Jump to content

schrijfwijze van namen

Liesje

Recommended Posts

• Member Group

Helaas ben ik een leek op genealogisch gebied en heb ontzettend veel bewondering voor iedereen die er zoveel van af weet!

Vind het geweldig hoe iedereen elkaar helpt, voel me soms een beetje stom dat ik zelf weinig voor een ander kan betekenen.

Dat als eerste.

Mijn vraag is als volgt: ik ben bezig met een groot bestand over mannen uit D. die bij Waterloo hebben gevochten. Om het familieplaatje wat completer

te krijgen zoek ik ook naar voorouders etc.

Dat is niet altijd even makkelijk, gezien de schrijfwijze vroeger (1700-1800) maar ik hou altijd de naam aan die in de DTB staat, met als reden:

je kunt het heel moeilijk terug vinden als je niet de naam aanhoudtdie in de DTB staat. Voorbeeld: Arie Jansz. krijgt een dochter: Anneken (1663). Volgens een stamboom huwt zij. Jaartal en dag is bekend maar ik kan haar daarop niet vinden (1692). Gelukkig stond er in de betreffende stamboom ook de naam van haar echtgenoot en onder die naam vind ik het wél: dan heet ze Annetge.

Dit hou ik dan ook aan. Veel voor- en achternamen worden in diverse spellingen geschreven, dat is geen probleem, maar wat is gebruikelijk? Hoe doen de meeste dit?

vriendelijke groet

Liesje

• Member Group

Domme vragen bestaan niet. (Niet vragen is dom, want dan krijg je geen antwoord)

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_pleister.gif" alt="plei(">

We hebben er vaker over gesproken, kan het zo niet terugvinden, behalve dan dit topic waarin gesproken word over Also Known As,

Please login or register to see this link.

• Member Group

@Liesje:

Je kunt min of meer fonetisch werken, door je af te vragen hoe een naam kan klinken. In dit voorbeeld heb je het voordeel dat Annetge en Anneke redelijk op elkaar lijken. Maar het kan ook ingewikkelder, bijvoorbeeld Teun, Teunis, Antony en Antonius: allemaal mogelijke namen van dezelfde persoon. Trijntje is bijvoorbeeld een vorm van Catharina.

Voor Friesland is er een namenthesaurus op

ga naar het hokje "Direct naar > > >" en dan de tweede optie.

Of kijk eens bij het Meertens-instituut, in de voornamendatabank:

Groeten van Richard

• Member Group

Dankjewel voor de reacties, en Ludmilla, mijn slogan is: Als je vraagt lijk je dom, als je niets vraagt blijf je dom.

Ik heb de link die je aanhaalde even bekeken, maar dit soort dingen is echt voor mensen die met stambomen

bezig zijn, mijn onderzoek is heel anders: uitgangspunt is het stamboek van de betreffende soldaat en dát is soms

al een crime, qua schrijfwijze.

In alle gegevens die ik vind vermeld ik de naam zoals die werd geschreven bij doop/trouw/overlijden, plus waar je

het kunt vinden. Anders is het niet terug te vinden als je één schrijfwijze aanhoud.

Maar als iemand Piet de Jong heet en gedoopt wordt als Petrus Marinus van der Jongh o.i.d. vermeld ik: Petrus Marinus van der

Jongh wordt bij zijn huwelijk Pieter de Jong genoemd etc. En ik sla alle aktes op, soms voeg ik tussen de tekst de naam zoals

die in de akte werd gebruikt toe als 'bewijs'.

Ik gebruik geen enkel programma, is niet te doen voor hetgeen waar ik mee bezig ben, zoveel verschillende mensen,

en al die termen die gebruikt worden voor allerlei programma's, bbrrrr. Gelukkig zitten er ook veel soldaten bij met

"makkelijke" namen, maar als ze Leeuwenstein heette..... of Einicken, ik noem maar wat.

Maar toch, het snuffelen blijft het leukst en áls ik dan weer iets heb gevonden ben ik gewoon trots en blij. Op welke

wijze de naam ook werd geschreven!

Eén leuk gegeven: ik zocht ene Karel, die ook als Carel werd geschreven, ik wist dat hij o.a. een dochter had gekregen maar

kon die niet vinden. Dan ga ik zoeken op naam van de echtgenote, en vond ik de geboorteakte.

Karel/Carel heette hier ineens "Caneel" tja, maar wel leuk. Heb dit wel gemeld aan het betreffende archief..... ze hebben dit veranderd.

dank jullie.

Liesje

• Member Group

Dag Liesje,

Jouw onderzoek, is in feite een identificatie-onderzoek van personen.

Ik heb een min of meer vergelijkbaar onderzoek gedaan naar zeelieden en soldaten, afkomstig uit Hoogeveen (Dr), die bij de VOC hebben gediend.

Behalve een tekstverwerkingsprogramma, heb je zo'n beetje alle registers nodig, die er te vinden zijn van de betreffende woonplaats, binnen een bepaald tijdvak.

Je loopt dan tegen het probleem aan, dat sommige namen zo verbasterd zijn, dat ze niet meer zijn te herkennen.

Andere namen komen soms zo vaak voor in het systeem, dat je onmogelijk een keuze kunt maken.

Als je geduld en geluk hebt, kun je na veel gepuzzel ongeveer 65 % van het aantal personen identificeren.

Dat was in mijn geval toch nog ruim 160 man op een totaal van ongeveer 250 personen.

Hieronder een voorbeeld van zo'n identificatie, aangekleed met gegevens van het gezin van zijn ouders en/of van hemzelf:

191. Wouter Roeloff Oel, Matroos van Hoogeveen, voer uit van de rede van Texel met het schip Aschat voor de Kamer Amsterdam op 11-01-1771; hij kwam aan te Batavia op 10-09-1771; hij werd gerepatrieerd met het schip Aschat, vertrokken op 06-11-1771 van Batavia, aangekomen op 09-06-1772 op de rede van Texel.

Wolter Roelofs Oelen, alias Schonewille, alias Boer, is gedoopt op 12 mei 1743 te Hoogeveen; begraven 23 augustus 1796 te Hoogeveen Wolter Roelofs; vermeld in het Hollandsch Rot in 1774 op nr 180 als Wolter Roelofs Boer Schonewille; hij bezit een praam en betaalt Æ’.4-0-0; hij trouwt op 7 maart 1773 te Hoogeveen als Wolter Roelofs Schonewille met Claesje Jans, gedoopt 1 oktober 1747, dochter van Jan Jacobs Schaap en Trijntjen Roelofs Coster; overleden 8 mei 1808 Klaasje Jans Schaap; vermeld in het register inwoners van 1798 op Hollandsch Rot 491, Claasje Schaap, 53 jr, Spinnen, WedeWolter Oelen, 2 kinders.

Zoals je ziet, gebruik ik de diverse namen en spellingen, zoals ze in de oorspronkelijke registers voorkomen.

mvrgr,

Henk Elsinga

• Member Group

Dag Henk

Je hebt helemaal gelijk! Zoals jij dit verwerkt, doe ik ook, wel iets anders, maar dat maakt niet uit, ik zet er ook bij waar ik de

informatie gevonden heb (bijv. genver image ...) Dan kan iedereen dit nazoeken als men dat wil.

Mijn onderzoek heeft als doel: wat is er met de gewone soldaat gebeurd ná Waterloo? Soms verrassende uitkomsten!

Ik heb de mannen van vier steden uitgezocht:

Maassluis en Vlaardingen (als je daar niet heel jong stierf, verdronk je als zeeman...) Vlaardingen omdat daar een van mijn voorouders

vandaan kwam, Simon Wensvoort, deze heeft ook bij Waterloo gevochten en is de directe aanleiding voor dit onderzoek;

Schiedam(daar heb ik eerder heel veel onderzoek gedaan): relatief veel in Norg terechtgekomen, en nu Delft.

Dan heb je een stamboek van waaruit ik ga zoeken. Ben niet zo mobiel meer(gezien mijn leeftijd), maar lang leve internet en vooral Genver! En het archief

Delft heeft heel veel op internet staan. Maar de hulp die ik van archieven krijg is geweldig, ik heb nog nooit een vervelende ervaring gehad.

Al mijn uitkomsten van deze soldaten komen tzt voor iedereen beschikbaar.

En het zoeken, zoeken, snuffelen, het blijft leuk. Bijv. een soldaat Cornelis Klos, uit Delft, dan vind ik ineens dat zijn vader Arent Klos

is, en deze Arent is een plateelbakker geweest met een fabriek in Schiedam en.... er staan nog stukken in musea van hem.

Alleen kon niemand, ook niet in de beschrijvingen vanuit het museum Schiedam, vinden wanneer deze Arent geboren was, wel een jaartal.

Een uitdaging dus, en ik heb dit gevonden! Werd natuurlijk anders geschreven. Heb de doop toegevoegd aan het verslag.

Maar hoe je een onderzoek ook noemt, het blijft geweldig.

En ik deel graag mijn onderzoeken.

Liesje