Member Group Lex kroes Posted November 29, 2013 Member Group Share Posted November 29, 2013 Geacht forum, ik zoek de afkomst van Elsyie Mullers in een ondertrouwacte van Amsterdam. Ik kom niet verder dan : Tilburg/Tostedt? Op Genver staat de link : Please login or register to see this link. (middelste linkerbladzijde) Bij voorbaat alvast bedankt, Lex Kroes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted November 29, 2013 Member Group Share Posted November 29, 2013 Hi Lex, Er is wat fout met de link ik krijg het volgend te zien: Dit document heeft geen stijlinformatie. <v1:nodeData xmlns:v1="Please login or register to see this link. apid="TH-1971-31164-22467-59" childCount="0" name="TH-1971-31164-22467-59" streamCount="7" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 %Erick, De link werkt wel met IE11 en andere browsers. Welke browser gebruik jij ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted November 29, 2013 Member Group Share Posted November 29, 2013 Opera met Windows 7 idd met IE zie ik het ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted November 29, 2013 Member Group Share Posted November 29, 2013 De scans van FamilySearch zijn heel goed, ze missen alleen de kleur. Op zo'n zwart/wit-scan kun je vrijwel niet zien welke haal bij welke letter hoort. Ik vermoed dat de doorgestreepte naam iets van Hamborg is, en wat er boven is neergezet begint denk ik met Sch... En dan stopt het. Ik kan er verder geen zinnig woord over zeggen. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 @Erick, Je opmerking 'Idd met IE zie ik het ook' begrijp ik niet helemaal. Wat zie je dan ? De goede of de foutieve weergave ? Om welke IE-versie gaat het dan ? Met IE9, IE10 of IE11 zou je de image gewoon moeten kunnen bekijken (zonder storingen). Ook met Opera; ook op de iPad (Safari); ook via Chrome en ook via FireFox. Meer smaken heb ik niet. De bewuste URL ziet er overigens goed uit. Probeer eens een andere link naar een FS-image. Bijvoorbeeld deze: Please login or register to see this link. Het type of de versie van het besturingssysteem doet er overigens niet toe. @Lex, Helaas kan ik er ook geen kaas van maken; ik dacht even aan Asperen, maar dat zal wel niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted November 29, 2013 Member Group Share Posted November 29, 2013 Oei wat een krabbel. Het doorgestreepte woord is Hamborgh. De bovengeschreven naam begint inderdaad met Sch... Verderop een s? (die verticale haal). Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group henk elsinga Posted November 29, 2013 Member Group Share Posted November 29, 2013 Dag Lex, Ben het eens met Petra: er staat duidelijk Hamborgh, maar dat is doorgehaald. Daarboven lees ik de naam: Schreyfen, maar dat is ook met de plaatsnamenlijst van Amsterdam niet te duiden. Is mogelijk fonetisch voor de naam Greven. Dit plaatsje Greven ligt Z.O. van Hamburgh, aan de B195 bij Boizenburg a/d Elbe. Overigens staat de voornaam Elsyie niet zo geschreven in de akte, er staat Elsgie (vergelijk de letter G in de naam Harringa). Mvrgr, Henk Elsinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lex kroes Posted December 3, 2013 Author Member Group Share Posted December 3, 2013 Hallo (allen) Petra, die lange haal is in het huwelijk ervoor st van suster, volgens mij. Maar dan vind ik nog niets wat er op lijkt in het A'damse herkomstonderzoek. Ook rond Hamburg op Google Maps niet. Lex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted December 3, 2013 Member Group Share Posted December 3, 2013 Dag allen, Ik heb in Amsterdam even een foto gemaakt van de kleurenscan van deze akte. Mogelijk dat die iemand op het juiste spoor kan zetten. Groeten van RichardPlease login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted December 4, 2013 Member Group Share Posted December 4, 2013 Nee, ik bedoel die lange haal die kruiselings op de a van Hamborgh staat. Misschien is het zelfs wel onderdeel van het doorstrepen van Hamborgh? dus ===||=== Maar ook ik kom nog geen stap verder zo. Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted December 20, 2013 Member Group Share Posted December 20, 2013 Ik ben zelf geen groot kenner van oud schrift, meer een goed bedoelende puzzelaar. Maar één van mijn genealogische kennissen, die ik ook op dit vlak hoog acht, heb ik de bewuste akte laten zien. Helaas komt ook zij er niet uit. Ik citeer haar commentaar hieronder. "Een vette streep door de a van Hamburg heeft geen zin; lijkt me, zou dus onderdeel van het probleem moeten zijn. Maar als je het hele plaatje bekijkt zou het weer wel kunnen. De bovenste lus van de H van Hamburg gaat door een letter, die denkelijk een er = r is ;;; r en e kunnen nog wel eens voor elkaar gelezen worden, maar hier zijn alle e's anders. De rest van het woord is me nu nog een raadsel. Die streep zou - gezien andere inschrijvingen, o.a. 'syn oom' - een s (es) kunnen zijn. Dan is die rare kronkel een klinker. Het woord eindigt waarschijnlijk op 'en'. H. Brouwer's Beknopte handleiding tot de kennis van het Nederlandsche oude schrift geeft ook geen aanwijzing. Ik heb het Namenverzeichnis van Andrees Handatlas [1921] erbij gehaald. Veel plaatsnamen beginnend met Schr- maar [ruim om Hamburg] geen met een woordbeeld dat het 'staartje' kan verklaren. " Ter info. Gr. Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lex kroes Posted February 3, 2014 Author Member Group Share Posted February 3, 2014 Bedankt Peter Vr.gr., Lex Kroes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts