Jump to content

Koppelmans

Petra

Recommended Posts

• Member Group

Dames en heren forumgenoten, jullie zult het niet geloven maar ik ben aan het experimenteren geweest met de Genver-site en de DTB daar. Helaas... het is me vooralsnog niet gelukt om daar iets zinnigs aan te ontlenen. (In Zutphen kwam ik niet verder dan de jaarklappers, maar ik zag daar geen familienaam en weet niet wat de voornaam van de vader is.) Wie kan het wel?

Ik zoek primair de doop en ouders van Hendrica (Hendrika, Hendrina) Koppelman(s). Zij was bij haar huwelijk (Amsterdam 1776) met Jannes Bakhoven "van Zutphen" en 33 jaar oud, ik kom dan uit op een geboorte in 1742-'43. Ze had maar twee kinderen, een zoon (in 1777) vernoemd naar vaderszijde en een dochter Hendrika (in 1779) die wel naar de moederlijke grootmoeder zal zijn genoemd. Want:

Gerritje Koppelmans, van Amsterdam (?), otr. Amsterdam jan. 1773 (oud 37 jr., dus geb. ca. 1735) Hendrik Wolbrink. Ook zij had een dochter Hendrika (Amsterdam 1777) en niet alleen dat, bij haar huwelijk werd vermeld de moeder Hendrikje Jansen "tot Voorst".

Beide echtparen zijn over en weer doopgetuige, vandaar dat ik wel vertrouwen heb in hun zusterschap.

Petra.

• Member Group

@Petra:

Ze kan 33 zijn geweest, maar ook gezegd hebben dat ze 33 was. Dus neem het doopjaar wat ruimer. In dat doopboek hoeft de vader niet met achternaam te staan, maar met patroniem.

Het wordt dus in eerste instantie zoeken naar een doop van 'een' Hendrica of een van de varianten in de jaren 1738-1748 te Zutphen. Heb je ook al op de site van archief Zutphen zelf gekeken? Dat zit op:

Please login or register to see this link.

Daar staan de scans namelijk in kleur. FamilySearch heeft ze in zwart/wit en dat kijkt soms wat moeilijker.

Groeten van Richard

• Member Group

Via genealogiedomein.nl transcripties van de Zutphense doop- en trouwboeken. Hendrik Koppelmans X Gerritje/Geertje Jans (Tankink) komen voor in de boeken vanaf 1741. Ze dopen 22-02-1756 Hendrica en 12-02-1758 Garretjen. Die niet in 1773 zal trouwen, geen moeder Hendrikje Jansen heeft en evenmin als haar zus ook maar bij benadering de juiste leeftijd. Maar meer kan ik er niet van maken.

groeten van Jacqueline

• Member Group

Goeiemorgen Richard en Jacqueline,

Hartelijk dank voor jullie inbreng. Ik zal nog eens via de link van Richard gaan "bladeren", je weet maar nooit (en dan letten op alle Hendrika's en Garretjes, ook zonder familienaam). Misschien moet er voor de zekerheid nog in Voorst gezocht worden?!  Maar daar kon ik ook al niets vinden.

Fijne zondag verder,

Petra.

• Member Group

@Petra:

Het kunnen natuurlijk ook nichtjes zijn geweest. Vanuit de provincie naar de grote stad, en dan steun bij elkaar zoeken?

Mogelijk is dit iets:

28 september 1742, dan is ze dus nog net 33 bij een OT op 16 augustus

Groeten van Richard

• Member Group

Richard, ik kom er niet goed achter wat ik verkeerd doe. Als ik jouw link volg, beland ik bij het overzicht van registers (nrs. 1-43) en daar zie ik geen scans van hervormd dopen vanaf 1725 tot het eind van de eeuw. Alleen andere geloven.

Als ik de algemene index aanklik kreeg ik gisteren nog wel iets te zien (maar niet op de naam Koppelman) en vandaag alleen maar een blanco veld.

Petra.

• Member Group

Dag Petra,

Ik zie nu wat er misgaat. Het boek opent in een pop-up en die correspondeert niet met het adres in de adresbalk. Dat adres had ik gekopieerd.

De link wijst naar de verzamelpagina. Daar moet je naar beneden scrollen tot je het doopboek 1726-1754 ziet. Dan klikken op inzien register en daarna scan 101 opzoeken.

Ik zet een scan daarvan hieronder neer.

Groeten van Richard

Please login or register to see this attachment.

• Member Group

Hè hè... eindelijk krijg ik een beetje grip op de zaak, dank.

Maar een Hendrikje als dochter van Bernardus Munsterman, of een Henrica als dochter van Jannes Wichers, dat is toch wel erg wankel als je een meisje Koppelman zoekt.

Petra.

Edit: inbreng van andere zijde! Wat denken jullie?

(Dan schrap ik Gerritje maar weer als zuster en moet dat tóch een nichtje worden).

1.10.06.1744 HENDRICA, kind van Berent Koppels - Berendina Janssen.

Predikant - R. Wildrik.

@Petra,

Naast de trouwakte, die jij aangaf vond ik een tweede ondertrouwakte op 17 aug 1781 ook in Amsterdam.

Boek 626 image 403.

Daar vind ik de afkomst Bernevelt (lijkt op Barneveld)

Ook de doopdatum in Zutphen in de film index dopen gereformeerd 1700-1811. Op 22 feb 1756. Is geen 33 jaar voor het huwelijk, maar je weet maar nooit.

Vader is Hendrik en deze zie ik op eerdere images regelmatig terugkomen.

Mogelijk heb je daar iets aan.

• Member Group

Wie graag bladert moet dat natuurlijk helemaal zelf weten maar zoals gezegd staan de transcripties van de Zutphense doop- en trouwboeken op

groeten van Jacqueline

• Member Group

Oei Jacqueline, dat het allemaal uitgetypt was... dat had ik gemist.

Morgen ga ik dat hele zaakje eens doorlezen, dank je wel!  (Vanavond komt het er niet meer van.) Misschien krijg ik dan nog inspiratie.

Ik heb nog gauw even gekeken, maar Voorst staat er niet tussen. En Barneveld natuurlijk ook niet. Ik moet die tweede ondertrouwakte (waar Jakkes op doelde) trouwens ook nog opzoeken, want dat kan ik zo zonder meer niet plaatsen.

Petra.

• Member Group

Voorst staat hier

en hier

. Ik ben ook nog niet erg succesvol t.a.v. de moeder tot Voorst. Dit is de ot-akte waar Jakkes op doelt:

inschrijvingsdatum:17-08-1781

naam bruidegom:[van] Hattem, Barend

naam bruid:Koppelmans, Hendrika

naam eerdere man:Bakhoven, Jan

bronverwijzing:DTB 626, p.220

opmerkingen:Huwelijksintekeningen van de KERK.

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)

Ondertrouwregister: NL-SAA-26215279

En in 1785 hertrouwt deze Barend weer omdat Hendrika inmiddels is overleden, haar ovl is te vinden via de begraafregisters voor 1811 maar deze info heb je ws al?

De doop uit 1744 is volgens mij zo gek nog niet. De ouders trouwen in 1736 (10-8; ot 22-07) en dopen in 1738 en 1740 een Johanna, vader heet dan Koppelaar, in 1747 heet hij Koeppels en doopt nog een zoon Jan Hendrik. Er is ook nog een echtpaar Rutger Brandenburg X Gardina Koppeler(s)/Coppelaar/Van de Koppele, dopen o.a. een Henderica en een Hendrik Jan.

Op 23-12-1749 (ot 12-10) hertrouwt Berhardina Jansen, weduwe van Berent Koppels, met Hendrik Schothorst.

Groeten van Jacqueline

• Member Group

Goeiemorgen Jacqueline,

Nogmaals: dank!  Een deel van je info had ik al (zoals, achteraf gezien, de hertrouw van Hendrika's weduwnaar), maar driekwart ervan nog niet, dus nu staat het allemaal wat steviger op de benen. Ik ga die doop van 1744 in mijn artikel over Bakhoven opvoeren en er een verhaaltje omheen weven m.b.t. de gevarieerde weergave van de Koppel-naam. En Gerritje wordt dus naar de zijlinie verwezen: nichtje o.i.d.

Tenzij iemand nog iets heel moois tegenkomt, sluit ik het speurwerk hier af. (Maar ik ga nog wel even bladeren in Zutphen en zo, nu ik weet waar het staat.)

Petra.