Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Tobias Frederik Schoemaker


Misto

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Bij het uitvlooien van de stamboom blijf ik steken bij Tobias Frederik Schoemaker.

Zijn zoon is in 1830 getrouwd in Den Haag en op de huwelijksakte staat aangegeven dat vader Tobias zijn geboorteplaats onbekend is en dat hij vertrokken is en zijn woon- en/of verblijfplaats onbekend zijn.

 

Hoe moet ik verder? Hij was samen danwel getrouwd met een duitse dame uit Kleve welke voor 1830 is overleden. Hoe vind ik uit waar Tobias vandaan komt en hoe oud hij is?

 

Wie heeft er tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Welkom op dit forum.

Hier zijn de huwelijksbijlagen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Misschien brengen die ons verder.

 

Hier de overlijdensakte moeder in 1813

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het is in het Frans, maar zie niets over Tobias.

 

 

Hier de doop in 1806 met getuigen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

146    Martinus Schoenmaker, geboren ca 1770, overleden.
Gehuwd ca 1790 met
147    Neeltje Cornelisze Roos, geboren ca 1755 te Ransdorp, overleden op 19-01-1835 te Ransdorp, dochter van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(zie 294) en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(zie 295).
Uit dit huwelijk:

   1. 

Tobias, gedoopt (RK) op 12-09-1782 te Amsterdam (getuige(n): Tobias Frederik Schoemaker). Pastor Ant. Christianus Meijlink, Kerk de Papegaai.

   2. 

Gerritje, geboren ca 1790, overleden op 15-06-1811 te Ransdorp.

   3. 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, geboren ca 1794 te Ransdorp (zie 73).

   4. 

Johannes Martinus, Arbeider (1822), geboren op 12-11-1795 te Ransdorp, overleden.
Gehuwd op 26-jarige leeftijd op 21-04-1822 te Ransdorp met Grietje Engel, 40 jaar oud, Winkelierster (1822), geboren op 15-12-1781 te Oostzaan, overleden, dochter van Sijmen Luijtsz Engel en Aaltje Willems de Graaf. {Zij was eerder gehuwd < 04-1822 met Joannes Gesner Fockens, overleden < 04-1822.}

 

 

De doopgegegevens via Stadsarchief A'dam:

kind:, Tobias

doopdatum:12-09-1782

kerk:Kerk De Papegaai

godsdienst:Rooms-Katholiek

vader:Schoemaker, Martinus

moeder:Cornelisze Roos, Neeltje

getuige:Schoemaker, Tobias Frederik

bronverwijzing:DTB 355, p.22(folio 11v), nr.7

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Doopregister: NL-SAA-23587805

 

Daar ook nog dit huwelijk:

inschrijvingsdatum:12-11-1802

naam bruidegom:Schoemaker, Tobias Fredrik

naam eerdere vrouw:Mulder, Marrijtje Jans

naam bruid:Barendsen, Maria Margaretha

naam eerdere man:Hoos, Johannes Petrus

bronverwijzing:DTB 649, p.532

opmerkingen:Huwelijksintekeningen van de KERK.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Ondertrouwregister: NL-SAA-26281543

 

De bruid is niet de moeder uit ca 1806:

Bruidegom:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geboorteplaats:Den Haag

Leeftijd:24

Vader bruidegom:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Moeder bruidegom:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bruid:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geboorteplaats:Rotterdam

Leeftijd:18

Vader bruid:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Moeder bruid:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gebeurtenis:Huwelijk

Datum:woensdag 30 juni 1830

Gebeurtenisplaats:Den Haag

Documenttype:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Erfgoedinstelling:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Plaats instelling:Den Haag

Collectiegebied:Zuid-Holland

Aktenummer:188

Registratiedatum:30 juni 1830

Akteplaats:Den Haag

Aktesoort:Huwelijksakte

 

Martinus Schoemaker is waarschijnlijk een broer van Tobias Frederik Schoemaker, zijn overlijden is wel bekend, hij overlijdt in 1807 in het Maritieme hospitaal in Enkhuizen, zie de betreffende huwelijksbijlage zoon Martinus Johannes: Ransdorp ,Huwelijksbijlagen 1822-1842,  Image of 1151 .

