Member Group FrankvdV Posted March 5, 2014 Member Group Share Posted March 5, 2014 Allen, Op 26 februari 1702 wordt in Kropswolde (Groningen) een kind gedoopt: Roelef. Hierover staat in het doopboek: Please login or register to see this image. "Claes Jans Swagers kint Roelef den 26. " (uiteraard staan maand en jaar eerder vermeld). Op AlleGroningers.nl wordt dit vertaald als " "kind van de zwager van Claes Jans" (Bron: Kerkeboek 1674-1753 Kerkelijke gemeente - Kropswolde) Link naar Please login or register to see this link. met alle Roelef die in 1702 gedoopt zijn. Ik heb ooit lang geleden de naam Claes als vader overgenomen van een tante van mijn vrouw, die onderzoek naar deze familie heeft gedaan, maar nu ga ik twijfelen aan deze Claes. Maar als dit echt een zwager is en niet een familienaam, wie zijn dan wel de ouders? (of beter: hoe kan ik daar achter komen dan?) En kwam het wel eens voor dat derden een kind ter doop brachten? Alvast dank voor enig licht in deze duisternis! met groet, Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Annemarie_57 Posted March 5, 2014 Member Group Share Posted March 5, 2014 Je zou eens moeten kijken of de naam vaker voorkomt. Het kán ook gewoon zijn 'vaste' toenaam zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted March 6, 2014 Member Group Share Posted March 6, 2014 @Annemarie57: heb ik ook aan zitten denken, maar als de transcribeur (schrijf je dat zo?) het overal heeft veranderd of weggelaten, dan moet je handmatig al die bladen doorspitten. Ik heb twee pagina's gedaan, maar ben de naam niet tegengekomen. Komt nog bij dat Roelef (met een "e") daar heel vaak voorkomt, de Groningse variant van Roelof, denk ik. Dus die naam is ook geen handig zoekinstrument. Verder ben ik nog nooit tegengekomen dat iemand zijn neefje liet dopen, zonder dat de naam van de ouders (of in elk geval de vader) werd genoemd. Maar ook dat zegt niets, want ik word nog bijna maandelijks verrast door zaken die ik nog nooit eerder had gezien. Al met al is de vraag van Frank nog niet beantwoord, ben ik bang. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted March 6, 2014 Member Group Share Posted March 6, 2014 Hallo alle-3, Op 15-12-1695 geeft de database de doop van Jan, zoon van Claes Jans te Kropswolde. Het doopboek zegt: Claes Jans soons kint Jan den 15. Toevallig staat twee dopen erboven en soortgelijke vermelding (zie foto). Ik heb niet gebladerd of het meer voorkomt. Eveneens te Kropswolde overlijdt in 1693, N.N., de oudste dochter van Claes Jans, in 1694 Roelefien, de vrouw van Claes Jans en in 1715 Claes Jans. Indien dit steeds allemaal dezelfde Claes betreft en de doop in 1695 die van een kleinzoon is, zullen Claes en Roelefien getrouwd zijn rond 1670 of eerder? Op 16-05-1663 trouwt te Slochteren het echtpaar Claes Jans en Roelefjen Lamberts. Waarvan ik tot dusver geen dopen heb kunnen vinden. Ik betwijfel of dit alles enig licht brengt, maar meer kan ik er niet van maken! groeten van Jacqueline Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group henk elsinga Posted March 6, 2014 Member Group Share Posted March 6, 2014 Dag Frank, Je zult in een doopboek normaliter niet zien, dat iemand voor een ander een kind ten doop houdt, waarbij deze ander verder anoniem blijft. Dit vindt zijn oorzaak in het feit, dat er een mondelinge gelofte wordt afgelegd m.b.t. het opvoeden en onderrichten van de dopeling in de Christelijke leer Alleen bij vondelingen blijven de ouders anoniem en is er bijvoorbeeld een regent van het weeshuis, die het kind ten doop houdt. Als de vader is overleden, treedt er wel een familielid in zijn plaats, bijvoorbeeld grootvader of broer van de overledene. De relatie tot de overledene is (behoudens uitzonderingen) dan ook duidelijk