Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Herkomst familie Piso


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik was afgelopen week op een reunie waar mij de vraag gesteld werd waar de familie Piso oorspronkelijk vandaan kwam.

In de familie wordt als herkomst Italie genoemd.

Ik kon de vraag niet beantwoorden maar het houdt me nog wel bezig.

Na enig zoeken op de Tresoar site en via Google heb ik ernstige twijfels over de herkomst zoals die in de familie rond gaat, wel kreeg ik de indruk dat er meerdere families Piso zijn. Zekerheid daarover heb ik echter niet.

De friese familie(tak) liet rond 1700 al sporen in Friesland achter, van een Italiaanse herkomst is mij niets gebleken.

Wie weet meer over deze familienaam en dan met name de herkomst ?

En zijn alle Piso's te herleiden tot één stamvader ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maikel,

Ik ken wel de familie Pisa in Nederland. Op het kerkhof van Acquoy (gemeente Geldermalsen) naast de scheve toren van dat dorpje ligt mevrouw Pisa begraven.

Zouden dat, door verschrijving, van dezelfde stamvader afkomstig kunnen zijn.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Masje,

Pisa naast de scheve toren.............

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Als ik de eerste pakweg 50 jaar van de Burgerlijke Stand in Genlias bekijk en dan met name de huwelijken en overlijdens zie ik bij de naam Piso alleen maar een friese herkomst en bij Pisa een herkomst uit de omgeving van Utrecht.

De namen vertonen geen gelijkenis dus lijkt me van verwantschap me geen sprake.

Met nadruk op lijkt !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op het SF staat een genealogie met daarin de naam Piso, Friesland tot midden 1700. Misschien dat je met hen, en andere onderzoekers contact kunt leggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

de genealogie op SF is zeer beperkt, ik vind via de Tresoar site meer........

En dan vind je zo rond 1700 de eerste Piso's in Friesland, het is heel goed mogelijk dat ze vóór die tijd nog geen familienaam gebruikten.

Op Tresoar zijn overigens ook genealogiën over de familie Piso, ik denk dat ik daar ooit maar eens in moet neuzen.

Wellicht dat dat meer helderheid geeft, voorlopig zeg ik dat de friese familie Piso daar vandaan komt.

Wil iemand de herkomst in Italie plaatsen dan vraag ik minimaal een aanwijzing die een en ander aannemelijk maakt.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel,

google brengt wel wat, maar of je dat serieus moet nemen voor een lijn naar de Friese Piso's?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Lucius Calpernius Caesoninus IV, Julius Piso, hij overleed 43 voor Chr in Rome, zoon van Lucius Julius Ceasar III van Rome

bron

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ook hier staat het e.e.a.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

de naam komt overal op de wereld voor (familysearch)

Verder ga ik maar niet, succes, het is niet eenvoudig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo iedereen,

De broer van mijn overgrootvader (Antonie Troost de Vries) was getrouwd met Catharina Piso geb.21/02/1863 in Gersloot.

Haar voorouders zijn uitgebreid uitgewerkt door mevr. A. Verhagen-de Hooge op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een van deze voorouders - Livius Piso geb. 1680 in Bolsward _ was predikant in Witmarsum. Zijn vader heette Lieuwe Douwes.

Heeft deze dominee zijn naam verlatijnsts, zoals zoveel dominees in die tijd dachten dat te moeten doen.

Lieuwe lijkt wel erg op Livius. En....een eerdere Livius was geschiedschrijver in het oude Rome. Een van de vele personages die hij beschreef was

Piso, de schoonvader van Ceasar.

De dominee moet deze naam erg mooi gevonden hebben en zijn nakomelingen hiermee de waan gegeven dat de familie uit Italie afkomstig is.

Ik ben het met Maikel eens en houd het erop dat het een echte Friese familie is.

Dat is mijn duit in het zakje!!

Groeten uit Atlin BC

Hein de Vries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Hein en Ludmilla,

bedankt voor jullie bijdragen, het lijkt er steeds meer op dat de familie Piso een van oudsher friese familie is geweest.

Met wellicht een link naar diverse geschriften en personen uit Italie.

Een predikant in de familie maakt dat in ieder geval heel aannemelijk.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep

Toevallig was ik vandaag weer mijn goede vriend in het bejaardenhuis bezoeken. Hij is 92, en hij vertelde mij over zijn stamboom. Hij legde aan mij uit, hoe de naam Piso daar terecht gekomen was. Een familie heeft ooit een vluchteling van polen met de boot gehalt. Hij was nog een kind, maar hoe oud hij was, weet ik niet. Hij is opgegroeid en gedoopt. Omdat mijn nederlands niet zo goed is, bied ik aan, dat u mij een email kunt schrijven en ik stuur u de telefoonnummer van J. Koopmans. Hij kan het verhaal beter uitleggen. Verder weet ik, dat "Piso" van het latijnse komt. Het bedoelt "Erwtenboer".

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maikel,

Heb je al eens op BHIC gekeken? Dan vind je al gauw meer dan 80 hits.

Over het algemeen in Willemstad.

In Werkendam woont nog een levende Piso.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Maikel,

Hier komen nog wat notities:

The Piso family of ancient Rome was a prominent plebeian branch of the gens Calpurnia, descended from Calpus the son of Numa Pompilius. with at least 50 prominent Roman family members recognized. Members are known into the 2nd century (Wikipedia).

De oorsprong van de naam Piso uit Spanje is ook een optie, omdat er tijdens de "Tachtigjarige oorlog" (1568-1648) Spaanse soldaten in de Nederlanden gelegerd waren.

piso (Grieks) = achterkant, rug, terug

piso (Spaans of Portugees) = vloer, verdieping, laag

pizzo (Italiaans) = bergtop

Piso = Franse achternaam Lepois = doperwt.

Pisseau  = Franse achternaam.

Piso of Pizzo komen ook voor als toponiem in combinatie met andere namen.

Naamsvermeldingen en literatuurreferenties van de naam Piso (bron: Meertens instituut).

• [E. Pies & W. Downer, 'Die Familien Pies-Piso in Leiden und Amsterdam', in: dNL 100 (1983), p 253].

• Hermanus Piso, Clivensis (van Kleef?), studeerde vanaf 1607 medicijnen in Leiden; in 1645 overleed de organist Hermannus Piso (= Harmen Pies/Pijs) te Leiden; W. Piso (1611-?), geneeskundige in Leiden en Amsterdam, lijfarts van Johan Maurits van Nassau (1604-1679); Willem Piso, gedoopt in de Nieuwe Kerk te Amsterdam in 1624 (= Guillaume Lepois); Maria Piso (1650-1729), weduwe van burgemeester mr. Cornelis Munter, verwierf in 1710 de koopmanshuizen Keizersgracht 142-146 in Amsterdam; Thomas Pizoo uit de Berry in Frankrijk, huw. Rotterdam 1696; Maria Pisoo uit Leiden, huw. Rotterdam 1731; Jildov Piso, geb. Bolsward 1774; Lieuwe Douwes Piso uit Bolsward liet deze geslachtsnaam in 1811 aldaar registreren (Mairie Bolsward, fol. 66) [informant: Hans van der Woude, 27-5-2001; NNBW; Paul Spies e.a., Het grachtenboek, Amsterdam/Den Haag 1993; Rapenburg Index; Encarta Encyclopedie 99 Winkler Prins Editie; J. van Goor, De Nederlandse Koloniën, geschiedenis van de Nederlandse expansie, 1600-1975, Den Haag 1994].

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie bijdragen en/of hulp, ik hoop dat ze voor mensen die nog met de oplossing van de door mij gestelde vraag bezig zijn een steuntje in de rug zullen zijn.

Zelf ben ik klaar met deze vraag: de familie Piso waar ik mee bezig was is zo Fries als maar kan !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Meneer Koopmans heeft in zijn Stamboom staan:

Livius(Lijuwe-Lieuwe) Piso , zoon van Johannes Lieuwes en Wicke Gerlofs(Andala), gedooptop 10 mei 1685 te Makkum. Hij trouwde op 27 mei 1708 te Franeker met Marijke Douwes Reijtsma

Hij heeft mij uitgelegt, waarom de ouders van Piso een ander achternaam hebben! Waarom zal het kind een andere achternaam hebben, als zijn ouders? Hij heeft uit zijn familiegeschiedenis gehoord, dat die Zoon (Piso) eigentlijk niet hun echt kind was, maar een polse vluchteling die met de boot daar naartoe gebracht is, en ook in Makkum later gedoopt was. Geboren is hij in polen.

Hij is helemaal zeker, dat het verhaal klopt.

Groeten,

E.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ook ik ben niet overtuigd !

Ik zou een bewijs willen zien maar dat ontbreekt.

Hij heeft uit zijn familiegeschiedenis gehoord

Wat wordt met bovenstaand citaat bedoeld ? Is het via een document of van mond op mond overgeleverd ?

In het doopboek van Makkum ontbreekt in ieder geval een verwijzing naar de bijzondere herkomst, iets wat ik absoluut zou verwachten. En de naam is gewoon Lieuwe, genoemd naar opa in mannelijke lijn !

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1685

Gedoopt op 10 mei 1685 in Makkum

Dopeling: Lijuwe, zoon

Vader: Johannes Lijuwes

Moeder:

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)

Herv. gem. Makkum, doop 1682-1713

Inventarisnr. : DTB 808

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 years later...
  • Forumleden Groep
Femke van der Brug

Beste Maikel,

Het is alweer 10 jaar geleden dat dit forum actief was, maar vraag me af of je er nog achter bent gekomen waar de naam Piso vandaan komt. Piso is ook mijn voorvader en mijn vader is ervan overtuigd dat de stamvader uit Portugal komt op de vlucht voor pogroms tegen de joden en terecht is gekomen in Friesland. Ik heb er geen enkel bewijs voor gevonden.

Groet,

Femke van der Brug

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De oudste mannelijke Piso die ik zo gauw kan terug vinden als bruidegom is in Amsterdam 1685. Helaas kan ik de inschrijving niet lezen en weet dus ook niet wat zijn herkomst is geweest.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Maar er zijn ook veel notariele aktes van eerder.

 

Met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...