 

 

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch zou ikzelf graag nog wat aanvullende bevestiging zien of we de juiste vader Tobias hebben.

 

Even voortbordurend op de antwoorden van Jacqueline, heb ik de ondertrouw uit 1802 voor je gedownload, waarin volgende staat: 

Tobias Fredrik SCHOEMAKER staat vermeld als "vanden Haag" en dat hij Roomsch is, wonend aan d'Utrechtse poort in de Baracquen op 25 NOV 1802 is een akte opgemaakt in weeskamer n.a.v. de dood van zijn eerder vrouw Marrijtje Jans MULDER

[Stuur me even een PM met je mailadres dan stuur ik je die toe]

 

Overigens wordt zoon Antonie Robbert Jacobus Ned. Hervormd gedoopt.

 

Dus de doop van vader Tobias zou dan in het stadsarchief van Den-Haag [of via FS] te vinden moeten zijn [is niet helemaal 100% waterdicht, kan zijn dat hij daar als baby is komen wonen en daarom zegt "ik ben van Den-Haag", maar dat dient toch eerst te moeten worden nagekeken.] en kom je achter de ouders.

Ik zou als eerste het huwelijk vinden met Marrijtje Jans MULDER en ook bekijken of hij na zijn 2e huwelijk met Maria Catrina NAGEL of NAGER [met een R in extract overlijden van de huwelijkse bijlagen] is gehuwd, anders wedden we op het verkeerde paard.... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blink.png" alt=":blink:">

 

 

Dus ben ik toch even gaan kijken naar de akte van overlijden van haar op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Daar wordt niet genoemd of ze gehuwd was en met wie, helaas. Vreemd maar kan gebeuren aan begin van de BS.

Ze wordt genoemd als Maria Catharina NAGER, 33 jaar oud, [dus rond 1780] geboren Kleve en ouders Johannes-; + Maria KINSBERGEN.

 

Ik begin nu een gedachte te krijgen waar je misschien rekening mee moet houden, waren de ouders wel gehuwd?

 

Wat betreft hoe nu verder om meer over Tobias Fredrik SCHOEMAKER te weten te komen, allereerst vaststellen of de huwelijken boven genoemd allemaal dezelfde man zijn. Vind zijn huwelijk met de moeder van Antonie en zie wat daar wordt genoemd als waar hij vandaan kwam, wat dus Den-Haag kan zijn. Omdat moeder jong overleed kijk ook eens naar de akten van de weeskamer, als die bewaard zijn, wie weet staat daar wat meer info

 

Ik heb toen ik zo'n 35 jaar terug begon met onderzoek een zelfde 'probleem' gehad, wat zich afspeelde in Amsterdam.

Niemand wist waar vader was [kwam steeds naar voren in de huwelijksakten van zijn kinderen] en werd dood gewaand. 

Pas geleden dacht ik, gooi zijn naam een door wiewaswie, in al zijn spellingvormen, en ja hoor, zowaar ik vond het overlijden in Friesland, waar hij in een gesticht zat, veroordeeld wegens dronkenschap vele jaren na het jaar waarvan de kinderen dachten dat hij was overleden. Dus vind je nu niets, laat het varen en ga bezig met een andere voorouder, na een poosje heb je weer een heldere blik op een oud geval en ga je weer eens op zoek naar nieuw feitjes.

Succes Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Uit het antwoord van Jacqueline:

 

146    Martinus Schoenmaker, geboren ca 1770, overleden.
Gehuwd ca 1790 met
147    Neeltje Cornelisze Roos, geboren ca 1755 te Ransdorp, overleden op 19-01-1835 te Ransdorp, dochter van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(zie 294) en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(zie 295).

 

Paar vreemd dingen: geboren ca 1770 en in 1782 eerste kind en ca 1790 trouwen.

 

Hier dit huwelijk:

 

inschrijvingsdatum:
 

14-12-1781

naam bruidegom:
 

Schoenmaker, Martinus

naam bruid:
 

Roos, Neeltje Cornelis

bronverwijzing:
 

DTB 626, p.376

opmerkingen:
 

Huwelijksintekeningen van de KERK.

en dat staat hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Martinus is dus geboren ca 1757 en heeft als vader Fredrik.

Of dit je helpt om je Tobias te vinden weet ik niet.

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Wat erg, ik was even zo klaar met Tobias de onvindbare dat ik er even geen aandacht meer aan had besteed en nu zie ik jullie geweldige hulp!

Wat een zoekplaatje. Kan wel merken dat jullie meer toegangen hebben dan ik heb kunnen vinden, wat super! Keren, ik zou graag de ondertrouw van je ontvangen, kan al wat meer inzicht geven. Ik stuur je een pb

Hetgeen mij is opgevallen in de rest van de stamboom is dat in de takken die ik volg de naam Tobias of Frederik nooit meer gebruikt wordt. Gezien de enorme hoeveelheid vernoemingen is dat best raar. Zou Tobias het zo bont gemaakt hebben dat hij (door zijn zoon) verbannen is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Na wat denken en zoeken ben ik toch niet overtuigd van het feit dat Martinus Schoemaker en Tobias Frederik Schoemaker dezelfde ouders hebben. Martinus is gereformeerd, Tobias rooms en zijn zoon Antonie weer hervormd. 

Na Antonie is iedereen weer rooms dus ik denk dat het stukje hervormd komt door het ontbreken van een huwelijk tussen Maria Catrina en Tobias Frederik. Het gereformeerde valt wel erg uit de toon. Maria Catrina komt uit Kleve en daar is hervormd weer redelijk normaal dus dat zou dan zomaar weer kunnen. 

 

Iets wat jullie wellicht dan weer weten: Als ze niet getrouwd waren, moet er dan niet een erkenningsdocument zijn waardoor Antonie de naam van zijn vader kan dragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Het ziet ernaar uit dat ze niet waren getrouwd, en dat is een sterk vermoeden.

Bij de doop staat niet expliciet of ze wel of niet gehuwd waren, maar dat kwam wel voor.

 

Zoon Antonie Robbert Jacobus SCHOEMAKER geb. 12 MEI 1806 in DH doop 14 MEI in de groote kerk, Ned. hervormd;
Hij huwde in 1830 in DH - zijn vader is dan "afwezend"
Zoon van Tobias Frederik -; + Maria Catrina Nager
 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, die ik zowel via de huwelijkse bijlagen als akte heb ingezien geeft het volgende aan:

moeder overleed 20 JUN 1813 DH als Maria Catharina NAGER en is dan 33 jaar oud dus rond 1780 geboren in Kleve en dan staat er "Célibataire" wat ongehuwd betekent!! Haar ouders zijn: Johannes-; + Maria KINSBERGEN

We moeten ervan uitgaan dat zij de moeder is, omdat er de akte van overlijden als huwelijkse bijlage bij zijn huwelijk zat.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

als "zoon van"
getuigen zijn A.P Quijn en A.M. Schoemaker
 

Als je op de site van het stadsarchief Den-Haag op Sch*m*er
dan vind je een huwelijk op 08 JUL 1812 van een 46 jarige dochter [ dus geb. rond 1766 van Tobias Schoenmacher en Maria Prijers beiden overleden en als moeder van de bruidegom [!] Maria Margrita Mulder wonend in DH

 

Het is al met al een behoorlijk verwarrend verhaal, en een manier om meer zekerheid te krijgen is kijken of je van de hoofdrolspelers notariële akten kan vinden, of een broer/zus van Antonie Robbert Jacobus, maar als bovenstaande klopt kan dat moeilijk worden.
Ik zou ook Tobias Fredrik Schoemaker die in Amsterdam huwde in 1802 nalopen, als hij de vader is, kan het heel goed zijn dat hij gehuwd was met een ander. Plus hij is denk ik militair er staat in de ondertrouw inschrijving: "d'Utrechtse poort in de Baracquen", misschien kan iemand anders daar meer over vertellen.

 

Succes met de zoektocht!!

Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wauw Keren! Dat huwelijk van 8 juli 1812 is van Anna Margaretha Schoenmacher en als getuige bij de doop van Antonie staat A.M. Schoemaker. Dit zou wel eens een hele goede hint kunnen zijn.

Genoeg stof tot nadenken en verder uitpluizen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...