Member Group marcballijns Posted December 1, 2013 Member Group Share Posted December 1, 2013 Wie kan mij meer vertellen over Hendrik Houtman, waarschijnlijk geboren in 1777 te Weesp? Hij was getrouwd met Neeltje Everhard (26 mrt 1781 - 29 dec 1853 te Weesp). Ik weet dat zij een dochter hadden Hendri(e)ka (16 jul 1804 - 15 feb 1881 te Weesp). Zij is getrouwd geweest met 1 van mijn voorvaderen Hannes Ballijns / Willijns (26 aug 1794 - 2 mrt 1837 te Weesp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 @Marc, Uit de huwelijksbijlagen van Hendericka Houtman (2' huwelijk in Weesp, 6 dec 1838; akte 23) maak ik op, dat zij Luthers gedoopt was. Mogelijk kan er bij haar eerste huwelijk wel het nodige uit de bijlagen gehaald worden. Datum en plaats huwelijk had je niet opgegeven. Mijn advies is om voor de doop van Hendrik eerst te zoeken in film M994-7PJ op Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 @Marc, Het is een beetje een maf verhaal, ze trouwt als Houtman, maar ook als natuurlijke dochter van Neeltje Everhard, die op dat moment gehuwd is met een andere man, en die samen toestemming geven tot het huwelijk van "hunne dochter" Please login or register to see this link. [Weesp;1829;aktenr.2] In de huwelijkse bijlagen, staat inderdaad bij de doop onecht kind: Please login or register to see this link. [Weesp; huwelijkse bijlagen; 1829; aktenr.2 ] Mijn vraag aan jou, is hoe je aan Hendrik Houtman, als natuurlijke vader komt? Please login or register to see this image. /emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> groeten, Keren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 @Marc, Vergeet mijn tekst maar. Vandaag te lang achter de PC gezeten en dan krijg ik van Kèren tikjes op mijn vingers Please login or register to see this image. /emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> Algemeen advies: zoek bij elk huwelijk ook de bijlagen op, daar vindt men veel extra informatie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted December 1, 2013 Member Group Share Posted December 1, 2013 @Marc Als een vraag op meer plaatsen tegelijk wordt gesteld, is het een goede gewoonte om daar melding van te maken. Anders wordt er dubbel werk gedaan en dat is nergens voor nodig. Op de vragensteller rust ook de plicht om alle partijen aan wie de vraag is gesteld, op de hoogte te houden van de voortgang. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group marcballijns Posted December 1, 2013 Author Member Group Share Posted December 1, 2013 Please login or register to see this link. Blijk dat de vader van Henderieka Houtman Hendrik is. Excuses dat ik niet heb vermeld dat ook op het forum van genealogieonline hetzelfde heb gevraagd: Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group marcballijns Posted December 1, 2013 Author Member Group Share Posted December 1, 2013 Bruidegom:Jan de WolffRelatiesoort:BruidegomGeslacht:ManGeboorteplaats:VelsenLeeftijd:34Beroep:ZadelmakerVader bruidegom:Maarten de WolffGeslacht:ManBeroep:metselaarsknechtMoeder bruidegom:Alida SmitGeslacht:VrouwBruid:Henderieka HoutmanRelatiesoort:BruidGeslacht:VrouwGeboorteplaats:WeespLeeftijd:34Vader bruid:Hendrik HoutmanGeslacht:ManMoeder bruid:Neeltje EverhardGeslacht:VrouwGebeurtenis:HuwelijkDatum:donderdag 6 december 1838Gebeurtenisplaats:WeespDocumenttype:BS HuwelijkErfgoedinstelling:Noord-Hollands ArchiefNoord-Hollands ArchiefPlaats instelling:HaarlemCollectiegebied:Noord-HollandAktenummer:23Registratiedatum:6 december 1838plaats:WeespAktesoort:HOpmerking:weduwe van Hannes Willijns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Bart Posted December 1, 2013 Member Group Share Posted December 1, 2013 De naam van Hendrik als vader is hier (tweede huwelijk Henderieka) overgenomen uit het doopextract (waarin de formulering anders is). Bij het eerste huwelijk van Henderieka wordt in de huwelijksakte alleen de naam van de moeder vermeld en geen naam van de vader op basis van hetzelfde doopextract. met vriendelijke groet, Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts