Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Willem Brouwer (* Gorinchem 1687)


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Willem Brouwer werd gedoopt Gorinchem 14 sept. 1687 als zoon van Martinus Brouwer en Maria 't Hooft. Uit een particuliere bron is bekend, dat hij volwassen is geworden.

Ik zou graag zijn levensloop willen invullen. Na enig surfen kom ik niet verder. Ik ben nog bezig met het doorbladeren van het trouwboek ter plaatse, maar hij kan natuurlijk elders getrouwd zijn (of helemaal niet getrouwd).

Bestaan er klappers (indexen) op de DTB van Gorinchem?  En zo ja, waar vind ik die?  Of is er reeds een genealogie van zijn familie uitgegeven?

 

Bij voorbaat dank...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Petra,

 

Voor zover ik weet zijn er geen indexen van Gorinchem, maar ben ook niet alleswetend. 

Je kan het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

eens bellen, die zouden het moeten weten.

Je hebt het over levensloop invullen, als Willem en zijn vader meer waren dan hele arme mensen, kan je de notariële archieven [als die er zijn] ook bekijken. Hierin vind je familieverbanden als het bijvoorbeeld om een testament gaat. Andere vraag voor RAG..... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">  Vraag dan ook of de akten van indemniteit uit die tijd bewaard zijn gebleven, kan je zien of ie vertrokken is uit Gorinchem.

Je kan zelf een scan methode toepassen, door eerst de hervormde trouw te doorlopen, en alleen op de voornaam van de bruidegom te scannen, Willem // Wilhelmus etc. 

Verder terug in het verleden betekent meer en meer tijd besteden aan het zoeken naar de data die er nog is van een voorouder. 

Laat het af en toe weer even los, documenteer wel alles wat je al wèl gedaan hebt, en ga na een poosje weer eens door met zoeken. Zo voorkom je dat je je blind staart en een frisse blik geeft nieuwe ingangen, is mijn ervaring.

Verder is

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

een van de vele sites waar je centraal kan zoeken op een naam, probeer alle namen die je kent.

 

Succes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kèren, uit die externe bron (waar geen enkele genealogisch feit aan te ontlenen valt, behalve zijn naam en geboorte) blijkt tevens dat Willem bepaald niet onbemiddeld was. Maar ja, met zo'n algemene familienaam die overal in Nederland voorkomt, vind hem maar eens ergens terug.

 

Het probleem is, dat ik dit onderzoek vanuit Groningen moet doen... notarieel en indemniteit en alle andere locale informatiebronnen komen dus nauwelijks in aanmerking. Ik probeerde via de namen van zijn ouders (zelf gevonden in de doopboek-scans van Gorkum) on-line te zoeken, maar ik krijg er nog niets uit. Ben nu bezig met de Gorinchemse trouwboeken, maar dat gaat niet zo snel. En ik hoopte dat hier al eens iets over gepubliceerd was. (Daar lijkt het vooralsnog niet op.)

 

Twee verdere punten: ik ben niet speciaal op zoek naar het voorgeslacht. Ik wil graag weten hoe Willem terechtkwam.

En verder: uit het grijze verleden meen ik me te herinneren, dat er op de KB klappers zijn op Zuid-Hollandse huwelijken... Als daar eens iemand in zou willen kijken?

 

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hoi Petra,

 

Nou dat kan dus een treffer worden, als hij inderdaad bemiddeld was, in de archieven van de notariële akten.

Nu ligt Groningen niet echt in de buurt, misschien wel een van de forumleden?

Zou graag voor je naar het archief gaan, begin nu ook wel nieuwsgierig te worden naar Willem's leven, helaas zit het er voorlopig niet in.

 

De klappers vanaf 1695: Ik heb die ooit eens op CD's gekocht en staan nu op mijn computer, helaas zonder Gorinchem.

Ze staan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en zijn eigenlijk district klappers, waarbij door gelinkt wordt naar het Nationaal Archief waar je de afbeeldingen kan zien.

Mooi stukje werk overigens.

Als je wilt kan ik deze forum link met je vraag op de SVF facebook zetten.

 

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat oerend zonde, dat Gorinchem daar ontbreekt...  Wissiknie.

Bedankt voor de info (en de link ook, trouwens). Hoe breder deze vraag verspreid wordt, hoe liever het me is -- ik heb zelf geen Fb, dus kan daar niet rechtstreeks op reageren.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 en volgende pagina's (zoek met Ctrl-f op Gorinchem). De klappers staan wel op fiches bij het CBG.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel, Chris. Er wordt dus wel naar gehengeld, die klappers op het Net... het gebeurt alleen niet!

En voor mij schiet het vanuit Groningen vooralsnog niet op. Jammer. Misschien later? Ooit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...