Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

zoeken naar Helena Bosscher +/-1811 in Londen getraceerd op weg naar Suriname


RobertMary

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Via Stamboom Forum kregen we van "Robert 2.0" de hint om hier nogmaals onze vraag te stellen, omdat u een ancestry account heeft. Op stamboomforum staat al een hele lijst van reacties. Helena Bosscher zou zijn gevonden in Londen. Dat is een mogelijkheid en zou onze zoektocht kunnen oplossen!


We zouden moeten zoeken in Alien Arrivals 1810/1811, maar dat kan ik niet ontdekken.


Hier is onze vraag:


Helena Bosscher trouwde te Amsterdam op 23-12-1803 met Pieter Willem Bartelink ~25-03-1778 Almelo. In november 1811 verdween hij na hun faillissement (Victualiënhandel) en bleek scheep te zijn gegaan naar Suriname waar hij in 1821 wordt getraceerd als directeur op de plantage Limeshoop.


Pieter Willem overleed in 1830 te Suriname op plantage De Zonnebloem. In de overlijdensadvertentie opgesteld door hun zoons Frederik en Egbert, wordt Helena niet genoemd. Onder de advertentie staat een F en een C Bartelink, maar de C kan alleen Egbert zijn geweest, dus waarschijnlijk is dat een drukfout. Dat kwam wel vaker voor in de kranten van die jaren.


Van Pieter Willem's vertrek vanuit Londen is het volgende bekend: Het schip heette ‘John’, de kapitein was zekere James Clegg.


Van Helena is na 1811 niets meer te ontdekken. We zoeken al zó lang in allerlei archieven naar haar overlijden! Ook de genealogiegroep van Seniorweb kon er niets over ontdekken.


Wie kan ons helpen om Helena terug te vinden? Is het misschien mogelijk dat ze mee ging aan boord en onderweg is overleden (dus overboord gezet tijdens de reis)? Hun twee zoons Frederik *1811 en Egbert *1806 komen al op betrekkelijk jonge leeftijd ook in Suriname voor als directeur op diverse plantages. Zij overlijden kort na elkaar in 1838. Maar hun broer Jan Ede *1809 is nog in Amsterdam als Frederik wordt opgeroepen voor de Militie +/- 1829. Later trouwt Jan Ede op 14-11-1840 te Sint Petersburg met Agatha Duisdijker *01-10-1805 Amsterdam.


Er waren 6 kinderen uit het huwelijk, t.w. Wijnandus Jan *1804, Egbert *1806, Jan Ede *1806/+1809, Pieter Willem *1809, Jan Ede *1809 en Frederik *1811.


Van Wijnandus Jan *1804 is ook geen overlijden bekend (ging hij ook mee als kind?)


Van Pieter Willem *1809 is ook geen overlijden bekend (misschien ging ook hij wel mee naar Suriname?)


Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.


bewerkt door RobertMary
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

De link naar Ancestory is: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Ik weet...daar is een apart deel voor, maar hoop dat het ook zo lukt.

 

ik kom ook nog deze link tegen, maar ellis island ed levert nog niets op

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door Robert (2.0)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Robert en Mary,

 

 

De link die Robert 2.0 gaf en u ook noemt in uw bericht, heb ik als eerste bekeken:

De aankomsten van dit deel 'alien arrivals' bevatten de jaren 1810-11 en 1826-69 

De Helena Bartelink die daar in de zoekresultaten naar voren komt, arriveert op 24 november 1858 in London, als 'servant'  vanuit Rotterdam op het schip Leo. ik ga er even vanuit dat dit haar niet meer kan zijn, als ong. 70 jarige ?

 

Er is geen record uit de jaren 1810-11, ook niet op de naam Bosscher. Andere passagierslijsten, die in de tijdspanne passen heb ik ook bekeken, maar geen Helena, helaas.

Ik heb ook bekeken of ze in een stamboom geplaatst door leden voorkwamen. Ook geen geluk daar.

 

Mocht er nog iets opduiken waar ancestry voor nodig is, zoek ik graag verder.

 

Of misschien komt een forumlid op een idee?

Met een genealogische groet,

sadminF 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik zie net dat de 2e link die ik heb geplaatst. dezelfde is als de eerste. Ik zal trachten de juiste weer te vinden.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

(bovenstaande dus, maar denk dat dit dezelfde is als de bosschere)

 

Voor andere zoekers, Delpher en andere bronnen zijn nageplozen. Op internet staan veel gegevens onder vriezeveners.nl, dus eigenlijk mist op dit moment vooral Helena.

bewerkt door Robert (2.0)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 Deze link heb ik bekeken en dat gaat over de list vanaf 1820. Dat kan haar bijna niet zijn zou je zeggen.

Ze zou naar Suriname moeten zijn gegaan vanuit Londen, samen met haar man. Of ze is achter gebleven in Amsterdam. Tenslotte was toen haar jongste zoon Frederik nog maar een baby van 7 maanden! 

Het blijft een groot raadsel wat er van haar is geworden.

Ik ga proberen te achterhalen of er een overlijdensakte is van Jan Ede Bartelink die in Sint Petersburg is overleden.

Mocht dat lukken (ik verwacht er niet veel van) dan laat ik dat weten.

 

Vriendelijke groeten, Robert en Mary Sanstra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Beste Robert en Mary,

 

 

De link die Robert 2.0 gaf en u ook noemt in uw bericht, heb ik als eerste bekeken:

De aankomsten van dit deel 'alien arrivals' bevatten de jaren 1810-11 en 1826-69 

De Helena Bartelink die daar in de zoekresultaten naar voren komt, arriveert op 24 november 1858 in London, als 'servant'  vanuit Rotterdam op het schip Leo. ik ga er even vanuit dat dit haar niet meer kan zijn, als ong. 70 jarige ?

 

Er is geen record uit de jaren 1810-11, ook niet op de naam Bosscher. Andere passagierslijsten, die in de tijdspanne passen heb ik ook bekeken, maar geen Helena, helaas.

Ik heb ook bekeken of ze in een stamboom geplaatst door leden voorkwamen. Ook geen geluk daar.

 

Mocht er nog iets opduiken waar ancestry voor nodig is, zoek ik graag verder.

 

Of misschien komt een forumlid op een idee?

Met een genealogische groet,

sadminF 

 

Hartelijk dank voor uw zoeken naar Helena Bosscher, de oudmoeder van Robert.

Ik zou kijken naar Helena Bosscher en niet naar Bartelink, want dat was haar gehuwde naam, de naam van haar echtgenoot Pieter Willem Bartelink. Ik neem aan dat ze toen ook al onder haar meisjesnaam werd geregistreerd.

Zou het nog een mogelijkheid zijn om de passagierslijst te kunnen vinden van het schip waar haar man in november 1811 vanuit Londen naar Suriname vertrok? Ik heb alleen geen idee hoe je dat zou kunnen vinden.

Het betrof volgens Jean-Jacques Vrij van de St. Surinaamse Genealogie het schip "John" en de kapitein was James Clegg. Zijn advies was toen om in Londen verder te zoeken. 

Ik hoor graag als er nog verdere mogelijkheden zijn.

 

Vriendelijke groeten, Robert en Mary Sanstra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Robert en Mary,

 

Natuurlijk heb ik gezocht op Helena Bosscher en tevens op Bartelink, vanwege de Amerikaanse gewoonte, gehuwde vrouwen op te nemen onder gehuwde familienaam.

Verder ook gezocht op Lena en dergelijke en op de naam van de kapitein James Clegg, maar ook daar geen hits icm de juiste periode.

Er is buiten de genoemde persoon in mijn vorige bericht niets naar voren gekomen.

Meestal lag de periode ver vooruit. Er zijn minder records hoe verder terug in de tijd op ancestry.

 

 

Het schip is een aanknopingspunt, als de passagierslijsten zijn bewaard, van de periode waarin Pieter Willem Bartelink de overtocht heeft gemaakt, kan misschien de national archives hulp bieden.

Het is een brief schrijven waard.

 

Succes!

Met een genealogische groet, sadminF 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Jammer dat het niets heeft opgeleverd, ik ga hier even door met mijn reacties. Eerlijk gezegd ben ik zo fanatiek bezig geweest, dat ik er al va gedroomd heb

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_b-wink.gif" alt="b):">

 

Maar voor de goede orde;

 

Ik heb deels gekeken in de archieven op: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

maar denk dat jullie dat al wel gedaan hebben.Zowel in de katholieke boeken als de evengelische etc.

Ondertussen heb ik wel het schip de The John met de betreffende kaptein gevonden, enkel alleen met binnekomst en niet met vertrek vanuit suriname. Geen passagierslijsten.

In 1811 is er op Delpher een artikel rondom het bedrijf, hier worden zowel de naam van de man als de vrouw genoemd, dus Bartelink en Bosscher.

Net als jullie kijk ik raar naar het feit dat de laatste kinderen nergens vindbaar zijn.

 

Zouden ze gescheiden zijn in 1811 of later?

Als er iets met de The John was geweest, zou dat toch bekend moeten zijn?

De naam Helena komt later wel voor bij de slavenkinderen

 

 

ik blijf nog even zoeken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

met de opmerking over het bedrijf waar de namen zijn vermeld,vind het opvallend dat zowel haar als zijn naam er staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...