Member Group Arnoldr Posted November 4, 2014 Member Group Share Posted November 4, 2014 Even ter introductie Willem Sluijter wordt op 21 april met een groep zeelui naar Engeland gebracht ,waar het schip Ruiter al een tijd ligt met averij , veel doden en deserteurs. Dus aanvulling van de bemanning is noodzakelijk.Wie kan me helpen met de letterlijke tekst van bijgaand fragment. 1742 voor Amsterdam1742Febrarij 21 Eedle Comp. 13.13.5 over 9m25 gage a vermaend vanDen 24 april a. Op dat met een vaartuigh int Eilandvertrokken en buitengaats geraakt nietpaden vervolg:op den bodem gekomen is , tot heden dat opdeBatavia….. Reed…………………….Op de …. gaat ………… 137.13.5 .Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted November 5, 2014 Member Group Share Posted November 5, 2014 Niet geheel compleet, maar... 1742 voor Amsterdam1742Febrarij 21 Derc. Comp. ƒ 137.13.5 over 9m 25d gagie a ƒ 14 (?) per maend vansen 27 april a … dat met een vaartuijgh uit Hollandvertrocken en buijtengaats geraakt mitsgaders vervolg:op desen bodem gekomen is, tot heeden dat opde Bataviase rheede de boeken sluijten enop de …. gaat ………… ƒ 137.13.5 . Petra, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Arnoldr Posted November 6, 2014 Author Member Group Share Posted November 6, 2014 Dag Petra, Bedankt voor je transcriptie. Waar het mij vooral om ging is mij nu wel duidelijk. Op desen bodem gekomen betekent dat het schip is aangekomen in Batavia en niet dat het op de de bodem is gekomen. Ik heb het verhaal van Willem Sluiter-Sluyter/Sluijter die in 1741 vertrok als derde meester en stierf als opperchirurgijn-hospitalier op Amboina nu wel compleet. Over zijn vrouw Helana Swartskof-Schwartskopff, Swartkop heb ik echter nog te weinig harde informatie. Ook over vrouw en kinderen van zijn zoon Johan Sybrand Sluiter heb ik nog niets kunnen vinden. Groet, Arnold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts