Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Vader niet bekend?


Scully

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik doe onderzoek naar de Koster kant van onze familie. Dat is de kant van mijn oma van moeders kant. Dit doe ik op verzoek van mijn moeder, en uiteraard omdat ik het zelf leuk vind. Nu ben ik al vroeg in de stamboom eigenlijk al mijn overgrootvader (Willem Koster) iets tegen gekomen wat bij mij vragen op roept. Hij is een kind waar de vader niet van bekend is. Het gekke is bij zijn vrouw is meen ik hetzelfde aan de hand. Ik zou wel eens willen weten wat kan dat zijn? Ik kan namelijk niets vinden. En Willem blijft ook de familie naam houden van zijn moeder Heike. Die wel een zekere Freerk van Dijk trouwt, maar al snel na het huwelijk overlijdt, volgens mij bij de geboorte van een kind van deze Freerk. Mijn overgrootvader was dus al vroeg wees ik meen toen hij 8 jaar was.

 

Kleine aanvulling het gaat om de familie Koster in de provincie Groningen.

 

Kortom heeft iemand hier een verklaring voor? Of kan ik daar meer info over vinden?

bewerkt door Scully
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Scully,

 

Welkom op het SVF!

 

Als algemeen antwoord op je vraag kan ik het volgende zeggen.

Het ongehuwd kinderen krijgen is van alle tijden, maar eind 18e, begin 19e eeuw is er wel een groei te zien in het aantal kinderen geboren buiten het huwelijk. In sommige gebieden zelfs wel tot 10%.

Het is dus redelijk 'normaal'.

Vaak huwden de ouders later en werd het kind [of kinderen] bij het huwelijk geëcht.

Maar net zo vaak werd er niet meer gehuwd.

Enkele redenen daarvoor zijn, economisch te arm om te huwen, milieu waar men uit kwam zag 'het als gewoon', en soms wilde men weten of de aanstaande moeders wel zwanger konden worden voor men [den aan boeren] trouwden, en het huwelijk werd om een of andere reden toch niet voltrokken.

En ook zijn er publieke vrouwen, net woord voor prostituees 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin.gif" alt=";D"> die meerdere kinderen krijgen van verschillende onbekende vaders. 

 

Je overgrootvader maakt dus iets mee wat niet echt abnormaal was, waar in verschillende milieus ook niet gek naar werd gekeken, behalve binnen de verschillende religies waar natuurlijk de zonde ervan werd benadrukt. [ maar hoe de kerken ermee omgingen is een ander verhaal]

Hij bleef de naam van zijn moeder dragen omdat de vader nooit hem als natuurlijke zoon erkende.

 

De moeder gaf soms wel de naam van de natuurlijk vader als extra voornaam op. En dan zie je namen zoals Piet Jansen Smit en dan is Jansen de familienaam van de vader. 

 

Dit is in het kort een uitleg, andere forumleden weten misschien nog aanvullende gegevens toe te voegen.

Nog een opmerking, eind 19e eeuw, begin 20e eeuw lijkt het langzaam weer toe te groeien naar een taboe en schande een ongehuwde moeder te zijn. Ik heb [en dat is niet makkelijk te bewijzen, vaak] in mijn voorouders een echtgenoot die meerdere keren huwde tegen betaling om het ongeboren kind niet als 'bastaard' te wereld te laten komen. Vaak zijn de moeders dan in huis bij rijke families en worden bezwangerd door iemand binnen die familie.

 

groeten, Keren

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Keren ik heb nog eens in mijn gegevens  gekeken en zie nu dat Heike de moeder van Willem dienstmeid was. Dus de kans dat ze misschien zwanger was van haar werkgever is dus aanwezig.

 

Zouden er gegevens bestaan over dienstmeiden in die periode?? Ze is in Midwolda geboren en in Finsterwold overleden. Ben wel benieuwd waar ze gediend heeft nu...(altijd tuk op dit soort roddels)

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Scully, je kan in de bevolking registers kijken van de plaats waar je zeker weet waar ze woonde en dan met een beetje geluk kan je de lijn van plaats naar plaats blijven volgen waar ze verbleef. Er waren ook wel speciale dienstbode registers, maar of die in Midwolda ook bestonden dat weet ik niet.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

volgens de akten, was hij: de meerdejarige, niet erkende zoon. Hoogstwaarschijnlijk is dan niet de vader te achterhalen.Daarom blijft de naam van zijn moeder dus gehandhaafd. Zijn vrouw haar moeder was dus wel bekend. In een korte zoek, zag ik dat er denk ik ets meer te vinden is... kijk eens op "alle groningers'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ik kijk nog even...maar is wat vewarrend oor me nu...  ik zie :

 

een huwelijk tussen Freerk van Dijk en Heike Koster. Van Heike zijn de ouders bekend. Freerk was eerder gehuwd? Ik denk dat je meer moer snuffelen in "Alle Groningers" en even wat data op rij moet zetten met gegevens. Dat helpt ons dan weer bij het zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Robert, ik ben via Heike al een eind terug hoor!  Ben nu met de andere kant bezig. Maar het is gewoon iets wat me boeit! Waarom is mijn betovergroot vader niet erkend? En is zijn vrouw net zo'n kind zonder vader? Van zijn vrouw weet ik via verhalen wel dat ze ergens in de achterhoek in dienst is geweest bij haar oom. Waar zijn die 2 dus een kind van? Incest? Zwanger gemaakt door werkgever? Daar ben ik eigenlijk stiekum naar op zoek.

 

Heike zijn moeder is trouwens overleden een paar jaar na haar huwelijk een dag na de geboorte van een eveneens overleden kindje. Willem was toen 8. Freerk van Dijk is meen ik daarna wel weer hertrouwd, maar dat zou ik even moeten nakijken. Hij is echter nooit erkend. want anders had mijn oma geen Koster geheten van achternaam.

 

Hindrika Christina Grunuveld was de vrouw van Willem Koster. Mijn oma heette Willemke.  Heike Koster is vernoemd naar de oma van vaders kant.

 

Alle Groningers is een fijne plek om dingen op te zoeken. En er komt steeds meer op te staan. Dus ik denk dat ik met een jaar verder ook meer zal kunnen vinden als nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tjonge de schoonmoeder van mijn Betovergrootvader was wel eentje die nogal wat kids heeft gekregen waarvan de vader niet bekend is. Dat was toch ook in die tijd 1880-1900 niet echt normaal lijkt me. Aaltje Grunuveld of Gruneveld, is haar naam. Dus Hindrika Christina is een van meerdre kinderen van haar. Er is zelfs een tweeling bij. Alle kinderen hebben moeders naam. De meeste zijn geboren in Appingedam.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ze woonde samen met Wietze Roorda.

Hij was getrouwd met Grietje Schreuder.

Bevolkingsregister Appingedam is hier te zien:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Grietje overleed in 1890.

 

Groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Global Moderator

Beste Scully,

U heeft op uw vraag reacties gekregen van onze leden.

Kunt u via een reactie laten weten of u hiermee verder kunt? Dat zal zeer op prijs worden gesteld.

Dank u wel.

Met vriendelijke groeten,

Modje- Team SVF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sorry, ik heb even weinig tijd gehad de afgelopen weken en ben dus ook niet hier geweest. Maar ik heb heel veel aan die link van Joke gehad! Die maakte veel duidelijk, ook al riep die ook weer veel vragen op.

 

Hoe vraag je dit soort dingen op eigenlijk, want ik heb tot nu toe in Alle Groningers.nl gezocht. En hoe vind je mensen voor 1811 terug. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ook voor 1811 kun je op allegroningers terecht.

Je kijkt naar de bekende gegevens van na 1811 bv de namen van ouders in een huwelijksakte.

Maar het is soms lastig om zekerheid te krijgen.

Hier op forum kun je natuurlijk altijd om hulp vragen.

En we kunnen ook meekijken/ denken als je niet zeker bent.

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Naar mijn ervaring trouwden onwettige kinderen best wel vaak met andere onwettige kinderen. (Ik praat nu over de periode 1750-1850, maar misschien gold het breder.)

 

En waarom die overgrootvader niet erkend is?  Vrij simpel: zijn vader zag de relatie niet zitten en verdween uit beeld, was misschien niet eens bekend. En zijn stiefvader was duidelijk de vader niet, soms erkennen ze zo'n voorkind van hun vrouw toch wel (uit de goedheid van hun hart, zullen we maar zeggen) en soms niet. Soms kon dat niet eens, omdat ze ten tijde van de geboorte met een eerdere echtgenote gehuwd waren.

 

Door je moeder moest je erkend worden (daar slaat dat "meerderjarige, niet erkende zoon" op), anders bouwde je geen wettelijke familierelatie met haar op. Als er toch niets te erven viel was dat misschien niet zo belangrijk -- maar als zo'n kind ging trouwen, wilde de moeder toch wel officieel toestemming kunnen geven, vandaar dat het in die periode vaak alsnog gebeurde. Maar gezien haar vrij jonge overlijden heeft ze daar dus niet meer de kans voor gekregen.

 

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben inmiddels over die Aaltje al wat wijzer, heb ook haar ouders al gevonden. Maar het blijft een rare relatie die ze had met die Wytze Roorda. Vooral omdat die nog getrouwd was met ene Grietje, toen hij al samenwoonde met Aaltje. Vermoedelijk zijn alle kinderen wel van hem, ook omdat een zoon Jan Wytze heet, pa heet Wytze Jan. Echter al haar kinderen hebben haar achternaam. Ook nadat Grietje is overleden. Van Christina mijn overgrootmoeder is dus waarschijnlijk wel de vader bekend, al is ze niet ge-echt. Nu verder zoeken, want ben ondertussen ook nog met de tak van mijn overgrootvader bezig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

De kinderen van Aaltje werden tijdens het huwelijk van Wietze met Grietje Schreuder geboren.

Daarom konden die kinderen niet zijn achternaam krijgen.

Heb je gezien dat Aaltje na het overlijden van Wietze in 1900 getrouwd is met Klaas Bakker?

Bij het overlijden van Aaltje in 1932 werd in de overlijdensakte gezet dat ze weduwe van Jan Roorda was.

 

Wietze staat onder verschillende namen bekend. In de huwelijksakte van zijn zoon Hendrik in 1895 staat daar nog iets over in de akte.

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Bekijk de huwelijksakte van Wietze en Grietje ook maar eens goed.

Dan zie je dat in de overlijdensakte van hem heel wat fouten staan.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep
joke andriessen

Scully en anderen,

De link naar het bevolkingsregister in Appingedam werkt niet meer.
Ik hoop dat je de gegevens hebt genoteerd.
De website van het Groninger Archiefnet is veranderd.
Ik heb gemaild met de vraag waar de scans te vinden zijn.
En kreeg vandaag dit antwoord:

 

 

In antwoord op uw e-mail laat ik u weten dat het bevolkingsregister niet meer is te raadplegen via het internet. Op het nieuwe Groninger Archiefnet was helaas geen plek meer voor de scans van de gemeente Appingedam. Wij bekijken nog hoe we ze weer online kunnen krijgen, maar dat zal niet op heel korte termijn zijn.

Voor raadpleging van het bevolkingsregister kunt u op afspraak terecht in het stadskantoor van Appingedam.

 

Groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumleden Groep

Ook een moeder moest het kind erkennen om een juridische betrekking met hem aan te gaan (zodat hij van haar kon erven) daar kan de passage " niet erkend" dus ook nog op slaan. Vaak werd de geboorte-aangifte van zo'n kind gedaan door een vroedvrouw of dokter (de moeder zelf kon dat niet die lag in het kraambed).Om te voorkomen dat die onbekende aangevers een vrouw een kind in de maag splitsten dat niet van haar was moest de moeder het later dus alsnog erkrennen, vaak gebeurde dat bij het huwelijk van het betreffende kind. Op het andere forum zijn hier al heel wat draadjes aan gewijd.

bewerkt door Annemarie_57
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...