Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Middeleeuws Nederlands komt tot leven in een iPad-app - Vogala


Gast Kèren

Recommended Posts

Het heeft zijdelings met genealogie te maken, maar wilde het melden.

Er komt een makkelijk toegankelijke iPad app [voorlopig? alleen voor iPad?] uit eind dit jaar, Vogola genaamd, gemaakt door Letterkundige Frits van Oostrom, die al veel boeken schreef.

De app laat horen hoe het Nederlands in de Middeleeuwen klonk, door middel van bekende teksten door Nederlandse en Vlaamse neerlandici ingesproken. De tekst is mee te lezen en er is een modern Nederlandse vertaling bij.

Er zijn al voorproefjes te beluisteren op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

  Zi het blauwe vlak met naam nam voorproefje.

Bijvoorbeeld "Liedt van Graef Floris"

Zelf ben ik erg enthousiast en wilde dat toch delen met het forum….. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_eten_jammie.gif" alt=")00">

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even een kritische noot: hoe weten wij dat de heren neerlandici het bij het rechte eind hebben? Bij gebrek aan authentieke geluidsfragmenten zullen we ze maar moeten geloven...

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Richard

100% zekerheid is er nooit, er is geen geluidsopname overgeleverd.

Een indruk krijg je wel, ook als is het beïnvloed door interpretaties van wetenschappers.

Ben benieuwd of je door de geluidsopnamen en meelezen, beter leestechnieken van Middeleeuws schrift kan oppikken.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een mooi idee Keren, maar ik heb geen Ipad en met mij vele andere mensen, en ja ik denk dat met het hardop lezen of aanhoren van het oud-schrift je beter gaat snappen wat er geschreven staat, natuurlijk zou ik haast zeggen.

Tja en dan weten we natuurlijk niet altijd zeker of het gesproken woord ook op de goede manier uitgesproken wordt, ik ken vele varianten op een bepaalde tekst.

Groetjes Paula

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...