Member Group priegel Posted April 14, 2014 Member Group Share Posted April 14, 2014 de vrouw was rooms? helaas dat ouwe lezen lukt mij nog steeds niet zo goed! wie wil nog even meehelpen en lezen en zeggen wat er staat? peter van de kieft en wilhelmina gerrits. die trouwen op 13-7-1788 in nijkerk. alvast dank je wel.Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Paula Posted April 14, 2014 Member Group Share Posted April 14, 2014 Hoi Priegel Er staat: Deze bruid van de roomschgezinde kerke zijnde heeft bij het aantekenen, bet------ alles omtrent haaren man, die van den gerefor meerden godsdienst is, en de kinderen die zij---- doen krijgen zal, te zullen onderhouden en wat--- daar omtrent door hun EE. NN de HH staate----- zer provincie is vastgesteld, in 't reglement aangaande de ongelijke Huwelijke. De streepjes zijn de letters aan het eind van de regels, die niet te lezen zijn. Groetjes Paula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group henk elsinga Posted April 14, 2014 Member Group Share Posted April 14, 2014 1. Deeze Bruid van de Roomschgezinde 2. ..................................................., beloofd 3. .................................................... Gerefor= 4. meerden Godsdienst........................die zij bij 5. hem krijgen zal..............................wat 6. ............................................Staaten de= 7. zer .................................................. 8. .....................................Huwelijken De streepjes en enkele hoofdletters zijn nu ook ingevuld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted April 14, 2014 Member Group Share Posted April 14, 2014 Er staat geen NN, maar MM, De formulering EE MM de HH betekent dan: hunne Edele Mogendheden de Heeren de verdubbeling van de letters duidt op meervoud. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Paula Posted April 14, 2014 Member Group Share Posted April 14, 2014 Henk dank je wel voor de aanvulling. Richard, ik lees nog steeds N.N. maar als jij gelijk heb heb ik weer iets bijgeleerd, ook het meervoud daarvan had ik nog nooit van gehoord, leuk om te weten en hopelijk niet meer te vergeten, dank je wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted April 15, 2014 Author Member Group Share Posted April 15, 2014 dank allemaal voor de antwoorden en richard, wat bedoel je met meervoud?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group J.H. van Veen Posted April 15, 2014 Member Group Share Posted April 15, 2014 Priegel......Priegels Please login or register to see this image. /emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#"> Dus E = edel (EE = edele) M = mogendheid (MM = mogendheden) H = heer (HH = heren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted April 15, 2014 Author Member Group Share Posted April 15, 2014 dank allemaal, ik ga de tekst onder de akte zetten! waar ik een akte van heb, probeer ik zo goed mogelijk het juiste er bij te schrijven, makkelijk voor mij en een ander om het nog eens na te zien en het is ook veel mooier! nogmaals, Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Archie Posted April 15, 2014 Member Group Share Posted April 15, 2014 @ Priegel en overige lezers Als ik er niet uit kom, heb ik nog wel eens baat bij het volgende werkje van André Dumont: Verzameling van woorden en begrippen voorkomend in Doop -, Trouw - en Begraafboeken en andere Genealogie bronnen. [Genealogie Trefwoordenlijst 5e editie (2012)] De 5e editie (2012) is gratis te downloaden van: Please login or register to see this link. Er is ook een 6e editie (uitgebreider en te betalen) verkrijgbaar op CD-rom (zie Please login or register to see this link. ) Archie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted April 15, 2014 Author Member Group Share Posted April 15, 2014 archie, boekje gelijk opgeslagen!! bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted April 16, 2014 Author Member Group Share Posted April 16, 2014 allen bedankt heb dit onder de akte van huwelijk gezet; Peter van de Kieft wed van besseltje Teunis en Willemijntje Gerrits j.d. Beijde te Nijkerk. Deze bruid van de roomsgezinde Kerke zijnde heeft bij het aantekenen be(loofd) alles omtrent haaren man, die van de gere(for) meerden, Godsdienst is, en de kinderen die zij (bij) hem krijgen zal, te zullen onderhouden wat daar omtrent door hun EE. MM de HH staate de zer provincie is vastgesteld, in 't reglement aangaande de ongelijke Huwelijke. E = edel (EE = edele) M = mogendheid (MM = mogendheden) H = heer (HH = heren) hunne Edele Mogendheden de Heeren de verdubbeling van de letters duidt op meervoud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts