Member Group Ludmilla Posted September 7, 2010 Member Group Share Posted September 7, 2010 Ik zoek de ouders van Wihelm Christian van der Burgt. Geboren 11-04-1923 Westerschelling (mogelijk wordt bedoeld de plaats West op Terschelling), overleden 16-10-1943 te Overloon, aldaar begraven op het War Cemetry, zie ook Please login or register to see this link. Inmiddels heb ik via de archieven op internet de huwelijksakte nr 1 dd 02-01-1919 op Terschelling kunnen inzien van Jacobus Wilhelm van der Burgt en Jacoba Geertruida Vossers. Getuigen waren beide broers van de bruidegom Wilhelm Christian geboren 1895 te Velsen en Martinus geboren 1896. Mogelijk dat bovengenoemd oorlogsslachtoffer van de Prinses Irene Brigade een zoon is van dit echtpaar. Ik zou graag bevestiging hebben van de juiste ouders, mogelijk door de geboorte- of de overlijdensakte in te zien. Is er iemand in die gelegenheid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted September 11, 2010 Member Group Share Posted September 11, 2010 Goedemorgen Ludmilla, Jouw vraag heb ik uitgeprint en de eerstvolgende keer dat ik naar Tresoar ga (ik woon er ca 30/35 km vandaan) ga ik m'n best voor je doen. Gezinskaart,in ieder geval, zoeken en misschien is er óók een overlijdensakte te vinden.Misschien een mogelijkheid wanneer hij vanuit Terschelling de militaire dienst in is gegaan. Mocht je verder nog kopietjes van aktes of huw.bijlagen willen hebben ,geef je maar een seintje. De kosten per kopietje bedragen €0,40. Een goed week-end en tot horens,groetjes,hoogie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 11, 2010 Author Member Group Share Posted September 11, 2010 Geweldig, dank je wel. Om compleet te zijn wil ik je nog wat toevoegen: Het gaat niet zo zeer om een heel familieonderzoek, maar de PrinsesIreneBrigade probeert van ieder slachtoffer meer gegevens te achterhalen, gezin, prive, functie, omstandigheden waaronder men stierf, alles is welkom. Soms wordt door middel van genealogisch onderzoek, nog levende familie gevonden die nog iets weten te vertellen of soms zelf een foto hebben. Al die gegevens, inclusief die van de NHIM, worden verwerkt zodat ieder slachtoffer alsnog geeerd kan worden. Hieronder zal ik kort aan geven wat ik heb gevonden: I Jacobus van der Burgt is geboren op vrijdag 30 december 1864 om 08:00 in Hellevoetsluis [bron: akte 146], zoon van Jacobus van der Burgt en Catharina Hennink. Jacobus is overleden na 1919, minstens 55 jaar oud. Adres: Terschelling Beroepen: 1892 machinist 1919 opzichter bij de kustwacht Jacobus trouwde, 27 jaar oud, op woensdag 25 mei 1892 in Velsen [bron: akte 24] met Dorette Antonia Ida Wiesel, 19 of 20 jaar oud. Dorette is geboren in 1872 in Saalfeld-Duitsland, dochter van Wilhelm Friedrich Nicolaus Wiesel en Christina Wilhelmina Karolina Wedermann. Dorette is overleden na 1919, minstens 47 jaar oud. Kinderen van Jacobus en Dorette: 1 Jacobus Wilhelm van der Burgt, geboren op zaterdag 4 maart 1893 in Velsen. Volgt II-a. 2 Wilhelm Christian van der Burgt, geboren op vrijdag 12 april 1895 in Velsen [bron: akte 91]. Wilhelm is overleden na 1919, minstens 24 jaar oud. Adres: Terschelling Beroep: 1919 zeeman Getuige bij: 02-01-1919 huwelijk Jacobus Wilhelm van der Burgt (geb. 1893) en Jacoba Geertruida Vossers (geb. 1894) [zie II-a] [broer bruidegom] [bron: akte 1] 3 Martinus van der Burgt, geboren op zondag 14 juni 1896 in Velsen [bron: akte 170]. Martinus is overleden na 1919, minstens 23 jaar oud. Adres: Terschelling Beroep: 1919 zeeman Getuige bij: 02-01-1919 huwelijk Jacobus Wilhelm van der Burgt (geb. 1893) en Jacoba Geertruida Vossers (geb. 1894) [zie II-a] [broer bruidegom] [bron: akte 1] 4 Johan Henri van der Burgt, geboren op zaterdag 3 juli 1897 in Velsen. Volgt II-b. II-a Jacobus Wilhelm van der Burgt is geboren op zaterdag 4 maart 1893 in Velsen [bron: akte 64], zoon van Jacobus van der Burgt (zie I) en Dorette Antonia Ida Wiesel. Adres: Terschelling Beroep: machinist Jacobus trouwde, 25 jaar oud, op donderdag 2 januari 1919 in Terschelling [bron: akte 1] met Jacoba Geertruida Vossers, 24 of 25 jaar oud, nadat zij in Sliedrecht in ondertrouw zijn gegaan. Bij het burgerlijk huwelijk van Jacobus en Jacoba waren de volgende getuigen aanwezig: Wilhelm Christian van der Burgt (1895-na 1919) [zie I,2] [broer bruidegom] en Martinus van der Burgt (1896-na 1919) [zie I,3] [broer bruidegom]. Jacoba is geboren in 1894 in Sleen, dochter van Gerrit Vossers en Uilkje Kampstra. Adres: tot 1919 Sliedrecht II-b Johan Henri van der Burgt is geboren op zaterdag 3 juli 1897 in Velsen [bron: akte 1723], zoon van Jacobus van der Burgt (zie I) en Dorette Antonia Ida Wiesel. Beroep: 1924 civiel ingenieur Johan trouwde, 27 jaar oud, op woensdag 17 september 1924 in Amsterdam met Maatje Francisca Wilhelmina Holtland, 26 of 27 jaar oud. Maatje is geboren in 1897 in Pretoria ZA. Oorspronkelijk komt het gezin dus niet van Terschelling, de kinderen wonen er allemaal in 1919 als de oudste daar trouwt. De jongste broer komt als ouder dus niet in anmerking, wel komt hij voor als auteur op Tresoar. Niet bekend is of de beide broers die in 1919 getuige zijn bij het huwelijk van de oudste, voor 1923 getrouwd zijn, en daarmee ook een kans maken op ouderschap van de gezochte Wilhelm Christian. Alle informatie die je vindt, mag je kopieren, als je me een PM stuurt zal ik het over maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted September 11, 2010 Member Group Share Posted September 11, 2010 Dag Ludmilla, Alle info zit in mijn map.Ik ga m'n best doen. groetjes,hoogie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 Hallo Ludmilla, Ga eens naar onderstaande site Please login or register to see this link. en ga naar contact. Misschien weet Kees Stada meer over deze familie of kan misschien aanwijzingen geven om verder te zoeken. Zie ook deze site over Wilhelm Christian van der Burgt: Please login or register to see this link. Ludmilla, ik heb in je vraagstelling een foutje ontdekt. Hij is niet in 1943 gesneuveld maar op 16 oktober 1944. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 Hallo Ludmilla, Een overlijdensadvertentie uit De Gelderlander van vrijdag 27 oktober 1944 van Wilhelm Christian van der Burgt. Geef niet veel informatie weer. mvg, Masje IIPlease login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 12, 2010 Author Member Group Share Posted September 12, 2010 Je hebt me eerder, in een ander onderzoek, goed geholpen, dank je wel. Inderdaad een foutje, het jaartal van overlijden was 1944. De genoemde links geven goede informatie, ik heb Kees Stada een mail gestuurd met de vraag of hij mogelijk iets meer weet van de familie Van der Burgt. De beroepen kunnen misschien een basis zijn. En de overlijdensadvertentie is een dankbare aanvulling voor zijn pagina op Please login or register to see this link. (de koppeling daar aan de ouders is nog geen zekerheid) Zijn ouders hadden dus meerdere kinderen. Van de weinige aantal personen Van der Burgt in Nederland (ik zocht meer in de regio Noord-Holland en Friesland) zal regio Nijmegen mogelijk een aanknoping zijn. Ik heb Richard vd Velde van de PIB zodanig geinformeerd die daar verder zal zoeken. Dank je wel, ben er erg blij mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 28, 2010 Author Member Group Share Posted September 28, 2010 Op 3 september heb ik een aantal Persoonskaarten aangevraagd, en dit keer was de wachttijd duidelijk korter dan twee maanden, hulde, vandaag oa de kaart van Wilhelm Christian van der Burgt ontvangen. Zoals verwacht is hij inderdaad de zoon van Jacobus Wilhelm en Jacoba Geertruida Vossers. Veel meer gegevens staan er niet op, behalve dat hij in 1930 naar Vlissingen verhuisde, mogelijk met zijn ouders want hij was pas 7 jaar, 1941 Veere en 1942 Wissekerke. Helaas heb ik verzuimd ook een kaart, als die er zou zijn, van zijn vader aan te vragen. Uit het overlijdensbericht dat Masje vond, blijken er meerdere kinderen te zijn. V oor Hoogie is de zoekvraag hiermee dus aangepast, misschien dat er op de kaart van zijn vader de gegevens van de andere kinderen staan en zo iemand gevonden kan worden die meer kan vertellen over het korte leven en het overlijden van Wil. Eerder liet Kees Stada weten niet meer gegevens te hebben dan wij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted September 29, 2010 Member Group Share Posted September 29, 2010 Goedemorgen Ludmilla, Volgende week ga ik een dagje naar L'warden,dus naarTresoar & het HCL. op zoek naar de gezinskaart van: Jacobus Wilhelm van der Burgt en Jacoba Geertruida Vossers op Terschelling. Heb je verder nog wensen waar ik naar moet kijken? Een prettige dag vanuit een zonnig stukje Friesland, groet,hoogie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 29, 2010 Author Member Group Share Posted September 29, 2010 Of je nog ergens anders naar zou kunnen kijken? tja, moeilijk, het zoeken is naar iemand die meer kan vertellen over Wilhelm Christian 1923-1944, zijn missie voor de PIB en de omstandigheden van zijn overlijden in Vierlingsbeek en de slag bij Overloon. Wat hebben we aan gegevens? Zijn ouders trouwden in 1919 en vertrokken mogelijk in 1930 naar Zeeland; ook daar wordt gezocht. Het laatst bekende adres van zijn ouders was in Nijmegen. Er zullen mogelijk meer kinderen zijn. Aan de hand van die gegevens, zouden we moeten zoeken naar hun huwelijk en mogelijke kinderen. Anders via de broers van vader, Vader was de oudste van 4 zonen, zijn broers: Wilhelm Christian geb 12-04-1895 Martinus geb 14-06-1896 Johan Henri geb 03-07-1897 tr 1924 te Amsterdam met Maatje Francisa Wilhelmina Holtland. Ik ben met alles blij, in eerste instantie dus de gezinskaart van zijn ouders, misschien dat er nog andere kinderen op staan. Hartelijk dank en de kosten hoor ik wel, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 29, 2010 Author Member Group Share Posted September 29, 2010 Er waren 25 inwoners van Terschelling die tijdens de Tweede Wereldoorlog buiten het eiland omkwamen, zie staan hier genoemd Please login or register to see this link. De daar genoemde gegevens van W.C. van der Burgt, zijn als zodanig ook bekend bij de Prinses Irene Brigade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted September 30, 2010 Member Group Share Posted September 30, 2010 Dag Ludmilla, Ik ga m'n best doen. groet,hoogie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted October 11, 2010 Member Group Share Posted October 11, 2010 Dag Ludmilla, Afgelopen woensdag naar Tresoar geweest,maar daar gaan de gezinskaarten tot 1890-1900. dus dat werd niets. Nu wil het feit dat onze dochter op Terschelling woont en die wilde wel naar het gemeentehuis gaan om dáár te kijken naar de aanwezigheid van de gezinskaart van: Jacobus Wilhelm van der Burgt en Jacoba Geertruida Vossers op Terschelling. En Eureka !!!! IK HEB HET RESULTAAT. Hopelijk is alles duidelijk te lezen èn tot volle tevredenheid . Veel plezier ermee en succes verder aan het Prinses Irene Brigade. Hartelijke groet,hoogie P.S.maar.......als bijlage blijken mijn 2 A-4 tjes te groot te zijn. Hoe krijg ik ze nu bij jou? Ik heb GEEN website. Reageer even op mijn privé e-mailadres,dan stuur ik ze naar jou op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted October 11, 2010 Author Member Group Share Posted October 11, 2010 Hoi Hoogie, Ik heb je een PM gestuurd met mijn gegevens. Bedank vooral ook je dochter en de kosten maak ik over. Ik ben erg benieuwd, groetjes en super bedankt voor al je moeite. Please login or register to see this image. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted October 11, 2010 Author Member Group Share Posted October 11, 2010 Van Hoogie ontving ik deze gegevens: Wilhelm Christian 1923-1944 had twee oudere broers en een jongere zus. Vanaf 1930 vertrok het hele gezin naar Vlissingen. Op de PK van Wilhelm Christian staan de adressen 1941 Veere en 1942 Wissekerke. Bekend is het adres in 1944, Kerkpad 6c Nijmegen We zoeken verder, dus het vervolg zal in een andere zoekregio worden vervolgd, in ieder geval zal op de site Please login or register to see this link. alles worden bijgewerkt. Leuk is dat de leden van het StamboomVragenForum daar bedankt worden voor alle hulp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted April 4, 2014 Author Member Group Share Posted April 4, 2014 De vraag dateert van lang geleden, maar dankzij de leden van SVF is de familie gevonden en zijn verhaal en foto's toegevoegd Please login or register to see this link. Nogmaals dank. Please login or register to see this image. /emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted April 5, 2014 Member Group Share Posted April 5, 2014 Goedemorgen Ludmilla, Fijn om het eindresultaat te lezen..... Heel mooi dat de puzzle nu helemaal is opgelost!,dankzij de coordinatrice Ludmilla. Châpeau. hartelijke groet,hoogie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts