Jump to content

Verschillende plaatsen in Nederland Vatterlaus of Vaderloos

Herman

Recommended Posts

• Member Group

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand me kon helpen met het echtpaar Jacob (Jacobus) Vatterlaus of Vaterlaus (later Vaaderloos of Vaderloos), geboren ca. 1750 te Zwitserland, overleden op 4 januari 1805 te Rosmalen en in zijn carrière militair, en Anna Maria Fleuren (later ook Fleur), zonder beroep, geboren circa 1754 te Namen België,  1832-9-30 overleden op 30 september 1832 te 's-Hertogenbosch.

Wat er na de dood van Jacob gebeurt, daarvan ben ik redelijk goed op de hoogte, zijn weduwe met de kinderen vertrekt naar 's-Hertogenbosch waar ze verder leven, trouwen, kinderen krijgen en overlijden.

Maar alle kinderen worden uiteraard vóór 1805 geboren buiten de regio 's-Hertogenbosch, bekend is wel dat en kinderen geboren zijn in Leeuwarden, Rotterdam en Grave, maar waarschijnlijk omdat de kinderen geboren worden net voor en in een tijd van oorlog, en omdat Jacob Vatterlaus Zwitsers militair is, is het erg lastig de geboortedata van zijn kinderen te vinden.

Daarom vraag ik uw hulp, alle info is welkom, ook algemene informatie over Zwitserse militairen in die tijd in Nederland.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank, met vriendelijke groet Herman

• Member Group

@Herman: Heb je de huwelijken van die kinderen in beeld? Bij de huwelijksbijlagen zit, als het goed is, hun doopbewijs of als dat er niet is, een akte van bekendheid.

Is maar een idee

Groeten van Richard

• Member Group

Dank voor je reactie Richard, de geboortedata zijn waarschijnlijk niet bekend, wel enkele aktes van bekendheid die ik nog na moet kijken.

Groet Herman.

• Member Group

Leeuwarden, dopen, geboortejaar 1795, doopjaar 1795

Geboren op 5 januari 1795

Gedoopt op 11 januari 1795 in Leeuwarden

Dopeling: Heinrica Catharina

Vader: Jacob Vatterlaus

Moeder: Anna Maria Fleur

Opm.: NB

Bron:

Herv. gem. Leeuwarden, doop 1793-1798

Inventarisnr. : DTB 951

toegevoegd: zie nu dat je deze data eigenlijk al weet; hier de link naar je zeer recente vraag op het forum van het BHIC

Please login or register to see this link.

wel netjes om dat een volgende keer even te vermelden, scheelt een hoop dubbel zoekwerk!

Groeten van Jacqueline

• Member Group

Heb je al geprobeerd uit vinden waar zijn garnizoen overal gelegerd is geweest? A;s je deze plaatsen weet zou ik daar het eerste zoeken.

• Member Group

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Dag Jacqueline,

Op de eerste plaats dank voor je reactie, en je hebt gelijk, ik had dat moeten vermelden, maar ik ben nog druk bezig alle gegevens te ordenen zodat ik op de eerste plaats zelf een fatsoenlijk overzicht heb van alle gegevens omtrent Vatterlaus/Vaderloos, dat heb ik nu nog niet echt.

Met vriendelijke groet Herman

• Member Group

Ik weet niet of je al gezocht hebt c.q. geïnteresseerd bent naar families Vaterlaus in Zwitserland.

Wellicht geeft deze link een aardige ingang:

Please login or register to see this link.

Dit betreft families Vaterlaus in Berg Am Irchel, kanton Zürich vanaf vóór 1674.

In de plaats Hüntwangen, kanton Zurich komen ze ook veel voor.

Ik kwam ook nog een familiewapen tegen: www.chgh.net/heraldik/v/va/vaterlaus.htm‎

Succes,

Archie

• Member Group

Dag Archie,

Ik heb er wel interesse in, maar dan moet ik eerst weten waar Jacob Vatterlaus vandaan kwam en wanneer hij geboren is, maar dat zal nog niet meevallen omdat kennelijk een andere registratie gold voor buitenlandse militairen.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Groet Herman