Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wie was Johannes SON?


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

(Het klinkt alsof jullie je allemaal wat vervelen dus hierbij een nieuw onderwerp. Alvast good luck gewenst..)

Maria Agnes MATRAY (ged 24-12-1777 te Herstal, Belgie, ovl 17-4-1861 te Ommen, dochter van Mathieu Matray en Anna Libert, van beroep koopmanske / scharenslijpster / koloniste) is op 17-12-1811 te Oude Pekela met Jacobus Everts Stuivenwold getrouwd. Met hem heeft ze zo’n 6 kinderen heeft gehad.

NB. Al is Maria Agnes in Belgie geboren, vanaf 1784 zijn haar (half) broers en zusters in Noord Brabant geboren.

Voor dit huwelijk heeft Maria Agnes nog 2 zonen gehad met ene Johannes SON:

Zoon #1

Matheus Doris (of Mathias Theodorus) SON geb ong 1800, ovl 11-12-1865 te Groningen, van beroep scharenslijper.

Volgens zijn trouwakten zou hij te Maurik geboren zijn , terwijl zijn overlijdens akte vermeldt dat hij te De Marsch gem. Lienden geboren zou zijn.

Zoon #2

Henricus Doris SON geb ong 1803, ovl 27-10-1868 te Zuidhorn, van beroep scharenslijper / koperslager . Volgens zijn trouw en overlijdens akten is hij in Herpen geboren.

Vraag 1: Zijn Maria Agnes Matray en Johannes Son ooit getrouwd? Zo ja waar en wanneer?

Vraag 2: Wie was Johannes Son ie waar en wanneer is hij geboren en overleden?

Vraag 3: Wie kan de precieze geboorte/doop informatie van Mattheus en Henricus Son vinden?

groetjes

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sylvia,

Probeer eens deze link:

Het zijn digitale pagina's uit het kerkboek van Lienden 1639-1811.

Mogelijk dat daar een van je vragen is te beantwoorden.

Het is wel een flinke kluif om deze door te worstelen waar men zowel dopen, huwelijken, begraven en lidmaten in terug kan vinden.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een goede tip en heb zonet met goede moed er doorheen gebladered. Maar, helaas niets kunnen vinden bij trouwen en dopen (niet onder Son of Matray). Ze konden natuurlijk wel een ander geloof hebben gehad, of misschien was de zoon er wel geboren maar niet gedoopt vanwege hun rond reizend gedrag.

Natuurlijk wel mijn dank voor deze tip!

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Sylvia,

Je laat nu net de meest interessante informatie weg... de huwelijken van die jongens Son!  Ik heb ze even opgezocht.

OK, morgen zal ik zien of ik de bijlagen bij die huwelijken kan vinden. Als het goed is, staan daar hun doopgegevens in.

Groeten,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op 12 juni 1824 trouwde in Zuidhorn Henricus Doris Son, schaarslijper, met Annechien Jans Woldijk. Hij was R.K., zijn vrouw was N.H. geboren/gedoopt Zuidhorn 23 maart/5 april 1801 als dochter van Jan Jurjens Woldijk, landbouwer, en Anje Berends.

Over Henricus: hij was R.K. gedoopt Herpen, canton van Ravenstein, provincie Noord-Brabant "vooralsnog rechterlijk behorende onder het kwartier Nijmegen, provincie Gelderland" 16 febr. 1803 als onechte zoon van Maria Agnetis Matré, koopvrouw; getuigen waren Gisbertus Versterre en Maria Clare, maar het lijkt dienstig om dat in de bron te controleren, want die laatste namen waren wel èrg onduidelijk op de film.

Blijkens het certificaat van de loting voor de militaire dienst heette hij Hendrik Doris Son, geb. Herp in Gelderland 16 febr. 1803, schaarslijper, vader onbekend, moeder Agnes Matre, koopvrouw te Zuidhorn, gem. Veendam. Hij kon niet schrijven en hoefde niet in dienst: van de lichting 1822 was hij vrijgeloot.

Straks verder...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgende aflevering:

Op 6 december 1828 trouwde te Leek zijn broer Mattheus Son, schaarslijper, zn. van Maria Matse, inlandsch kramersche (dat is, ambulante koopvrouw). Zijn bruid was Elisabet Roelfs van der Veen, eveneens inlands kramersche, geb. Nietap (gem. Roden, prov. Drenthe) 15 nov. 1798, ged. Leek (prov. Groningen) 25 nov. 1798, maar wel ingeschreven in het doopboek van Roden. Zij was een dochter van Roelf Harts [later: van der Veen] en Renske Wijgers.

