Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Renske Jans (de) Haan


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Dames en heren, hierbij een update. Mocht ik iets verzuimd hebben over te nemen, laat het mij weten.

Eventuele speerpunten (maar dat wordt lastig zoeken): het overlijden van Martje (de in 1821 geboren zuster van Gerhardus) en Johanna (zijn in 1813 geboren zuster, gehuwd met John Weuler/Wueler).

En natuurlijk de ingewikkelde levensloop van Gerhardus zelf en zijn twee echtgenotes: wat ik tot dusver doorgegeven kreeg, wordt hieronder uiteengezet.

 

Petra.

 

 

Uit dit huwelijk van Hindrik Ludolphi en Renske Jans de Haan:

 

4   Johanna Ludolphi, geb. Oterdum (huis nr. 12) 23 april 1813, tr. Delfzijl 4 jan. 1842 Jannes Philippus Weuler, geb. Termunten, dagloner, venter, zn. van Filippus Weuler en Aaltje Jacobs.

Ook zij vertrokken in september 1849 naar Amerika.

 

6   Evertje Ludolphij, geb. Oterdum (huis nr. 3) 14 dec. 1816, inlandsch kraamster (1840), overl. Cook, ILL, 17 dec. 1884,  tr. Delfzijl 20 mei 1840 Hilko Hoffenkamp, geb. Woldendorp, schoenmaker (1840), sleper (1862), zn. van Freerk Harms Hoffenkamp en Hemmechien Douwes.

Dit echtpaar met hun kinderen ging pas in 1862 naar de Verenigde Staten; zij kwamen terecht in Illinois (volgens de census van 1870).

 

7   Gerhardus Ludolphi, geb. Oterdum (huis nr. 3) 11 juni 1819, schippersknecht, zeeman, “farmer†(1889), overl. (Garrett Ludolphi, oud 69 jr. en 7 mnd.) Grand Rapids (Kent, MI) 26 jan. 1889, tr. 1. Delfzijl 2 febr. 1847 Martje Hindriks Huisman, geb. Nieuwolda 25 febr. 1829, dr. van Hindrik Jans Huisman en Iektje Jakobs Hekman, tr. 2. hetzij Grand Rapids (Kent, MI) 4 juli 1873, hetzij Polkton (Ottawa, MI) 27 mei 1880 Aafke Jans Slagter.

Zij zijn in 1849 vertrokken naar Michigan; op 27 sept. 1849 arriveerden zij in New York. Gerhardus nam, behalve zijn zuster Martje en zijn moeder, ook zijn vrouw en zijn 11 maanden oude dochter Leentje mee. Zijn vrouw was Martje Hindriks Huisman, bij het huwelijk (nog juist) 17 jaar oud; zij was toen al wees. Vermoedelijk was zij dezelfde Martje Hindriks Huisman die te Wagenborgen (gem. Termunten) op 7 april 1846 was bevallen van een dochter Boulina Huisman; bij het huwelijk werd dit kind niet gewettigd, maar haar overlijden is ook niet aangetroffen. Ik vermoed dat zij werd bedoeld met de in 1849 genoemde dochter Leentje, die dan echter geen 11 maanden maar 3½ jaar oud geweest zou zijn, want een dochter uit het huwelijk met Gerhardus (geboren omstreeks oktober 1848) heb ik niet aangetroffen.

Het lijkt erop dat Gerhardus en Martje zijn gescheiden. In de registers van Ottawa (MI) zijn drie dossiers inzake een echtscheiding aangetroffen: van 22 febr. 1872 (dossiernr. 2-65-557), 22 mei 1873 (dossiernr. 2-100-627) en 3 jan. 1874 (dossiernr, 2-147-721), maar een uitspraak dienaangaande is daarbij niet genoteerd. Wel vonden onderzoekers twee mogelijke vermeldingen van een tweede huwelijk van de man, nl. 2 juli 1873 en 27 mei 1880.

Aafke Slagter, Gerhardus’ tweede vrouw kan zijn geb. Leermens (gem.’t Zandt) 16 jan. 1843 als dochter van Jan Garmts Slagter en Eelke Arents Vlieg, of of Spijk (gem. Bierum) 1 jan. 1838 als dr. van Lukas Garmts Slagter en Henrika Berents Sunderman. Voor het eerste spreekt, dat er een keer sprake is van het patroniem Jans; deze vrouw trouwde Bierum 5 nov. 1863 met de boerenknecht Pieter Brondsema [bronsema] die op 3 juli 1870 te Spijk overleed. Zij emigreerde in 1873 als behoeftige dertigjarige werkvrouw naar Amerika uit “zucht naar veranderingâ€, en kan rechtstreeks van de boot met Gerhardus zijn gehuwd.

Een andere Aafke Slagter, geb. Spijk 1 jan. 1838, was met haar ouders Lukas Garmts Slagter en Henrika Berents Sunderman al veel eerder naar Amerika vertrokken en verkeerde in de naaste nabijheid van Gerhardus en zijn gezin; dit blijft dus twijfelachtig.

 

8   Martje Ludolphi, geb. Oterdum (huis nr. 3) 9 okt. 1821, in 1849 vertrokken naar Michigan, housekeeper aldaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Petra,

Zou dit het overlijden zijn van Jannes Weuler

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dan dit van zijn vrouw Johanna Ludolphi

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het blijft lastig met de verschillende spellingen en het ontbreken van meisjesnaam.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ga het nalopen, Joke. Als het met de leeftijden een beetje klopt?  Ik kan altijd "mogelijk" toevoegen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...