Jump to content

Gevr. transcriptie plaatsnaam


Lex kroes
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Geacht forum,

ik zoek de afkomst van Elsyie Mullers in een ondertrouwacte van Amsterdam.

Ik kom niet verder dan : Tilburg/Tostedt?

Op Genver staat de link :

Please login or register to see this link.

(middelste linkerbladzijde)

Bij voorbaat alvast bedankt,

Lex Kroes

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hi Lex,

Er is wat fout met de link ik krijg het volgend te zien:

Dit document heeft geen stijlinformatie.

<v1:nodeData xmlns:v1="

Please login or register to see this link.

apid="TH-1971-31164-22467-59" childCount="0" name="TH-1971-31164-22467-59" streamCount="7"

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

De scans van FamilySearch zijn heel goed, ze missen alleen de kleur. Op zo'n zwart/wit-scan kun je vrijwel niet zien welke haal bij welke letter hoort.

Ik vermoed dat de doorgestreepte naam iets van Hamborg is, en wat er boven is neergezet begint denk ik met Sch...

En dan stopt het. Ik kan er verder geen zinnig woord over zeggen.

Groeten van Richard

Link to comment
Share on other sites

@Erick,

Je opmerking 'Idd met IE zie ik het ook' begrijp ik niet helemaal. Wat zie je dan ? De goede of de foutieve weergave ? Om welke IE-versie gaat het dan ?

Met IE9, IE10 of IE11 zou je de image gewoon moeten kunnen bekijken (zonder storingen). Ook met Opera; ook op de iPad (Safari); ook via Chrome en ook via FireFox. Meer smaken heb ik niet.

De bewuste URL ziet er overigens goed uit. Probeer eens een andere link naar een FS-image.

Bijvoorbeeld deze:

Please login or register to see this link.

Het type of de versie van het besturingssysteem doet er overigens niet toe.

@Lex,

Helaas kan ik er ook geen kaas van maken; ik dacht even aan Asperen, maar dat zal wel niet.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Oei wat een krabbel. Het doorgestreepte woord is Hamborgh. De bovengeschreven naam begint inderdaad met Sch... Verderop een s?  (die verticale haal).

Petra.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Dag Lex,

Ben het eens met Petra: er staat duidelijk Hamborgh, maar dat is doorgehaald.

Daarboven lees ik de naam: Schreyfen, maar dat is ook met de plaatsnamenlijst van Amsterdam niet te duiden.

Is mogelijk fonetisch voor de naam Greven.

Dit plaatsje Greven ligt Z.O. van Hamburgh, aan de B195 bij Boizenburg a/d Elbe.

Overigens staat de voornaam Elsyie niet zo geschreven in de akte, er staat Elsgie (vergelijk de letter G in de naam Harringa).

Mvrgr,

Henk Elsinga 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo (allen) Petra,

die lange haal is in het huwelijk ervoor st van suster, volgens mij.

Maar dan vind ik nog niets wat er op lijkt in het A'damse herkomstonderzoek.

Ook rond Hamburg op Google Maps niet.

Lex

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Dag allen,

Ik heb in Amsterdam even een foto gemaakt van de kleurenscan van deze akte. Mogelijk dat die iemand op het juiste spoor kan zetten.

Groeten van Richard

Please login or register to see this attachment.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Nee, ik bedoel die lange haal die kruiselings op de a van Hamborgh staat. Misschien is het zelfs wel onderdeel van het doorstrepen van Hamborgh?  dus ===||===

Maar ook ik kom nog geen stap verder zo.

Petra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Member Group
Peter Miebies

Ik ben zelf geen groot kenner van oud schrift, meer een goed bedoelende puzzelaar. Maar één van mijn genealogische kennissen, die ik ook op dit vlak hoog acht, heb ik de bewuste akte laten zien. Helaas komt ook zij er niet uit. Ik citeer haar commentaar hieronder.

"Een vette streep door de a van Hamburg heeft geen zin; lijkt me, zou dus onderdeel van het probleem moeten zijn.

Maar als je het hele plaatje bekijkt zou het weer wel kunnen.

De bovenste lus van de H van Hamburg gaat door een letter, die denkelijk een er = r is ;;; r en e kunnen nog wel eens voor elkaar gelezen worden, maar hier zijn alle e's anders.

De rest van het woord is me nu nog een raadsel. Die streep zou - gezien andere inschrijvingen, o.a. 'syn oom' - een s (es) kunnen zijn. Dan is die rare kronkel een klinker. Het woord eindigt waarschijnlijk op 'en'.

H. Brouwer's Beknopte handleiding tot de kennis van het Nederlandsche oude schrift geeft ook geen aanwijzing.

Ik heb het Namenverzeichnis van Andrees Handatlas [1921] erbij gehaald. Veel plaatsnamen beginnend met Schr- maar [ruim om Hamburg] geen met een woordbeeld dat het 'staartje' kan verklaren. "

Ter info.

Gr.

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...