Mattheus hertrouwde Leek 14 aug. 1842 met Trijntje Cazemier. Als je de levensloop van beide broers wilt nalopen, kijk dan op www.allegroningers.nl -- ideaal (wel wildcards gebruiken). Ze hebben allebei het patroniem Doris of Theodorus, dus ongetwijfeld dezelfde vader, maar dus hoogstwaarschijnlijk géén Johannes.

Terug naar zijn doop: Mattheus filius illegitimus, mater Mara Matse vagabunda [= zwerfster], getuige Henricus van Oyen. Deze R.K. doop vond plaats in Maurik, provincie Gelderland, 26 april 1800. Volgens het certificaat van de loting voor de militaire dienst heette hij Matheus Doris Son, scharenslijper, zn. van Maria Agnes Matré, koopvrouw te Veendam. (Haar naam in het doopregister is dus verminkt). In 1819 lootte hij in -- na vijf jaar militaire dienst werd hij keurig ontslagen. Hij kon wél schrijven, tekende althans goed leesbaar met M. Son.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Petra,

Wow, bedankt voor de moeite die je gedaan hebt betr het inzien van de bijlagen. Ik had alleen heel summier de trouw akten vermeld, daar ik nooit had verwacht zo’n geweldige service te krijgen.

Een paar dingen die me zijn opgevallen naar aanleiding van jouw onderzoek:

Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat Maria Agnes en Johannes Son nooit zijn getrouwd. De “filius illegitimus “ is wel een heel sterke aanwijzing. Toch schijnen zijn zonen zijn naam wel te hebben aangenomen. Trouwens, de enige akte waar de naam van de vader wel voorkomt is in de volgende:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Groninger

Archieven Algemeen Gemeente: Groningen

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 1158

Aangiftedatum: 12-12-1865

Overledene Mattheus Doris SON

Geslacht: M

Overlijdensdatum: 11-12-1865

Leeftijd: 65

Overlijdensplaats: Groningen

Vader Johannes SON

Moeder Maria Agnes MATREE

Partner Catharina Sierts CAZEMIER

Relatie: weduwnaar

Nadere informatie: geboortepl: De Marsch gem. Lienden; wedn.v. Elizabeth Roelfs van der VEEN;

beroep overl.: schareslijper

Natuurlijk kan zijn naam wel Johannes Theodorus of Theodorus Johannes zijn geweest, net zoals Maria Agnes, ook wel als Agnes, Agnes Maria of zelfs Niessen voorkomt (en haar achternaam als Mathijs, Mathre, Matree, Matse, Matrai en Matray).

Daar ze waarschijnlijk nooit getrouwd zijn, kan Johannes Son dus best nog wel geleefd hebben als Maria Agnes eind 1811 met Jacobus Stuivenwold trouwt. (NB In 1809 heeft ze al een dochter met Jacobus, maar ik heb geen idee of ze tussen 1803 en 1809 nog meer kinderen heeft gehad).

Met de summiere informatie betr Johannes Son denk ik dat het heel moeilijk zal zijn om meer over hem te weten te komen.

Het is me nu wel duidelijk waarom Herpen in Gelderland zou zijn, terwijl het op een moderne kaart in Noord Brabant ligt. Het dus best zijn dat er via Gelderland/Nijmegen nog iets te vinden is. Ik zal daar nog eens wat rond neuzen. Wie weet wat er nog verborgen ligt ..

Ik vraag me af of die Maria Clare misschien een zusje was van Maria Agnes. Het zou misschien Maria Catharina Matray geweest kunnen zijn (en d’r is nog een Maria zusje, nl Maria Jeanne … hopelijk werden ze met hun tweede naam aangesproken, anders zou het wel wat verwarrend zijn geweest 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin.gif" alt=";D"> ). Natuurlijk kan het ook gewoon een buurvrouw zijn geweest.

En, het is trouwens interessant dat Mattheus kon schrijven. Van zo’n zwervende familie had ik dat niet verwacht.

Nogmaals hartstikke bedankt

Groetjes, Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...