Jump to content

"waarbij hij geboorte in leven heeft"

Nanny Verheijen

Recommended Posts

• Member Group
Nanny Verheijen

Goedemorgen,

Mijn eerste vraag hier. Mijn naam is Nanny Verheijen en al geruime tijd onderzoek ik - soms actief, soms minder actief -  de geschiedenis van mijn families Verheijen - Van Ewijk - Van der Vat - Albering en bijbehorende families.

De uitdrukking bij het onderwerp vond ik in een hypotheekakte uit 1808: "..Cornelis van Bijleveld, wonende onder deze geregte, dewelke bekende, zo voor zig en als man en voogd zijner huisvrouw Johanna Knijff waarbij hij geboorte in leven heeft..." Weet iemand wat de uitdrukking betekent? Is zij zwanger, of heeft hij samen met haar kinderen die nog in leven zijn?

Man en vrouw trouwden in 1791 in Harmelen, in 1793 en 1794 werden kinderen gedoopt in Vleuten en ook later werden nog kinderen geboren (overlijdens gevonden via wiewaswie.nl). 

Hoop dat iemand antwoord weet.

Met vriendelijke groet,

Nanny Verheijen

• Member Group

De laatste betekenis is juist:

Please login or register to see this link.

II 1b Als persoonsnaam. Een geborene, een levend wezen. Thans verouderd en voorheen weinig in gebruik.

Please login or register to see this link.

3c Zoo is zeer gewoon de uitdr. wettelike (witlike) of wetachtige (witachtige) geboorte, wettige kinderen

Zoek ook eens in Google op "geboorte in leven heeft", inclusief dubbele quotes.

Edited by Chris van Dijkum
  • 2 weeks later...