Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Verborgen Verleden van teleac start 26 september


Ludmilla

Recommended Posts

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

De hoofdpersoon die afgelopen dinsdag in het Regionaal Archief Gorinchem voor tv-opnames was,

komt in februari op de tv.

Het heeft mede te maken met de familie Driessen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat kunnen er dus 4 zijn, en ik ben ook erg benieuwd ben naar de eerste uitzending in februari

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

opbouwende kritiek of reacties omtrent de tweede serie Verborgen Verleden zijn welkom

Zelf heb ik de eerste aflevering met Willeke Alberti gezien en bij het ene archief handschoentjes, bij het ander het potlood dicht bij het origineel; het enthousiasme van Willeke als onderzoekster was ontroerend. Eerst het onderzoek naar de muzikaliteit in de familie en daarna de romance in Veenhuizen. Het 'meer willen weten' kwam goed naar voren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

De rode draad in de tweede aflevering uit deel twee van Verborgen Verleden met Jan Jaap van der Wal, waren twee voorouders en een oorlogssituatie.

Zijn overgrootvader van moeders kant was hoofdagent van politie in Utrecht en zou ondergedoken zijn. Via het archief Utrecht werd hij doorverwezen naar Marcel van Dam, zijn vader was agent van politie en diende onder hem. Van de 360 agenten weigerden slecht 21 agenten om gehoor te geven aan de opdracht ook joden op te pakken. Zowel JJ's overgrootvader als de vader van Marcel van dam waren twee van hen. Zij werden per 1 maart 1943 ontslagen en moesten dus onderduiken, hun gezinnen achterlatend, ondergebracht en verdeeld bij anderen, in armoede.

Ontroerend hoe Marcel van Dam over zijn vader en de 9 kinderen sprak, en mooi dat JJ de originele documenten kan inzien die Marcel voor hem had.

Het zou mooi zijn als onderzoeker om ook een uur voor openingstijd in een lege archiefzaal te kunnen zitten en dit soort bronnen te kunnen spreken.

De tweede voorouder betrof een Schotse soldaat, vechtend voor de Nederlanders, komend van een prachtig eiland met kasteel, een lijn die terugging tot 1390, en Jan Jaap behoort dus tot een echte Clan.

De derde aflevering met Hugo Borst, een echte Rotterdammer, die ontdekte dat de lijn van zijn moeder loopt naar Amsterdam. Een kleermaker, werkzaam voor de marine, dus een echte zeeman, met drie vrouwen.

Het beroep van echtgenote 1, na de scheiding geregistreerd als publieke vrouw, werd door de Zeeuwse archiefmedewerker positief benaderd: een vrouw die geen beroep deed op de armenzorg maar zelf voorzag in haar inkomen.

Heeft er verder niemand gekeken?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla,

Ja hoor ik heb ook gekeken, vind het altijd leuk om te zien wie de voor ouders zijn.

Ze hopen allemaal van goede komaf maar dat valt meestal tegen

Mijn Grootvader uit Zaamslag Zeeuws _ Vlaanderen en zijn ouders waren arme dag arbeiders,

maar zoveel generaties terug, stamde zij van de schepenen van Charlois, maar zijn dochter zag een leuke boerenzoon en trouwde beneden haar stand

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Dus geen erfenis.

groetjes Gonnie 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ludmilla,

Heb de zoektocht van Jan Jaap van der Wal gevolgd.

Van Willeke Alberti zeg maar een goede tweede helft.

Die van Jan Jaap, was wat "spannender".

Van Hugo Borst heb ik niet naar kunnen kijken.

En in februari gaan ook weer een paar zondagen verloren.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

als je denkt dat je iets gemist hebt, klik dan hier

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ludmilla,

En in februari gaan ook weer een paar zondagen verloren.

mvg, Masje II

Masje II, de uitzending wordt op de zaterdag erna herhaald, misschien kan je dan wel kijken?

Het is dacht ik rond drieën in de middag.

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Masje II, de uitzending wordt op de zaterdag erna herhaald, misschien kan je dan wel kijken?

Het is dacht ik rond drieën in de middag.

groetjes

@Masje: en ik ben benieuwd naar jouw reactie op de uitzending met Hugo Borst. Ik zal mij even op de vlakte houden door te zeggen dat ik niet helemaal tevreden was met deze uitzending...

Grotjes,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De (aspirant)genealogen die al een tijdje bezig zijn zullen altijd gaten kunnen schieten in de uitvoering van een overigens mooi concept als dit programma, omdat je uit een verder ontwikkelde gedachtengang het programma volgt. We moeten er naar kijken als naar een kind dat zijn eerste stapjes zet, daar heb je ook veel geduld mee. De hoofdrol spelers in de uitzending kunnen daar uiteraard niets aan doen. Ze krijgen als leken iets voorgeschoteld onder regie van programmamakers. Het is daarom heel positief om te zien hoe de beperkte resultaten van deze onderzoeken toch veel emotie bij ze los maakt en dat ze aangestoken worden met nieuwsgierigheid om meer te weten te komen. Dat werkt ook weer enthousiastmerend door naar de leken-kijkers die ook nieuwsgierig worden en stappen gaan nemen. Ik denk dat dit het goede resultaat is van het programma. In beperkte tijd wordt er toch iets neergezet waar de hoofdpersoon iets mee kan en het grote publiek ook en daar gaat het uiteindelijk om, het leggen van een basis.

Daar schuilt ook een gevaar in nl. dat de TV kijkers met aspiraties in die richting nu voogeschoteld krijgen dat je maar naar een archief hoef te gaan en iemand gaat stapels documenten uit een archief voor je opzoeken. Dat gebeurt alleen bij vips. Ook vind ik het jammer dat ze Hugo Borst naar Schotland laten bellen om iemand na te trekken, die uiteraard niet te achterhalen is omdat er in het programma al wordt vastgesteld dat deze persoon in Willemstad is geboren en niet in Schotland. Sterker nog, een eenvoudige zoekopdracht in Zeeuwen Gezocht leert meteen dat zijn ouders ook in Nederland geboren werden als Jan MacPherson en Heintje Weeda. Kleine slordigheden dus, het is ze vergeven in het kader van de grote impact die het heeft bij de kijkers.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Wim,

Mijn kritiek gaat niet over het bellen van Hugo naar Schotland. Ik vond twee dingen enorm jammer. Ten eerste, zie ook mijn kritiek op de uitzending met Maria Goos, zat ik mij groen te ergeren aan de zoektocht naar een achterneef. De oma van mijn opa was ene Petronella Verdonk. Ik ben echt niet van plan om te gaan onderzoeken of Rita en ik familie van elkaar zijn... Maar ernstiger vond ik het gebrek aan onderzoek naar de familie MacPherson (waarvan de naam ook nog eens consequent FOUT werd uitgesproken). De dag na de uitzending ben ik een beetje in die familie gedoken en strandde op een huwelijksakte van ene Alexander MacPherson op 22 januari 1752 in de Klundert (zie de website van het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

). De reden van deze Alexander om naar de Clundert te gaan, vind ik interessanter dan hygiëneregels voor prostituees....

Groetjes,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Rob,

Mijn inbreng was niet gericht op wat je geschreven hebt, maar gewoon mijn gevoel uitgesproken over deze uitzendingen. Had ook voor je bericht geschreven kunnen worden. Zoals ik al aangaf bekijk ik deze uitzendingen met de wetenschap dat het vele mensen kan inspireren om ook onderzoek te gaan doen en dan heeft het zijn doel bereikt voor het grote publiek. Inhoudelijk worden er inderdaad fouten gemaakt of niet goed doordacht. Als een programma wordt gereed gemaakt voor de uitzending kan er alsnog veel worden hersteld, maar dat wordt niet gedaan. Dat is jammer want dan zou het veel geloofwaardiger worden. Waarom zoveel tijd besteden inderdaad aan de publieke vrouw als blijkt dat dit helemaal de voorouder niet is. Uiteindelijk voordat de opnamen beginnen is al de info bekend, want dat onderzoek gebeurd vooraf en echt niet tijdens de opnamen want er wordt eerst een script geschreven. Er is een 'research team' dat onderzoekt of de historie van een persoon wel smeuiig genoeg is voor een uitzending en zo niet dan wordt het er wel van gemaakt. Want als een BN'er alleen maar Zeeuwse landarbeiders als voorouders heeft is dat niet goed voor de kijkcijfers. Op deze wijze moeten we de uitzendingen dus ook beoordelen.

Daarom ook mijn gevoel er bij dat het wel wat los maakt voor kijkers, maar eigenlijk voor de mensen die regelmatig met onderzoek bezig zijn niet echt. Maar ik laat me er niet aan ergeren, dat is het niet waard voor me. Wat ik aan de reacties merk en ook bij mijzelf is dat genealogen ogenblikkelijk na de uitzending zelf ook onderzoek gaan doen over de persoon. En dan wordt het toch ook weer voor de speurders leuk!

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben blij met iedere reactie op dit programma, omdat NTR en CBG meelezen en denk dat de bedoeling en effect van het programma wordt bereikt: het enthousiast maken van de (onervaren genealoog) om met een familieonderzoek te beginnen. Als door (ervaren) genealogen naar de serie wordt gekeken, worden grote en kleine missers gezien, het ene irritanter of storender dan de ander, of een ander gegeven wordt gevonden dat veel interessanter is dan hetgeen dat op tv te zien was. Die ervaringen deel ik.

Wat mij persoonlijk stoort, en dat staat hiervoor ook al aangegeven, is de vermeende eenvoud van een gevonden resultaat. Alle deuren gaan open, in werkelijkheid ligt dat anders. Je merkt duidelijk groei in de hobby en enig inzicht in de hoeveelheid werk, precisie en tijd die in voorouderonderzoek zit, wordt veelal niet gezien. Men wil de gegevens van de familie hebben, het liefst nu, en op papier, en als je iemand helpt wordt het ook nog eens overgezet op een eigen site onder het mom van eigen onderzoek. Sturen en bijsturen. In de hoop op een nog betere volgende serie.

Reacties blijven welkom, nog 5 uitzendingen te gaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste mensen,

Ik heb wellicht met verkeerde ogen gekeken naar de uitzending van Willeke?

Het is niet toegestaan met met privétassen het CBG en Nationaal Archief binnen te lopen.

Willeke mocht dat wel, terwijl er bezoekers in de studiezaal waren, ik weet dat hier met ongenoegen is over gesproken.

De voorvader die zo muzikaal?? was in het leger, werd enkele jaren later van beroep fotograaf.

De huw. akte van haar voorouders die zogenaamd na onderzoek door het museum Veenhuizen, in beeld werd gebracht had niets met Veenhuizen van doen, maar het huwelijksboek was door het GA Brielle in bruikleen gesteld en overgebracht naar Veenhuizen daar het huwelijk in Brielle had plaats gevonden.

Een kleine bewuste misleiding door de makers van het programma.

Het bovenstaande was me n.l. opgevallen, daar ik enkele onderzoekjes had gemaakt van o.a. Willeke Alberti en Teddy Scholten, van Teddy heb ik een kwartierstaat gemaakt van 7 generaties).

Je kan het programma natuurlijk opleuken met allerlei aardige details, maar de kijkers dienen ook de echte feiten te kennen.

Wellicht zijn de kijkcijfers hier debet aan?

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Verborgen verleden Liesbeth List.

Met verbazing gekeken, dat Liesbeth een wapen kreeg aangeboden met de mededeling dat haar stamvader Haselhoff zou zijn.

Hij mag dan een voorvader zijn, maar zeker geen stamvader.

Het heeft pas meerwaarde wanneer een echte stamvader uit de stamreeks een wapen heeft gevoerd.

Op deze wijze kan ik mijn kamer versieren met allemaal wapens die voorouders in mijn kwartieren hebben gedragen.

Het huwelijk maar even vermelden, waar de familie Haselhof/Hazelhoff in beeld komt.

Algemeen  Gemeente: Gorinchem

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 48

Datum: 30-08-1822  

Bruidegom Theodorus van Deurzen

Leeftijd: 23

Geboorteplaats: Gorinchem  

Bruid Jacoba Joanna Swaans

Leeftijd: 22

Geboorteplaats: Nijmegen  

Vader bruidegom Andries van Deurzen  

Moeder bruidegom Wilhelmina van Heel  

Vader bruid Elso Arnoldus Haselhof Swaans  

Moeder bruid Joanna Cales

en het laatste huwelijk van Elso Arnoldus Haselhof Swaans

Archieflocatie  Regionaal Historisch Centrum Limburg  

Algemeen  Toegangnr: 12.059

Inventarisnr: 164

Gemeente: Maastricht

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 0

Datum: 17-11-1819  

Bruidegom Elso Arnoldus Haselhoff

Geboortedatum: 07-08-1768

Geboorteplaats: Meppel  

Bruid Anna Franken

Geboorteplaats: Meerssen,provincie Limburg  

Vader bruidegom Elso Haselhoff  

Moeder bruidegom Catharina Elisabeth Swaens  

Vader bruid Joannes Franken  

Moeder bruid Maria Engels  

Nadere informatie  Bgm wedn van H.W.van Altena,+Leeuwarden 14111808,Brd wed van A.Simons+Mtr.090718  

Misschien ben ik wel te kritisch?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_police.gif" alt=":police:">

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

'Het heeft pas meerwaarde wanneer een echte stamvader uit de stamreeks een wapen heeft gevoerd.'

Kun je dit voor mij als 'leek' toelichten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een aardig artikeltje hierover:

Wapenrecht

In Nederland is iedereen van oudsher vrij om een (familie)wapen aan te nemen en te voeren. Ridders zijn tekens gaan voeren op hun schilden, helmen etc. om identificatie mogelijk te maken. Anders waren in het strijdgewoel vriend en vijand niet van elkaar te onderscheiden. Maar reeds in de late Middeleeuwen was het in de Nederlanden gewoon geworden dat ook vrije burgers een wapen voerden. Daarvoor behoefde men niet van adel te zijn. Er is een gewoonterecht ontstaan dat in de zuidelijke Nederlanden ook is opgeschreven. Dit geschreven recht is in 1795 door de patriotten afgeschaft tegelijk met de adel. Napoleon heeft echter al snel weer een nieuwe adel ingesteld. De wapens voor de Nederlandse adel worden sinds 1814 geregeld door de Hoge Raad van Adel. Anderen kunnen hun familiewapen vrijwillig laten registreren, onder meer bij het CBG. Tegenwoordig is het wapenrecht niet in de wet geregeld. Maar men mag niet zomaar een bestaand familiewapen gaan voeren, ook al heeft men de naam die bij dat wapen hoort. Eerst moet aangetoond worden dat men naamdragend nakomeling is van degene die het wapen als eerste rechtmatig heeft gevoerd.

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zie ook:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en bij

www.cbg.nl

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dus het gaat er alleen om dat je naamdragend nakomeling bent, dus niet of de eerste die het wapen droeg een stamvader is, toch?

Maakt voor Liesbeth niet uit, want die draagt de naam sowieso niet. Maar goed, dat was ook niet de issue in het programma. Het is niet alsof Liesbeth List nu ineens dat wapen gaat voeren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het stoort mij ook wel een beetje dat de archief-regels niet door de hoofdpersoon worden nageleefd, die zou wat beter mogen worden ingelicht over de do's and don'ts in een archief omgeving.

Zoals tassen meenemen, maar nog erger zonder juiste bescherming originelen aanraken of zelfs pen / potlood gebruiken om daarin iets aan te wijzen.

Natuurlijk zal de hoofdpersoon niets in zijn tas stoppen, maar veel kijkers van dit programma hebben nog nooit een archief van binnen gezien, die moeten wèl een goed voorbeeld voor ogen krijgen.

Echt krommende tenen krijg ik als ik weer een potlood of pen vlak langs een originele akte zie gaan......

Lieve makers en archiefmedewerkers kunnen jullie dat niet aanpassen? Misschien een A4-tje met daarop de regels van hoe met originelen om te gaan.

Iedereen moet er van doordrongen worden dat we met respect om moeten te gaan met ons erfgoed.

Dat gezegd, ik kijk er zeker [nog 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin.gif" alt=";D"> ] met plezier naar, loop twee afleveringen achter dat wel, maar die zijn opgenomen en bekijk ik zodra de tijd er voor is.

De laatste door mij bekeken aflevering was die van Hugo Borst, en ik feliciteer hem met zijn Schotse voorouders, doch ik kreeg wel een gevoel van een ietwat geforceerd weg om die voorouder te bereiken. Ondanks dat ik het prostitutie verleden van een stief?? [is me niet helemaal duidelijk geworden] moeder wel interessant vond en vooral de feitjes er omheen, ging er naar mijn gevoel vanaf dat moment iets mis, door het hak op de tak verloop van de rest van de uitzending. Ik snap best dat het interessant moet blijven voor de gemiddelde kijker, maar vond dat toch wel jammer.

Laten we echter niet vergeten dat al doende veel geleerd wordt en ik ga ervan uit dat de afleveringen alleen maar beter zullen worden.

Bovenstaande bedoel ik als opbouwende kritiek, is mijn persoonlijke mening. Ik kijk er nog steeds met groot plezier naar en zou geen aflevering willen missen. Groeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Gast Masje II

Hallo,

Heb de afgelopen maanden Verborgen Verleden bekeken op tv en internet. Om eerlijk te zijn, hebben deze programma's niet gebracht zoals ik het zou hebben verwacht.

Het niet nakomen van de regels in de archieven, de kijker zou kunnen denken dat dat zomaar mag. Daarnaast zou men denken dat alle gegevens van je voorouders direct te vinden zouden zijn. Voor de betreffende archivaris zijn vele uren aan onderzoek vooraf gegaan. Er is verder daarover al een en ander op deze topic geschreven.

Als amusementswaarde vond ik het gemiddeld een 6+. Positief eruit springend vond ik die van Jan Jaap van de Wal en Maarten van Rossem verre het beste. Niet alleen betreffende de inhoud, maar ook de manier hoe deze nakomelingen het brachten. Al ging het bij Maarten van Rossem wel letterlijk en figuurlijk van de ene tak naar de andere tak. Hij ging daarbij vrolijk in mee met zijn eigen humor. Bij het graf van zijn voorvader Marten Tromp in Delft zei hij het volgende: "zou best 7 paspoorten willen bezitten". Van alle landen waar zijn voorvaderen vandaan kwamen. Ik denk dat 95% van de bevolking minimaal 3 paspoorten kunnen aanvragen als men zou weten waar de voorouders vandaan zouden komen.

Natuurlijk is het niet makkelijk om zo'n programma in 40 minuten de realiteit van een genealogisch onderzoek te laten mee beleven. Hoop, dat er nog veel van dergelijke programma's gaan komen.

Wens iedereen leuke genealogische bezigheden, waar en in welk land dat ook mag zijn.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste mensen,

Genealogisch gezien vond ik de uitzending met Maarten van Rossum vele malen beter dan de vorrige uitzendingen.

Ik schrok wel hoe de rug van het oude boekdeel in het GA Delft behoorlijk werd geplet om het goed in beeld te krijgen voor de TV camera, terwijl men aldaar doorgaans zeer zorgvuldig omgaat met de oude bronnen.

Nietemin een zeer ruime voldoende voor deze uitzending.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Oeps,

De familienaam is natuurlijk: van Rossem.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...