Jump to content

Van Hees

segb
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Ik ben op zoek naar een moeder en dochter Van Hees.

De moeder  (Dorothea Henriette van Hees, geb. 07-02-1857 te Den Haag, dienstbode; soms ook Hendrina of Hendrika genoemd) ging op 06-11-1894 naar Rotterdam met dochtertje Helena van Hees (geb. 28-10-1892 te Leiden). Op 10-12-1894 is de moeder naar Brussel vertrokken.  Vanaf dit punt ontbreekt ieder spoor, maar dan duikt Helena op als overledene op 20-01-1906 in Rotterdam, woonadres onbekend. Zij staat nergens ingeschreven sinds aankomst in Rotterdam. De laatst bekende gegevens zijn van overlijdensakte nr. 407 van 1906 waarop staat :  overleden : Helena van Hees, oud 13 jaren, geboren te Leiden, woonplaats onbekend, zonder beroep, dochter van Dorothea Hendrika van Hees, zonder beroep, wonende te Brussel. Het overlijden van de moeder kan ik nergens vinden.

Edited by sadminF
typo in jaartal correctie

• Beheerder

Beste segb,

Allereerst welkom op ons forum!!

Dorothea heeft in Leiden nog een dochter gekregen, Cornelia Maria van Hees, op 06 JUL 1886, moeder wel wonende in 's Gravenhage. Misschien door deze dochter te volgen kom je moeder op het spoor. 

Please login or register to see this attachment.

Ook als eens gedacht aan de koloniën? Op

Please login or register to see this link.

kan er gezocht worden. Is maar een ideetje.

Met een genealogische groet,

sadminF 

• Member Group
Robert Leukfeldt

Op DRenlias is niets te vinden over haar. Maar als ik het als volgt bedenk, is de dochter dan wel overleden in Rotterdam, maar woonde de moeder dus nog in Brussel.

• Member Group

Hartelijk dank voor de reakties! Cornelia Maria van Hees ken ik al want dat is mijn oma.

Op de trouwakte van haar staat: beroep en woonplaats moeder onbekend. Mijn oma had wel een voogd en toeziend voogd. In de familie werd wel gezegd dat de moeder naar Brussel was gegaan.

Blijkbaar via Rotterdam. Helena en moeder zijn in den haag uitgeschreven maar nooit in Rotterdam ingeschreven. Hebben zij dan rondgezworven? In het begraafboek van de begraafplaats in Rotterdam stond niemand vermeld die de begrafenis betaald heeft en zij is dus van de armen begraven. Op arch.be trof ik ook n

iets aan. Nog tips?

segb.

• Beheerder

Beste segb,

De aantekening woonplaats onbekend, maakt de zaak ietsje anders, het kan betekenen dat ze aan het zwerven is geraakt om een of andere reden en niet meer vermeld staat in bronnen. Nu heb ik een maandje terug zo'n voorouder geboren rond 1779 teruggevonden [zijn overlijdensakte] aan de andere kant van Nederland, en bleek hij een dronkaard te zijn en in een gesticht te zitten. Ook bij de huwelijken van zijn kinderen stond woonplaats onbekend en zelfs vermoedelijk overleden. Achteraf bleek dat niet zo te zijn. Mijn methode was, zo af en toe als ik weer eens online bezig was op verschillende archieven sites te zoeken op de familienaam. Na ruim 25 jaar heeft dat dus wat opgeleverd. Zonder de online bronnen was ik hier nooit achter gekomen.

>verwijderd< na opmerking Sylvia ;-)

Ik zou zo af en toe 'mijn methode' toepassen.

Mocht je haar ooit vinden, zou ik het erg leuk vinden als je dat hier komt vermelden.

Met een genealogische groet,
sadminF

• Member Group

Een gokje:

Vanaf 1895 is er een Van Hees (Ve) in de almanakken van Brussel te vinden. Eerst als “modes†en vanaf 1905 t/m 1923 als “rentiereâ€.

Mogelijk kon Dorothea als “veuve†doen alsof haar 2 dochters netjes binnen een huwelijk waren geboren.

Sylvia

PS

@sadminF:  August Christiaan van Hees is volgens mij niet een zoon van de gezochte Dorothea ....tenzij Dorothea op 10 jarige leeftijd een kind heeft gehad ????

• Member Group
Robert Leukfeldt

Sylvia,

bedankt voor dat gegeven...ik zat zelf ook al raar te kijken. Heb nog ven gezocht in de naturalisaties van Brussel...maar helaas. Kun je een link plaatsen naar wat jij hebt gevonden?