vermeld in het doopboek. Jouw uitsnede uit het doopboek van Kropswolde is te klein en onvoldoende om daar een zinnig oordeel over te geven. Beter is een link of een Image-nummer, want dan kunnen we vergelijken, d.m.v. bladeren. Ik heb nu e.e.a. zelf opgezocht en gebladerd via Genver (wat is dat toch een meesterlijke uitvinding van Jakkes !). Doopboek Kropswolde: Image 8 Claes Jans soons kint Jan den 15 (Dec. 1695) Claes Jans ouderl. Swagers kint Egbert (12 Junij 1698) Image 9 Egbert Swagers Sicke(?) den 9 Maj(u)s 1700 Claes Jans Swagers kint Roelef den 26 (Febr. 1702) Claes Jans Swagers kint Roelefien den 31 Oct. (1706) Image 10 Roelef Wints Swagers kint Jan den 26 (Dec. 1711) Collectors Harms Swagers kint Lucas den 29 Jan. (1713 Albarts Swagers kint Aeltien den 12 Nov. (1713) Image 11 Pheben Swagers Willemtijen den Xl Junij (1719) Conclusie: Claes Jans is tevens ouderling. Er zijn nog meer mensen met de naam Swagers. Alle doopouders staan in de tweede naamval, dat geeft niets bij een patroniem, maar wel bij een familienaam. Om te controleren of de naam Swager is of Swagers, is verder onderzoek nodig (bv. lidmatenregister, of begraafboek). En wat "Alle Groningers" betreft: hun huiswerk is soms onvoldoende. Mvrgr, Henk Elsinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group FrankvdV Posted March 6, 2014 Author Member Group Share Posted March 6, 2014 Hartelijk dank voor alle reacties en hulp in deze! @Annemarie en Richard: ik had al zitten zoeken op Swager/Zwager, maar daar maar vijf inschrijvingen van gevonden. Maar als inderdaad men overal de (toe)naam Swager/Zwager als familielid beschouwd heeft bij het transcriberen, dan snap ik dan wel..... @Jacqueline en Henk: Dank voor jullie meehelpen met zoeken en de uitleg van jouw, Henk. De doopboeken van het Noorden zijn een stuk minder 'behulpzaam' dan doopboeken uit andere regio's uit Nederland heb ik inmiddels wel gemerkt. Henk: ik had een link geplaatst naar de resultaten pagina van AlleGroningers.nl, maar inmiddels ben ik er achter hoe ik ook naar een Please login or register to see this link. een link kan plaatsen. En ja: genver is inderdaad een werelduitvinding! Wat mij hierbij wel opvalt is dat deze Claes tot nu toe wordt gezien als de stamvader van een van de families Nijborg/Nieborg. En de naam Swager komt daar in geen enkele vorm in terug. Waarschijnlijk is de naam Nijborg (denk ik dan) in 1811 aangenomen. Maar dat moet ik nog verder uitzoeken. Tot dusver: allen hartelijk dank!! met groet, Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted March 6, 2014 Member Group Share Posted March 6, 2014 Helaas heb ik ook geen oplossing. Dit echtpaar is er wel: Registratie: 26-02-1665 Bruidegom Claes Jansens, van Wolfsbarge Bruid Roelijfjin Egbart, van Kropswolde - Bron Kerkeboek 1625-1673 Kerkelijke gemeente - Kropswolde Collectie DTB (toegang 124) Inventarisnummer 246, folio 45 Please login or register to see this link. Ze staan ook als lidmaat genoteerd 1679 Den 1. Junij. 79. Claes Jansen van Barge en sijn 80. Vrouwe Roelijfjin Egbarts Please login or register to see this link. in die ledenlijst ook paar keer vermelding swager En niets ten nadele van genver, maar op allegroningers kun je doopboek ook gewoon inzien en doorbladeren. Groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted March 6, 2014 Member Group Share Posted March 6, 2014 Hou er verder rekening mee dat in die tijd "zwager" ook werd gebruikt voor schoonzoon. Het is niet onmogelijk dat de jonge vader op de grote vaart (of zelfs op de turfvaart) afwezig was, en dat Claes zijn kleinkind liet dopen. Die inschrijvingen zijn überhaupt in een soort steno geschreven, dus de interpretatie kan alle kanten op. Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts