Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ariaantje Jacobs uit Roermond, geboren 1648


jacqueline

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Jacob Cuijnder en Ariaantje Jacobs gaan op 13 juni 1670 in Amsterdam in ondertrouw. Ariaantje is van Roermond, 22 jaar en geast. met haer peet Geertruyd Pieters.

Te Roermond wordt 22 maart 1648 rk gedoopt Adriana Jacob, dochter van Lambertus Jacob en Petronella Hubrecht. Doopgetuigen: Christianus Calmans, in plaats van Walterus van Reijnersdael, en Agnes Charles. Als ik het allemaal goed begrijp tenminste.

Dezelfde ouders doopten een zoon Jacobus op 4 juni 1645, vader heet dan Lambertus Jacobs Lemmens. Doopgetuigen Joannes Lemmens en Hillegunda Lemmens. Beide echtelieden  treden ook op als doopgetuige, Petronella oa in 1648 bij het echtpaar Joannes Charles X Agnes Esbach, misschien ook in 1642 als Petronella Wijnkens. Hun huwelijk heb ik niet aangetroffen.

 

Jacob en Ariaantje dopen rk 5 kinderen: Jacobus 1672, Clara 1673, Magdalena 1675, Joannes 1678, Jacobus 1680.

Jacob was drie maal eerder gehuwd, uit zijn eerste huwelijk drie eveneens rk gedoopte kinderen, te weten: Joannes 1659, Jannetje 1664, Petronella 1666.

 

In 1676 gaat een Jacob Lemmens in Amsterdam in ondertrouw met Margriet Vriese, in 1677 dopen ze een Lambert. Hervormd. Wat later is er ook een rk dopende Jacob Lemmens. Helaas heb ik ruzie met de Amsterdamse cookies waardoor ik geen aktes kan bekijken. Ik accepteer ze en doe verder ook alles wat wordt aanbevolen maar toch weren ze me. Een tijdje terug had ik dezelfde problemen, daarna is het een periode goed gegaan maar nu is het weer helemaal mis.

 

Zou dit de juiste Ariaantje Jacobs zijn? Ook al is er bij de doop nergens een Geertruyd Pieters te bekennen? De leeftijd klopt precies. En kan iemand het huwelijk van de ouders vinden?

 

Groeten van Jacqueline

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Jacqueline,

 

Geen oplossing, maar wel twee extra kinderen:

Joannes 11-11-1670 en Magdalena 09-07-1676

 en via zoekakten kun je het doopboek bekijken:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien kom je daar verder mee.

 

Groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Joke,

 

Dank je wel! Het blijft een soort blinde vlek van me, ik zoek alles op zoekakten maar zodra het Amsterdam aangaat blijf ik daar die aktes kopen omdat ik dat al jaren zo gewend ben. En omdat ik nog steeds een tegoed heb.

Inmiddels dus het huwelijk van Jacob Lemmens gevonden, hij lijkt de juiste persoon. Hij is geas. met Jan Quirijns zijn - en dan loop ik vast. Vandaar het huwelijk als bijlage!

 

Groeten van Jacqueline

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En dank je wel Petra! Helaas geen aanknopingspunt dus. Via wikipedia vond ik nog de volgende verklaring voor de achternaam:

Lemmens is een Nederlandse, een Franse, een Duitse en een Belgische familienaam. Lemmens is een familienaam die afgeleid is van de voornaam Lambert, waardoor er vele niet verwante families die Lemmens heten, voorkomen. Het is een vrij veel voorkomende achternaam in het zuiden van Nederland en Duitsland en meer nog in België, waar de Heilige Lambert vooral aanbeden werd.

En verder zit ik muurvast.

 

Groeten van Jacqueline

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...