Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Iedereen mag je stamboom overnemen, zo blijkt


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Via een tweet van Christian van der Ven kwam ik terecht op het blog van Arnoud Engelfriet, die een vonnis van een rechter uit Brabant bespreekt. Daaruit blijkt, dat het niet verboden is om een stamboom, waar iemand jaren aan gewerkt heeft, te kopiëren en op een website te zetten.

De stamboom in kwestie is gekopieerd en op Geneanet geplaatst. De maker van de stamboom kwam daartegen in opstand en spande een rechtszaak aan. De klacht werd door de rechter niet ontvankelijk verklaard. Lees het hele verhaal op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mijn idee is, dat sommige mensen hierdoor hun stamboomgegevens minder snel op een openbaar medium zullen plaatsen. Of, wat nog vervelender is, ze plaatsen de gegevens wèl, maar laten bepaalde delen weg of ze introduceren bewust fouten.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja daar erger ik me ook aan. Heb een boek uitgegeven met daarin o.a. een complete kwartierstaat. Een van de kopers heeft deze kwartierstaat op allerlei sites geplaatst. Als hij dat nu nog correct had gedaan, maar nee, foute data verkeerde ouders, verkeerde kinderen, zelfs een compleet andere familie erin gemixt. Ik heb hem erop aangesproken,maar hij wil het niet aanpassen. Heb hem wel gemaand om privé gegevens van mij en mijn kinderen te verwijderen. Die stonden niet in het boek, maar die heeft hij genoteerd bij de boekpresentatie. Dat verwijderen heeft hij uiteindelijk wel gedaan. Ik heb hem gewaarschuwd dat ik stappen onderneem als hij uit de verhalen in mijn boek iets op internet zet. Dan geldt hopelijk mijn auteursrecht. En ja...de kwartierstaat, waaraan ik 30 jaar heb gewerkt zou hij zelf gevonden kunnen hebben. Misschien is hij in drie maanden tijd wel in alle archieven van ons land en ook nog in Duitsland geweest. Het is alleen zo jammer dat anderen dit nu weer van internet gaan plukken en een foutieve kwartierstaat een eigen leven gaat leiden. Jammer ook dat velen de lol missen van het zoeken en vinden in een archief. Groet Karin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb een soortgelijke ervaring. In het verleden heb ik een deel van de stamboom van mijn familie ter inzage gegeven aan een derde. Hij heeft dat compleet overgenomen op een ander publicatieprogramma en op internet gezet. Hoe ik dat weet? Omdat hierin twee opmerkingen staan, die ikzelf uitsluitend in mijn eigen vastleggingen had opgenomen. Plagiaat heet dat.

Niet alleen bij stamboomonderzoek gebeurt dat. In de academische wereld komt het ook voor. De motivering daar is om meer publicaties op je naam te hebben.  In de boek "Ontspoorde wetenschap" van Frank van Kolfschooten is een aantal spectaculaire voorbeelden opgenomen. Hoe meer publicaties. hoe meer aanzien. Maar waarom doet men het bij stambomen?

Niettemin: het blijf ergerlijk, zo profiteren van andermans werk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Dat is een reden dat ik nooit en te nimmer een genealogisch onderzoek op internet publiceer of als boek ga uitgeven. Wel gaan de resultaten naar het streekarchief als de tijd daarvoor rijp is. Ik deel mijn gegevens wel degelijk aan belangstellenden die er naar vragen of een vraag stellen. Dan onderbouw ik de vraag met originele stukken en eventueel mijn interpretatie. Maar nimmer ontvangen ze een digitale genealogie of kwartierstaat.

Wat op internet op genealogisch gebied geplaatst wordt is merendeels echt bagger. En dan worden de fouten door 10-tallen personen klakkeloos overgenomen, zonder de originele stukken te raadplegen. Fouten maken is menselijk, maar bewust fouten maken en deze op internet publiceren is niet fair. Plaats dan geen genealogie op internet, je maakt jezelf zo enorm belachelijk.

Maar door mijn ziekte kan mijn antwoord(en) op de vraag of vragen enige dagen duren.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb wel stambomen op mijn site staan, maar met beperkte data.

Geboorte-, trouw- en overlijdensdata kun je tenslotte makkelijk vinden. Maar verder informatie over personen in mijn familie blijven IN de familie en geef ik alleen per mail of persoonlijk af met de belofte dat men deze gegevens niet zelf gaat publiceren zonder mijn toestemming.

En tot nu toe heeft iedereen, die belangstelling voor de families die ik uitgezocht heb, zich daaraan gehouden.

Wil je echt niet dat er iets overgenomen wordt door derden, dan moet je nergens publiceren en alles voor jezelf houden.

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...