Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Freerk Sietsma in het Daklozentehuis


appelflap

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op zoek naar overlijden en tussenliggende gebeurtenissen van Freerk Sietsma, geboren 23 sep 1883 Poppenwier, uit Johannes Sietsma (1855-1913) en Antje Kooistra (1856-1918), voor zover mij nu bekend enig volwassen geworden kind (maar dit nog lang niet uitputtend onderzocht), kwam ik via de militieregisters, waaruit bleek dat hij in 1902 in dienst moest en te Friens woonde (en dus nog leefde) bij de bevolkingsregisters op allefriezen terecht.

 

Uit de bevolkingsregisters blijkt dat hij in 1914-1918 op diverse adressen samen met zijn moeder heeft gewoond (zij hervormd, hij geen kerk) en dat hij in de periode 1914-1922 (na 1918?) 4 verschillende kostadressen heeft gehad. In 1924 komt hij van "a.k." en woont de jaren er na op 3 verschillende adressen bij een zekere P. v.d. Meer. Het laatste adres gaat in in januari 1926. Vervolgens vind ik hem terug op Pioenstraat 1, het tehuis voor Daklozen van de Vereniging Praktische Hulp, waar hij volgens het bevolkingsregister binnenkomt op 12 november 1932, komende wederom uit "a.k.". Aangezien het bevolkingsregister loopt tot 1939 en er geen wijzigingen meer bijgetekend zijn (en er tevens geen overlijdensakte te vinden is op AlleFriezen) ga ik er vanuit dat hij minstens tot 1939 in het Tehuis heeft gezeten. De enige plaats waar een beroep wordt vermeld is het militieregister, waar hij dienstknecht genoemd wordt.

 

-> Nu weet ik nog steeds niet hoe het met hem afloopt. Kan er iemand een graf, overlijdensadvertentie etc. vinden?

-> Wat moet ik me bij een Daklozentehuis uit die tijd voorstellen?  Om wat voor reden kwamen mensen daar terecht? Was er sprake van enige vorm van begeleide re-integratie of alleen maar het verschaffen van een dak boven het hoofd?

-> Bestaat het Daklozentehuis nog (in de zin van: Is er nog iets van het gebouw over dat interessant is om te gaan bezichtigen?)? Zijn er archieven van bewaard gebleven, waar misschien meer te vinden is over de situatie van Freerk bij zijn opname en zijn verdere levenslot?

 

Ik ben benieuwd wat er op deze manier boven water komt.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

vervallen was een vrouwelijke Sietsma ....

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gokje via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

-> Burgerlijke stand 12 mei 1964, Overleden "F Sietsma, 80 jr, m, ongeh" <

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

>

 

-> Via dezelfde kranten site komen een 18-tal krantenartikelen boven als men zoekt met de termen "Vereeniging voor Praktische Werkverruiming en Hulpverleening"; een 30-tal met de termen "Daklozen Vereniging "Praktische Hulp""

 

-> Enig archief is bewaard gebleven, <

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

>. Op de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat tenminste 1 foto: Vereniging Leeuwarder Praktische Hulp, tehuis voor daklozen. Werkplaats. Verder is een wandelroute in Leeuwarden te vinden waar de plek van het tehuis wordt gemeld (pagina 10), <

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

>

 

MVG

bewerkt door Hans
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...