Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Pieter Pietersz Veul, Westerblokker 1749- Wervershoof 1799


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Na een lange tijd ben ik toch weer wat onzeker aan het stappen in de genealogie-wereld.

Pieter Veul, zoon van Pieter Jacobsz Veul en Trijntje Jacobs, werd geboren in Schellinkhout en gedoopt te Westerblokker op 21 mei 1749.

Op 28 januari 1776 trouwt hij (rk) met Bregtje Jacobs. Bij de inschrijving staat dat zij "jongedogter" is en hij "weduwenaar." Beiden waren "van Werfershoeve" (=Wervershoof).

Wie heeft misschien toevallig gegevens van Pieter met zijn eerdere echtgenote in zijn/haar bestand?

Ik weet niets van die dame, behalve dat ze begin januari 1776 al overleden is.

Omdat Pieter in 1749 is geboren, vermoed ik dat hij niet veel eerder dan 1770 voor het eerst in het huwelijksbootje stapte. Het huwelijk heeft dus niet echt lang geduurd.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Tot nu nog niets gevonden, maar kwam wel dit tegen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

linker blz en dan linker rij de 1 na laatste.

Tevens kom ik Bregje Jacobs Veul ook tegen op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechter blz in het midden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je, Robert.

De tweede vermelding (Bregje Jacobs Veul als getuige) is - denk ik - de tante van "mijn" Pieter Veul. De zus van zijn vader.

De eerste vermelding (Breggi Govers) is misschien de eerste vrouw van Pieter junior. Ik ga eens kijken of ik daar iets meer over kan vinden.

... wordt vervolgd ... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In de pagina van bovenstaande link, het hele verhaal. Dus ook de 1e vrouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wow. dat is handig. ik ga kijken of ik daar wat over kan vinden. Kopiëren kan altijd nog.

bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zie je ... nooit iets klakkeloos overnemen:

Over de trouwdatum van Jacob Veul en Bregje Goverts staat in het hele verhaal op Allemaal Familie: "Hij (1) trouwde, 27 jaar oud, op 5 februari 1766 in Westerblokker [bron: DTB Westerblokker RK statie St. Michael 1747-1811] met Gover(t)s, Bregje"

Dit is de scan:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Er staat geen 5 voor februari, maar een 1 (en daarbij is het ook nog eens 1765!).

Wie is in de gelegenheid in het Westfries Archief dit boek eens open te slaan en voor mij te kijken of er nog een cijfer voor die 1 staat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kon het via de opgegeven link niet direct vinden, maar dit zijn de juiste pagina's uit het trouwboek:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Dat er minimaal een 1 staat voor februari, dat klopt. Maar als je de pagina vergroot, dan lijkt het als of er nog een 1 voor staat en dan zou het de 11e februari 1765 zijn.

Archie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ghe...inderdaad..iemand moet dat boek gaan bekijken...het lijkt inderdaad alsof er nog een cijfer staat.

En ja...je mag nooit klakkeloos iets overnemen, helaas heb ik zelf ervaren dat mensen dat steeds weer doen en dat ook nog eens aanvullen met aannames...maar das een andere zaak. Gelukkig heeft de site die ik je noemde "ons" wel wat verder kunnen helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De vorige inschrijving (laatste op linkerpagina) is van 10 februari, de volgende van 16 februari. De indicatie dat het om 11 februari gaat is daarmee wel heel sterk.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...