieter heeft 3 broers ... Willem en Pieter ... van beiden wordt gemeld dat zij jong zijn overleden ... dat is alles was ik van Willem weet. Pieter (die jong overledene dus) werd gedoopt te Nieuwendam op 11 april 1772 en overleed op 8 december 1779. De derde broer was Klaas. Hij werd geboren op 11 juni 1776 en op de 16e gedoopt te Nieuwendam (Zunderdorp) en trouwde met Hepeltje Dik. Hun huwelijk heb ik nog niet gevonden, maar wel de doop van hun dochter Elisabeth (12 mei 1805). Zij trouwde in 1822 met Jan Westerveld en overleed op 9 december 1856.

Even terug naar Pieter Peen die met Trijntje Pauws trouwde. Van hen heb ik 1 zoon gevonden: Jan. Hij werd geboren op 13 november 1806 en op de 30e gedoopt ... beiden te Ransdorp.

De ouders van Pieter waren Jan Peen en Elizabeth Dorreboom. Van hen weet ik dat Jan begraven is op 14 juli 1788 te Nieuwendam. Elizabeth Dorreboom was een dochter van Pieter Dorreboom (begr. Zunderdorp, 4 juni 1750) en Duifje de Boer (begr. Zunderdorp, 9 december 1780).

Jan Peen was een zoon van Willem Peen (begr. Ransdorp 5 december 1753)  en Grietje Blomberg (begr. Ransdorp 29 oktober 1789).

 

Dit is tot nog toe alles wat ik heb gevonden.

 

Zoals hierboven al gemeld ... ik krijg (nog steeds) geen meldingen als er reacties worden geplaatst op mijn berichten. Ik weet niet waarom, want ik heb de instellingen gecheckt en die staan goed. Ik probeer regelmatig hier te kijken, maar ook andere zaken hebben momenteel wat urgentie. Die gaan echt voor! Zonder heeft genealogie voor mij geen zin.

 

groet

Frank

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit is tot nog toe alles wat ik heb gevonden.

 

 

groet

Frank

 

Wat ik OOK vond is dat in Jan Peen, de vader van Pieter, nadat zijn vrouw Elisabeth Dorreboom overleden was, nog hertrouwde met Eefje de Boer. Dat huwelijk was geen lang leven gegund, want op 29 mei 1788 werd Eefje te Nieuwendam begraven en Jan overleed kort daarna  en werd op 14 juli 1788 begraven. Zij hadden in ieder geval 1 dochter: Grietje. Ik heb 1782 staan als geboortejaar, maar dat moet ik nog even nakijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik heb nu ook de geboorte- en doopdatum van Grietje Peen gevonden en daarbij ook de overlijdensdatum van haar moeder Elisabeth Dorreboom...

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...