Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Van Dorssens in New York, USA


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Al enige jarern ben ik op zoek naar de nakomelingen met aangetrouwden van Gijsbertus (Gilbert) van Dorssen *30-7-1862 Sneek en overleden 25-11-1938 Chatham, Georgia. Gilbert trouwde 28-12-1895, Manhattan, New York (2e huwelijk) met Emily (Emilie, Amelia) Glaser * juni 1866 in Posen, Dld. en overleden na 1933. De juiste datum en plaats zijn niet bekend.

Voor zover ik kon nagaan kregen zij de volgende kinderen:

1 .Lilian van Dorssen *mei 1892 - New York, overlijden niet bekend

2. Harry van Dorssen *18-9-1896 - New York, overleden 9-3-1946 New York, Queens

3. John van Dorssen *april 1898 - New York, overlijden niet bekend

4. Fred van Dorssen *ca 1900 - New York, overlijden niet bekend

Wat heb ik gevonden:

Gilbert van Dorssen: Portret schilder - Portrait painter; newspaper correspondent

Amelia komt voor in de Census van 1930 in New York » NEW YORK » MANHATTAN BOROUGH » 31-646 » Sheet 11B

In 1933, Amelia van Dorssen, widow of Gilbert, is living at 1088 2nd Ave with Harry.

Het vreemde is dat Amelia zich opgeeft als weduwe terwijl er een overlijden is gevonden van Gilbert in 1938.

Misschien heeft hij zijn gezin verlaten, zoals hij met zijn eerste vrouw heeft gedaan in Nederland.

ad. 1 Het lijkt er op dat Lilian is getrouwd met William J. Meyers *ca. 1885 in New York

ad. 2 Reisde op 17 juni 1914 als 17-jarige en Amerikaans staatsburger met het ss Imperator van de Hamburg-Amerika Linie (Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft van Hamburg naar New York; hij had als leeftijd opgegeven 26 jaar!

Woonde in Queens, New York

Komt voor in de Census van 1930 in New York » NEW YORK » MANHATTAN BOROUGH » 31-646 » Sheet 11B

Harry is in 1941 in dienst getreden van het Amerikaanse leger, hij was toen 45 jaar oud en woonde 48-51 43 Street Woodside Queens, New York. Hij werkte toen bij Douglas Gibbons, 73 East 57 St. N.Y.C.

Hij gaf geen naam en adres op van een familielid of een bekende.

ad. 3 Ancestry: Op 14-11-1947 arriveerde John met het schip Herbert D Croly in Portland, Oregon vanuit Yokohama, Ind.

Het is niet zeker of dit de juiste John van Dorssen is.

ad. 4 Komt voor in de Census van 1930 in New York » NEW YORK » MANHATTAN BOROUGH » 31-646 » Sheet 11B; was toen "private chauffeur"

Wie kan mij helpen aan aanvullende informatie over:

a. Emily (gescheiden?; opnieuw getrouwd?; wanneer/waar overleden?

b. overlijdensdata van de kinderen behalve van Harry?

c. tot nu toe heb ik Gilbert niet gevonden in de Census van 1930.

Mvg

Piet van Dorssen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Piet,

Zoek eens in de Amerikaanse kranten, op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of bij Google:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Richard,

Dank voor de reactie. De kranten heb ik al een paar keer door "gespit". Vond wel iets maar geen trouw of overlijdensgegevens.

Met vriendelijke groet,

Piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Piet,

Probeer eens

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dan op verschillende manieren filteren op voornaam en/of achternaam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat ik niet snap is "Het vreemde is dat Amelia zich opgeeft als weduwe terwijl er een overlijden is gevonden van Gilbert in 1938. Misschien heeft hij zijn gezin verlaten, zoals hij met zijn eerste vrouw heeft gedaan in Nederland." terwijl je al in 2011 wist dat dit het geval was: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

i.e.

Bruidegom Gijsbertus van Dorssen , geb. Sneek 47 jaar

  Vader Sijbren Hendrik van Dorssen

  Moeder Willemina van Gorkum

Bruid Friederike Thiemann , geb. Soest (Pruisen) 42 jaar

  Vader Bernhard Thiemann

Moeder Caroline Albus

Plaats huwelijk Rotterdam

Huwelijksdatum 19-01-1910

Bron Rotterdam 1910 a18v

-

Bruidegom Gijsbertus van Dorssen

Bruid Friederike Thiemann

Plaats huwelijk Rotterdam

Huwelijksdatum 19-01-1910

Datum echtscheiding 22-06-1916

Bron Rotterdam 1916 s84

-

En:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

My 2 bob’s worth betr de kinderen

#1

In de 1900 census staat dat Amelia 3 kinderen heeft gehad waarvan 2 nog in leven zijn. Vermoedelijk zijn dit Harry en John. Wie is dan de moeder van Lillie/Lillian geb mei 1892?

#2

John van Dorssen geb apr 1898 komt alleen voor in de 1900 census. Vanaf de 1905 NY state census verschijnt hij nooit meer in een census. Mogelijk is hij dus tussen 1900 en 1905 overleden.

#3

Fred van Dorssen wordt pas voor het eerst vermeld in de 1930 census. Een beetje vreemd als hij inderdaad een kind van Amelia zou zijn geweest.  Mogelijkheden: een ander familielid bv een stiefkind of een neef (en de achternaam hoeft natuurlijk niet juist te zijn geweest).

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Sylvia,

Grappig dat je dat zo zegt, vraagje: hoeveel bob gaan er in een quid?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

20

(en "my two bob's worth" wordt hier regelmatig gebruikt ... In het Nederlands heb je toch ook zoiets van "een duit in het zakje doen"?)

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

dat snap ik. Het ging even om het aantal. En goed beschouwd hebben jullie geen quid meer, maar een buck, zeg maar.

Hier is een mooie site over Engels geld:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Overigens is een duit 1/8 van een stuiver. Mijn vader noemde een munt van 2,5 cent een vierduitsstuk.

Groeten van Richard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Sylvia,

Er zijn inderdaad veel onduidelijkheden. John zou inderdaad overleden kunnen zijn tussen 1900 en 1905.

Ik hoopte dat ik bronnen over het hoofd had gezien maar dat lijkt nog niet het geval te zijn.

Hallo Jakkes,

Via FamilySearch heb ik al ontzettend veel gezocht; zonder resultaat wat betreft mijn vragen.

Piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Piet,

Mogelijk dat deze site informatie bevat waar je iets verder mee komt:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De interface van de pagina is vreselijk druk, ik waarschuw maar even.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank Richard, deze site kende ik niet. Wel vond ik een paar rechtszaken die ik al eerder tegenkwam.

Nieuw voor mij was een advertentie waarin John van Dorssen "a permanent position" zoekt als "Crayon Artist and Painter"; "has wife and two small children to support.  JOHN VAN DORSSEN. 310, East 62d st. 20-3-1897 The New York Press.

Bijzonder dat hij (Gilbert, Gijsbertus) zich John noemt. Twee kinderen klopt wel, dat waren Lillian en Harry.

Een leuke aanvulling dus!

Piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

sorry, voor de iets late reactie.

via de service van SVF (die mij toegang heeft gegeven om voor u te zoeken binnen het SVF-abonnement Ancestry) blijkt dat na inzage Census 1930, Fred een zoon zou zijn, prive chauffeur

Misschien schop ik nu alles weer in de war

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Als je de volledige afbeelding wilt hebben, stuur dan even een mail aan

119xrue.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Ludmilla,

Dank voor het kijken. De meeste informatie is bekend; de census info via FamilySearch ook gevonden.

Piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...