Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Familie de Kruijf (Wijk bij Duurstede?)


Gast Masje II

Recommended Posts

Beste forum,

Ik zoek de geboorte/doopdatum van Arnoldus de Kruijf en zijn ouders, mogelijk in Wijk bij Duurstede of omgeving.

184 ARNOLDUS DE KRUIJF, afkomstig Wijk bij Duurstede; begraven Drunen 24 augustus 1797; ondertrouw Drunen 11 april 1761, huwde Drunen 26 april 1761

185 LUCIA VAN BEECK, gedoopt RK Drunen 8 november 1730; begraven Drunen 22 maart 1790

a Theodora de Kruijf, gedoopt RK Drunen 4 oktober 1762

b Wilhelmus de Kruijf, gedoopt RK Drunen 30 augustus 1766

c Henrica de Kruijf, gedoopt RK Drunen 27 mei 1768

d Gerardus de Kruijf, gedoopt RK Drunen 20 september 1770

368 HENDRICK DE CRUIJFF (KRUIJF)

369

a Arnoldus de Cruijff, geboren Wijk bij Duurstede? (zie 184)

b Hendrina de Cruijff

c Cornelia de Cruijff

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Masje,

zou dit iets kunnen zijn ? bron

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

BRON: NH doopboek van Wijk bij Duurstede

Op 26-04-1733 is gedoopt: Arnoldus

De vader is: Roelof de Kruif

De moeder is: Gerarda Koot

Maar de vader moet een Hendrick zijn..... er staan op die site ook dopen in Schalkwijk

Hier kun je meer vinden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Masje II,

Vanmiddag had ik ook al eens rondgekeken via internet, onder verschillende schrijfwijzen.

Ludmilla vond al een doop van een Arnoldus in Wijk bij Duurstede NH.

Het probleem was alleen dat de vader een Hendrik geweest zou moeten zijn.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Ik ging er vanuit dat de religie ook mogelijk RK moest zijn.

Via de website

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

vond ik wel wat.

Misschien helemaal bij het verkeerde eind, toch maar even genoteerd.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">

Hendrik, doop Wijk bij Duurstede 27-07-1704 NG, ouders Hermen Ariesz. de Kruijff en Claasje Coot.

Hendrick, doop idem 10-07-1659 NG, vader Roeloff Janssen de Kruijff, moeder niet genoemd.

Claesjen Coot, doop idem 21-08-1670 NG, vader Hendrick Teunissen Coot, moeder niet genoemd.

Maar in jouw opgave van kinderen komt geen Claasje voor.

Ludmilla vond wel een Roelof, met een zoon Arnoldus.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ludmilla en Charlotta,

Hartelijk dank voor de redacties.

Ik heb op de betreffende site zuidoostutrecht vaak geraadpleegd en doorgeworsteld in alle varianten.

De site Hogenda ken ik ook, maar dat geef mij het "antwoord" ook nog geen voldoening.

Ik kom zelf nog niet uit.

Mogelijk dat men in Drunen in dtb een fout is gemaakt en is hij als Arnoldus Henrick de Kruijff vermeld.

Ik weet dat meer personen in De Langstraat met hetzelfde probleem zitten en ook nog niet hebben kunnen oplossen.

Maar wie weet komt er uit een onverwachte hoek een antwoord.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Masje,

de naam de Kruif, in alle varianten komt veel voor, in de provincie Utrecht en de Betuwe.

Zelf heb ik de ervaring dat je beter kunt filteren op de voornaam omdat je in een tijdsperiode aankomt waar nogal eens de (woon-) plaats als achternaam werd gebruikt zoals Dirk van Wijk (bij Duurstede?) die een zoon Arnoldus laat dopen in Veenendaal.

In Genealogiezuidoost staan behoorlijk wat dopen, als je filtert op Arnoldus, zie je ook daar de spellingsvarianten Aarnoldus, Aernoldus, Nol en Aernout e.d.

Maar het is toch sterk dat er slechts 1 Arnoldus de Kruif gedoopt wordt volgens het doopboek NH (!) in Wijk bij Duurstede. Als je daarop verder gaat had hij wel een jongere broer Hendrik en de namen Cornelia en Hendrik worden vernoemd. De namen van de dochters van Arnoldus en zijn vrouw, zouden je misschien verder kunnen brengen. Mogelijk dat Hendrick en Cornelia Mom verder onderzocht kunnen worden.

Misschien dat iemand anders nog aanknopingen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Hoi Masje II,

Je weet de precieze doopdatum van Lucia van Beek. Weet je ook de namen van haar ouders?

Hoe weet je dat de vader van Arnoldus Hendrik heet?

Ik zie in het BHIC dat de dopen van Drunen online zouden staan en de huwelijken niet. Maar ik krijg wel het huwelijk en niet de dopen op het scherm. Overigens wordt bij het huwelijk geen patroniem vermeld op BHIC. In de originele akte wel?

Groeten, Mirjam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mirjam,

De ouders van Lucia van Beeck staan hier onder:

370 WILHELMUS VAN BEEK, gedoopt RK Drunen 27 oktober 1699; begraven Drunen 30 januari 1769; ondertrouw NG Loon op Zand 17 april 1723*, huwde NG Loon op Zand 2 mei 1723*

371 JOANNA APPELS, gedoopt RK Loon op Zand tussen 17 augustus en 23 augustus 1696*; begraven Drunen 19 november 1777

Met een * wil zeggen dat ik een kopie van de originele akte bezit. De DTB van Drunen heb ik jaren geleden ingezien, maar nog geen foto van gemaakt. Daarbij kan ik niet zeggen of Arnoldus de oudste of jongste zoon van de familie De Cruiff/Kruijff is. Het RA van Drunen zou ook nog een optie zijn om meer gegevens te vinden die naar zijn juiste kunnen leiden. Daar ontbreekt op dit moment even voor mij de nodige tijd om naar het SALHA in Heusden te gaan. Het heeft overigens ook niet mijn echte prioriteit.

Maar bedankt voor het meedenken naar deze vraag, dat meerdere personen in De Langstraat (Waalwijk e.o.) mee worstelen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Ik constateer dat je met de vernoeming niet veel verder komt. Want ik zie dat Joanna niet vernoemd is. Misschien is het niet zover gekomen, te weinig kinderen gekregen.

Maar ik zie dus eigenlijk ook geen Hendricus, tenzij ze een dochter naar zijn vader vernoemd hebben.

Verder valt het me wel op, dat Roelof de Kruijf en Gerarda Koot ook een dochter Cornelia laten dopen. Helaas geen dochter Hendrina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...